کد مطلب: ۳۱۱۹۳۹

مسکن بخریم یا نه؟

تلاطمات اخیر بازارها علی‌الخصوص بازار ارز و طلا نشان داد که سرکوب مالی دولت، جراحتی عمیق‌تر از قبل بر اقتصاد وارد کرده است. در سال گذشته ضربه‌گیر نقدینگی، بازار مسکن بود و رشد بیش از ۵۰ درصدی در قیمت‌ها را به همراه داشت. سال قبل، بازار ارز و طلا در ثبات نسبی قرار داشت. اما با تحولات سیاسی ابتدای سال جاری فنر تورم رها شد و منشا بی‌ثباتی قیمت‌ها که همان ارز بود را متورم ساخت.

از طرفی، سیاست تحریم دوره‌ای آمریکا و عملیاتی شدن وعده‌های آن و عدم وجود چارچوب کنترل بازار ارز موجب شد هیجان مردم افزایش یابد و اقدام به خرید ارز برای حفظ قدرت خرید نمایند. درحال حاصر نوسان‌گیران بازار ارز در دامنه ۱۲ هزار تومان تا چند برابر بالاتر از آن را مدیریت می‌کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بی‌ثباتی ارز، تورم بیشتر را به همراه داشته باشد و بازار مسکن را نیز به ابتدا کمتر و تا پایان سال جاری به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به نظر می‌رسد درحال حاضر زمان مناسبی برای خرید مسکن باشد.

‌متاسفانه اقتصاد تورمی ایران که منشعب از سوء مدیریت ناشی می‌شود، دچار صدمات جبران‌ناپذیری شده است. شاخص سنجش اینکه پول به صورت اثربخش مدیریت می‌شود یا خیر، نرخ تورم است. زمانی تورم ایجاد می‌شود که تولید کافی نباشد یا تقاضای بیش از حد نیاز ایجاد شده باشد و سوم اینکه سرعت گردش پول به دلیل التهابات بازار افزایش یافته باشد. عموما دولت‌هایی که آینده‌نگر نیستند، برای کاهش سرعت گردش پول اقدام به جمع‌آوری پول و واردات می‌کنند که نتیجه آن کاهش موقتی تورم و کاهش طولانی‌مدت تولید می‌شود.

سودجویان ارز که دارایی خود را تا چهار برابر افزایش داده و در برابر ارز به سقف قیمتی رسیده‌اند، دارایی‌های خود را تبدیل به مسکن می‌کنند.

در ادامه دولت‌ها برای جبران بدهی‌های و وصول مطالبات خود اقدام به تزریق مجدد نقدینگی می‌کنند. لذا با توجه به اینکه هنوز تقاضای زیادی در بازار وجود دارد از این‌رو افزایش نقدینگی، قبل از اثرگذاری بر تولید، بر تورم اثر می‌گذارد و دولت‌ها برای کنترل آن واردات را به عنوان راه‌حل انتخاب می‌کنند. این حال و روز اقتصاد ایران است.

در چنین وضعی مسکن بیش از سایر کالاها متورم می‌شود. از دلایل دیگر قیمت مسکن در سال جاری می‌توان گفت، دوره سه ساله افزایش قیمت مسکن سال بعد به اتمام می‌رسد و هنوز تورم مسکن را تا سال آینده شاهد خواهیم بود. مورد بعدی اینکه سودجویان ارز که دارایی خود را تا چهار برابر افزایش داده و در برابر ارز به سقف قیمتی رسیده‌اند دارایی‌های خود را تبدیل به مسکن می‌کنند. سوم اینکه انتظار افزایش قیمت مسکن درآینده، قدرت چانه‌زنی مالکان را بیشتر کرده و معاملات را کاهش خواهد داد که همین امر نیز بر جهش قیمت مسکن صحه می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آبتین

    چرا یادداشتی تحلیلی نباید جمع بندی داشته باشد؟
    یه جورایی انتهایی تحلیل باز مونده و مخاطب نمی تونه هیچ برداشتی داشته باشد
    و اینکه اگر پیشبینی می کنید باید بر اساس آمار و ارقام باشه و نه توصیفی
    ممنون

  • ناشناس

    این همه اقتصاد دان و تحلیل گر در ایران داریم باز تورم و بی برنامه بودن و افزایش قیمت ها را داریم کشورهای دیگر چگونه ثبات اقتصادی دارند آن را پیاده کنیم ما در این ۴۰ سال از اقتصاددانان چیزی ندیدیم