کد مطلب: ۴۲۰۲۶۳

پیش‌بینی قیمت دلار در آینده نزدیک

از زمستان سال 96 بازارهای پولی و مالی ایران دستخوش نوسان‌های بسیار شدیدی شد. بازار ارز با توجه به تحولات رخ داده پیرامون خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و در پی آن نرخ برابری ریال در برابر دیگر ارزها کاهش پیدا کرد.

البته باید یادآور شد کاهش ارزش پول ملی از بازه یاد شده تا امروز فقط نمی‌تواند ماحصل خروج آمریکا از برجام باشد و برخی دیگر از سیاست‌های اشتباه پولی و بانکی به علاوه حجم بزرگی از نقدینگی غیرمولد نیز در کنار خروج ایالات متحده از برجام سبب کاهش ارزش پول ملی شد،به طوری که قیمت دلار امریکا در برابر پول ملی تا مرز 19000 تومان مورد معامله قرار گرفت.

از تابستان سال 97 با تغییرات بزرگ در بدنه بانک مرکزی و همکاری سران سه قوه با بانک مرکزی با به‌کارگیری برخی از ابزارها بازار ارز توانست به یک ثبات نسبی برسد، تا جایی که نرخ ارز در محدوده 10 تا 12 هزار تومان در نوسان بود.

اما پس از این آرامش نسبتا مناسب از آبان ماه سال 98 تحرکات جدید افزایش قیمت در بازار ارز نمایان شد. در این یادداشت سعی می‌کنیم مهمترین عوامل موثر در افرایش نرخ ارز را مورد واکاوی قرار دهیم.

در آبان ماه پس از اعلام افزایش نرخ بنزین و در پی آن انتظار تورم حاصل از انجام این طرح، نرخ ارز پس از مدت‌ها توانست از مرز 12 هزار تومان عبور کند. از سویی دیگر اکثر فعالان اقتصادی کشور در انتظار تقدیم لایحه بودجه کل کشور به مجلس شورای اسلامی بودند.

در لایحه بودجه سال آتی نرخ تامین کالاهای اساسی بر پایه 4200 تومان قرار گرفته است و احتمال فراوان می‌رود مابقی نیازهای کشور با ارز نیمایی حدود 11 هزار تومان تامین شود.

ایجاد هم‌پوشانی زمانی این رخدادها با زمان تسویه ارزی تجار همراه شد و تقاضای فصلی برای خرید ارز به‌خصوص در بخش حواله بالار فت، همچنین در همه ارکان اقتصاد و بازارها یک بخش کلی وجود دارد با عنوان عرضه و تقاضا. جمع تمامی عوامل فوق سبب شد تا در یک ماه گذشته نرح ارز افزایش یابد.

از دیدگاه علمی و تحلیل تکنیکال نیز از زمان رسیدن قیمت ارز به مرز 19 هزار تومان تا تاریخ آبان 98 یک سیکل زمانی منظم شکل گرفته بود که دوره جدید سیکل تکنیکال در اواخر آبان شکل گرفت.در نتیجه انتظار می‌رود پس از سال نو میلادی و کاهش تقاضای تجار و بازرگانان قیمت ارز مجدد از یک آرامش نسبی برخوردار شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت دلار رو صرافی های ملی افزایش میدن ویا دلشان بخواد کاهش میدن ولی ظاهرا بیشتر دوست دارن ببرنش بالا که بضرر مردمه وبنفع دولت تذویر و یاسه

  • محمود

    یازده بهمن روز خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست که یورو وبه تبع ان دلارو طلا تحت الشعاع ان قرار میگیرند

  • امیر

    کاملا درسته