کد مطلب: ۴۴۱۸۱۴

چگونه دورکاری خوبی داشته باشیم؟

در حالی‌که کرونا با آمدنش تمام روتین‌ها و همیشگی‌های زندگی ما را نشانه گرفته بود، اضافه کردن روتین‌ها در فضا و شرایط جدید تنها راه نجات از وضع پیش آمده به نظر می‌رسید. در این نوشتار با به اشتراک گذاشتن تجربیات و مطالعاتم، به این موضوع که چگونه با اوضاع کرونایی این روزها هماهنگ شویم و دورکاری خوبی داشته باشیم می‌پردازیم.

گزارش روزانه

در روزهای اول خیلی نمی‌دانستم دقیقا در شرایط جدید چه کارهایی باید انجام دهم، چون هنوز روی ریل دورکاری قرار نگرفته بودم، به همین علت شروع کردم به انجام کارهای روتینی که لزوما متعلق به همین الان نبودند، ولی می‌شد زودتر آن‌ها را انجام داد و از زمان استفاده ی بهتری داشت، و خودم را موظف کردم که هر شب گزارشی از این کارها به مدیرم ارسال کنم و این موضوع باعث شد که حتما متعهد به تمام کردن آن کارها شوم.

نوشتن کارها

نوشتن، مهم‌ترین چیزی بود که در این دوران به من کمک کرد. من قبلا هم در آخرین دقایق روز کاری، یا اولین دقایق روز کاری بعد، کارهایی که باید انجام شود را، به کارهای کوچیک‌تری تبدیل می‌کردم و به ترتیب اولویت می‌نوشتم و در طول روز با انجام هر کدام از آنها یک تیک جلوی هر کار می‌زدم.

در کل نوشتن معجزه می‌کند، در هر شرایطی، مخصوصا دورکاری، با لیستی از کارهای نوشته شده مواجهی که هنوز تیک نخورده اند، این لیست باعث می‌شود، علاوه بر اینکه کاری از قلم نیفتد، تا وقتی تمام لیست تیک نخورده محل کار را ترک نکنی. این کار باعث بالا رفتن تمرکز و بهبود عملکرد می‌شود، علاوه بر این، تیک خوردن هر کار باعثِ ایجادِ حس مفید بودن و موفقیت در خود ما هم می‌شود.

مکان دورکاری در منزل

نکته‌ی مهم دیگر در دورکاری، مکانی است که در آن کارها را انجام می‌دهیم، یعنی تعریف یک نقطه‌ی مشخص برای کارکردن، جایی که تا حد امکان از اتاق خواب و استراحت ما جدا باشد، یا یک میز که هر روز در همان جا می‌توان کارها را انجام داد.

مدیریت زمان

مدیریتِ زمان و تعریف یک بازه‌ی زمانیِ مشخص، برای کارکردن کمک می‌کند که در زمان مشخص شده، خود را فقط موظف به کاری که در ابتدای روز برایش برنامه‌ریزی کرده‌ای بدانی و کارهای برنامه‌ریزی نشده در زندگی شخصی را به بعد از تمام شدن ساعت کاری موکول کنی. این باعث می‌شود ساعت کاری تا انتهای شب به درازا نکشد و احساس کنید که تایم کاری تمام شده و بعد از آن می‌توانی با خیال راحت به کارهای شخصی بپردازید.

اقدامات کمک‌کننده

بهتر است برخی از اقداماتی را که هر روز قبل از حضور فیزیکی در محل کار انجام می‌دانیم، در خانه نیز تکرار کنیم. این کارها به ما کمک می‌کند که بیشتر در شرایط کاری قرار بگیریم. عوض کردن لباس راحتی در ابتدای صبح، استفاده از عطر و ادکلن، مرتب کردن ظاهر و موارد این چنینی به ما کمک می‌کند که از حال و هوای خواب آلود یا روز تعطیل خارج شویم و عملکرد بهتری در دورکاری داشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • میثم امین زاده

    چه توصیه های مسخره ای

  • ناشناس

    جالب و کاربردی بود
    مخصوصا قسمتی که به جدا کردن محیط کار از محل استراحت اشاره داره