پادکست رادیو تجارت‌نیوز: دلار رئیسی با بازارها چه کرد؟

حجم فایل صوتی: ۷۱.۲۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۳۸:۴۷ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره بیستم

سلام. صبحِ پنجشنبه نوزدهم آبان‌ماه شما بخیر. به بیستمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز خوش آمدید. من، مریم میری به همراه تحریریه تجارت‌نیوز تلاش کرده‌ایم در کمتر از نیم‌ساعت آینده نگاهی خبری-تحلیلی به اخبار اقتصادی و تجاری هفته گذشته داشته باشیم و بگوییم بازارها با گذشت تقریبا دو ماه از محدودیت‌های اینترنتی و مناقشات داخلی چه شرایطی را تجربه می‌کنند و اوج‌گیری قیمت دلار یا به اصطلاح رکوردشکنی قیمت دلار رئیسی چه اثری بر بازارهای دیگر کشور خواهد گذاشت. همچنین به مناسبت بیستمین برنامه از سری برنامه‌های رادیو تجارت‌نیوز بخش ویژه‌ای هم در پایان خواهیم داشت که به دفاع از حرفه روزنامه‌نگاری در شرایط خطیر اخیر می‌پردازد:

کمبود دارو در داخل، صادرات به روسیه!

سال‌هاست که ایران با کمبود دارو مواجه است اما این روزها، صفِ جلوی داروخانه‌ها نه به خاطر داروهای کمیاب که به خاطر داروهایی‌ست که اغلب در داخل تولید می‌شوند. نایب رئیس انجمن داروسازان می‌گوید از داروخانه‌های خصوصی استعلام گرفتیم و حدود 200 قلم دارو کمبود دارند که این کمبود با اضافه کردن داروخانه‌های دولتی به این فهرست، بیشتر به چشم می‌آید. اما چرا دارو در کشور نایاب شده است؟ آیا می‌توان ردپای روسیه را در این ماجرا پیدا کرد؟ در روزهایی که کمبود دارو بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده، معاون وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای صادرات دارو به روسیه گفته و اظهارات وی را مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم تایید کرده و از صادرات 7.5 میلیون دلاری دارو به روسیه در سال گذشته و رشد صادرات دارویی به این کشور خبر داده است. با این حساب، با وجود آنکه رسانه‌های نزدیک به دولت، علت کمبود دارو را تحریم اعلام می‌کنند، علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز این ادعا را تکذیب کرده است:

طرح قانون بانکداری به شورای نگهبان رسید

به نظر می‌رسد هشدارهای متعدد کارشناسان و مدیران بانکی نسبت به عواقب تصویب «طرح قانون بانکداری» نتیجه‌ای نداشته و مجلس روز یکشنبه 15 آبان ماه، این طرح را تصویب و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد. البته به نظر می‌رسد طرح قانون بانکداری به حدی برای شبکه بانکی و اقتصاد ایران نگران‌کننده بوده که حدود ۱۶۰ نفر از مدیران بانکی شامل ۵ مدیرعامل سابق بانک مرکزی را مجاب کرده که با ارسال نامه‌ای به محمد باقر قالیبلاف، رئیس مجلس، مخالفت خود را با تصویب این طرح اعلام کنند. البته هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان نیز با مجلس در اجرای طرح بانکداری موافق است یا مخالف.

تحلیل هفته؛ پشت پرده رکوردشکنی بورس

رادیو تجارت نیوز در هر برنامه شما را با تحلیل یک رخداد اقتصادی مهم همراهی خواهد کرد و سعی می‌کنیم به زبان ساده توضیح دهیم که این خبرها چگونه روی اقتصاد زندگی شهروندان و بازارهای ایران اثر می‌گذارد. تحلیل این هفته ما به رکوردشکنی هفته سوم آبان ماه بورس اختصاص دارد.

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد یک رکورد شکنی بود. در بخش تحلیل رادیو تجارت نیوز، نگاهی داریم به این رشد 10 درصدی در شرایطی که دلار به کانال 36 هزار تومان وارد شده است. روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بورس تهران در محدوده 1.2 میلیونی بود و پایان این هفته به تراز 1.4 میلیونی رسید. یعنی بورس در عرض یک هفته رشد بی‌سابقه‌‌ی تقربیا 10 درصدی را ثبت کرد. پس از این رشد، کارشناسان بازار سرمایه دو گروه شدند. گروهی که عقیده دارند رکوردزنی دلار رئیسی و مصوبه حمایتی سازمان بورس عوامل اصلی این رشد هستند و حتی باید منتظر بازدهی 50 درصدی تا پایان سال ماند. اما در مقابل گروهی از کارشناسان می‌گویند که با توجه به قیمت پایانی سهم‌ها و میزان نقدینگی موجود در بورس، این صعود دستوری است. با وجود این دو دستگی باید منتظر ماند و دید که شاخص کل بورس تهران تا 10 روز آینده چه وضعیتی به خود می‌گیرد؛ آیا با رشد خود بازدهی 50 درصدی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند یا اینکه زیان سهامداران بیشتر خواهد شد؟

توسعه ضد محیط‌ زیستی این بار در ذوب کاشان

دخالت‌های سیاسی و روابط مالی و تجاری در برنامه توسعه صنعتی همچنان بلای جان محیط زیست ایران است. این بار نوبت به کاشان رسیده تا قربانی این روابط و دخالت‌ها شود. این شهر که جزو خشک‌ترین مناطق ایران شناخته می‌شود، پیش از این با رنج فعالیت شرکت فولاد کویر دست و پنجه نرم می‌کرد. گرچه فعالان محیط زیست خواستار توقف فعالیت این کارخانه بودند، اما حالا سرمایه‌گذاران فولاد کویر تصمیم دارند با راه‌اندازی کارخانه ذوب فولاد، زیست را در کاشان با چالش‌های جدی مواجه کنند. در همین زمینه اکرم فیض‌آبادی، خبرنگار تجارت‌نیوز گفت‌وگویی با اسماعیل کهرم، فعال آب و محیط‌ زیست، انجام داده است. کهرم اعتقاد دارد که با ادامه این شرایط، کاشان تا 15 سال آینده دچار بی‌آبی مطلق می‌شود.

البته مدیران و سرمایه‌گذاران این کارخانه مدعی‌اند که بسترسازی لازم را برای فعالیت کارخانه ذوب انجام داده‌اند. احمد خوروَش، مدیرعامل شرکت فولاد کویر، که اکنون پیگیر راه‌اندازی کارخانه ذوب کاشان است به تجارت‌نیوز می‌گوید که برای تأمین آب ذوب کاشان پساب این شهر را خریداری کرده‌اند و به همین دلیل آسیبی متوجه منابع آب شهری نمی‌شود. به هر ترتیب حتی اگر فرض را بر تامین آب این صنایع از پساب بگذاریم، این امر برای کوتاه‌مدت پاسخ‌گوست.

چه بسا امکان استفاده از این پساب‌ها برای فعالیت‌های مهم دیگری وجود دارد، اما به دلیل مصرف آن در صنایع فولادی، کسب‌وکارهای مهم‌تر به استفاده از آب شرب روی آورند.

نبرد انرژی در راه است؟

با یک ارزیابی خبری از تحرکات انرژی منطقه و حمله پهبادها به نفتکش‌های ایرانی شنونده پادکست تجارت‌نیوز هستید:

در هفته‌ای که گذشت بازار انرژی ایران و جهان دستخوش تحولات مهمی شد. روز سه‌شنبه اولین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های ایران در شرکت ملی نفت برگزار و مدیرعامل شرکت ملی نفت، در این مراسم از استقرار تیم فنی شرکت‌های روس در تهران خبر داد. از صحبت‌های او می‌توان این‌طور برداشت کرد که تفاهم بر سر بهره‌برداری از هفت میدان نفتی، بخشی از تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه است که در سفر هیئت ایرانی به مسکو امضا شد. در این بین خجسته‌مهر در مهم‌ترین بخش صحبت خود از پهلوگیری کشتی اوشنیک در منطقه عسلویه خبر داد. این کشتی غول‌پیکر که در اجاره ایران است اواسط خرداد ماه در آب‌های هلند توقیف شده بود. اکنون در حالی ادعا می‌شود این کشتی در منطقه عسلویه مستقر است که امکان پهلوگیری چنین نفت‌کشی در اسکله‌ای با آبخورِ کم، اندک باشد.

گویا در سوی دیگر ائتلاف ایران-روسیه و البته چین، کشورهای عربی به رهبری عربستان هم به همراه آمریکا تحرکات خود را آغاز کرده‌اند، چنانکه درست در همان روز سه‌شنبه، وزارت نفت یمن از توقیف یک کشتی حامل سوخت توسط این ائتلاف خبر داد.

این توقیف پس از انفجارهای مهیب در انبار تسلیحات سعودی‌ها در مأرب انجام شد. آن‌طور که ائتلاف سعودی- اماراتی مدعی شده این حملات توسط موشک‌های بالستیک متعلق به انصارالله صورت گرفته است.

در این بین عربستان این هشدار را به جهان مخابره کرد که امکان تولید نفت بییش از این را ندارد و تمام کشورها باید به فکر انرژی جایگزین باشند. پس از این هشدار عربستان، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضای جهانی نفت، 320 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. بر این اساس قیمت نفت برای سال آینده در محدوده 95 دلار در هر بشکه تخمین زده می‌شود.

البته بامداد روز گذشته برخی رسانه‌های داخلی تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد در یک عملیات پهپادی، نفتکش‌های ایرانی در مسیر لبنان مورد هدف قرار گرفتند. در این بین لبنان مدعی است که هزینه این محموله‌ها را پرداخت کرده و مهاجمان باید پاسخگوی این کشور باشند. موضوعی که باز هم انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه رفته اگرچه که ایالات متحده این اتهام را تا لحظه تنظیم این خبر نپذیرفته است. باید پرسید که آیا جمیع اتفاقات بازار انرژی در هفته جاری نشانه آغاز نبردی جدید در این حوزه دارد؟

آیا دولت مخالف حکمرانی دیجیتال است؟

ابراهیم رئیسی هفته گذشته در شرایطی سخن از حکمرانی دیجیتال به میان آورد که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی شدیدا محدود شده است. رئیس جمهور که شکل گیرییک دولت قوی را منوط به پیروی از الگوی دولت هوشمند و مدل حکمرانی دیجیتال دانسته بود، دستوراتی هم در این راستا صادر کرد که تقویت خدمات‌رسانی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از آنها است.

به باور متخصصان اولین رکن حکمرانی دیجیتال، تعامل با سایر دولت‌ها و محصولات ارائه شده آنها در فضای دیجیتال است. این درحالی‌ست که محدودیت‌های اخیر اعمال شده برای کاربران اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، عملا مفهوم حکمرانی دیجیتال را زیرسوال می‌برد. سخنان نیما نامداری، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را در گفتگو با مهدیه اسماعیلی، خبرنگار تجارت نیوز بشنوید.

گفتگوی هفته

مهمان هفته: جعفر خیرخواهان، اقتصاددان و استاد دانشگاه

به‌تازگی وزیر اقتصاد وعده تصحیح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری را داده است. اما چرا چنین سیاستی که قربانیِ اصلی آن اقتصاد ایران بوده، تاکنون ادامه پیدا کرده است. برای پاسخ به این سوال، سوسن یحیی‌پور خبرنگار تجارت‌نیوز، گفت‌وگویی را با جعفر خیرخواهان، اقتصاددان و استاد دانشگاه انجام داده تا به این سوال پاسخ دهد که ساز و کار قیمت‌گذاری دستوری دولت در بازارها چه پیامدهایی برای اقتصاد ایران دارد.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که تلاش بین المللی ایران برای احیای روابط دیپلماتیک خود با کشورهای CIS و اولین هفته استقرار دلار رئیسی در بازار چه پیامدهایی داشته است:

پیش‌بینی بازار ارز: دلار رئیسی با بازارها چه کرد؟

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی حميدرضا جيهاني، کارشناس بازارهای مالی از رشد قیمت دلار آغاز می‌کنیم که در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز از آینده قیمت دلار می‌گوید.

پیش‌بینی بازار سرمایه: از بازار سرمایه چه خبر؟

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش‌بینی بازار سکه و طلا؛ عرضه تاریخی سکه در بورس

سه شنبه‌ای که گذشت، برای اولین بار در تاریخ بورس، اوراق سکه بانک مرکزی در بورس تهران عرضه شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی، ۱۵میلیون و ۸۷۵هزار تومان قیمت خورد. در واکنش به عرضه اوراق سکه بانک مرکزی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرد از آنجا که این اوراق امکان تسویه فیزیکی ندارد، مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی نیست و فروش این اوراق تنها در صورتی مجاز است که امکان تحویل فیزیکی سکه در صورت مطالبه خریدار وجود داشته باشد. بانک مرکزی نیز با قبول این شرط، امکان تسویه فیزیکی سکه را برای خریداران اوراق فراهم کرد. حال این ابهام در میان خریداران اوراق وجود دارد که آیا بانک مرکزی منابع لازم را برای تسویه فیزیکی این اوراق در اختیار دارد؟

ميثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در پیش‌بینی این هفته از وضعیت قیمت طلا به این سوال پاسخ داده که بازار سکه و طلای کشور در واکنش به نوسانات قیمت دلار رئیسی چه قیمتی را تجربه خواهد کرد؟

پیش‌بینی بازار خودرو؛ بازار دلار جذاب‌تر است یا خودرو؟

در هفته‌ای که گذشت بیشتر بازارها تحت تأثیر روند صعودی نرخ دلار بودند. به‌تبعیت از این موضوع تحرکات جدیدی در بازار خودرو شکل گرفت. این بازار که از ابتدای سال در رکودِ قیمتی و معاملاتی به سر می‌بُرد، در این هفته رشد نسبی قیمت را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به بدبینی‌هایی که نسبت به روند بازار ارز و نتیجه مذاکرات برجام وجود دارد، احتمالاً رشد قیمت خودرو در هفته‌های آینده هم ادامه یابد. البته بعید است که روند فزاینده قیمت‌ها تأثیری روی معاملات بگذارد و با توجه به قیمت‌های غیرمنطقی موجود در بازار خودرو، خرید و فروش افزایش یابد. بلاتکلیفی در واردات خودرو نیز بر خواب معاملات و آمادگی خودرو برای جهش قیمتی تأثیر می‌گذارد. در این میان امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، اعتقاد دارد که با توجه به جذاب‌شدن دوباره دلار ، احتمالاً کشش این بازار برای جذب سرمایه‌های سرگردان بیشتر از بازارهایی نظیر خودرو یا مسکن باشد. گفتگوی او با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز را بشنوید.

پیش‌بینی بازار مسکن: مسکن یا دلار؟ پول به کدام بازار می‌رود؟

قیمت دلار در یک هفته گذشته پی‌در پی سقف‌شکنی کرده و حالا در کانال 36 هزار تومانی نوسان می‌کند. رشد نرخ دلار طی هفته‌های اخیر سبب افزایش تمایل افراد برای ورود به این بازار شده است. حتی در حال حاضر هم که قیمت دلار اندکی کاهش نشان می‌دهد هنوز معاملات زیادی در بازار آزاد ارز انجام می‌‌شود که حاکی از جذابیت ادامه‌دار دلار برای سرمایه‌گذاری است. آیا این روند موجب کوچ سرمایه‌های خرد و کلان از بازارهای راکد و دور از نقدشوندگی به بازار نقدشونده و در دسترس دلار خواهد شد؟ ایرج رهبر، رئیس هیأت‌مدیره کانون انبوه‌سازان در گفت‌وگو با زینب مختاری، خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید نه تنها بازار مسکن به بازار دلار وابسته است بلکه حتی در جهش قیمت طلا هم باید ردپایی از افزایش قیمت مسکن یافت.

دقیقه پایانی

اخیرایکی از نمایندگان پیشین مجلس در صداوسیما، با طرح اتهامات واهی، روزنامه‌نگاری را شغلی مستعد جاسوسی خوانده است.

دقیقه پایانی بیستمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز ادای احترام به جامعه مقاوم و سربلند روزنامه‌نگاری ایران است که در سه دهه گذشته با نگه داشتن سنگرهای اطلاع‌رسانی در درون مرزهای کشور، زمینه‌ساز گفت‌وگوی مردم و دولت‌ها شده و با وجود موانع فراوان در شرایط کنونی به راه و رسالت خود ادامه می‌دهد. آنچه در ادامه خواهید شنید، نطق مرحوم احمد بورقانی، روزنامه‌نگار و معاونت مطبوعاتی دولت اصلاحات در صحن علنی مجلس است که بیش از بیست سال قبل، تقویت امنیت ملی را در گرو مرجعیت رسانه‌های داخلی می‌دانست. خدانگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.