پادکست رادیو تجارت‌نیوز: تاثیر تحولات بازار انرژی و قطع اینترنت بر اقتصاد ایران

پادکست رادیو تجارت‌نیوز: تاثیر تحولات بازار انرژی و قطع اینترنت بر اقتصاد ایران

حجم فایل صوتی: ۵۲.۶۴M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۲:۵۵ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره هفدهم

سلام. این هفدهمین بار است که با سری پادکست‌های رادیو تجارت‌نیوز در خدمت شما هستیم. امروز پنجشنبه، بیست و هشتم مهرماه است و من، مریم میری به همراه تحریریه تجارت‌نیوز تلاش کرده‌ایم در کمتر از نیم‌ساعت آینده نگاهی خبری-تحلیلی به اخبار اقتصادی و تجاری هفته گذشته داشته باشیم و بگوییم بازارها بعد از گذشت یک ماه از قطع اینترنت و مناقشات داخلی چه شرایطی را تجربه می‌کنند و تحولات بین‌المللی چه اثری بر بازارهای عمده کشور خصوصا در حوزه انرژی خواهد گذاشت.

خبر اول: تورم و شلوغی در بازار راکدِ خودرو

بازار خودرو در ادامه روند سال گذشته، امسال را هم در شرایط رکود آغاز کرد. چنان‌که از ابتدای سال تا پایان شهریور علاوه بر خوابِ عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز رشد چندانی نداشتند. با این حال از ابتدای پاییز و قطع اینترنت ، مراکز خرید و فروش خودرو با ازدحام جمعیت مواجه شدند؛ آیا این اتفاق به معنای بازگشت رونق به بازار خودرو است؟

زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز، برای بررسی این موضوع به پارکینگ چیتگر رفت تا از نزدیک در جریان روند معاملات و قیمت‌ها قرار بگیرد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش جمعیت حاضر در پارکینگ‌های خرید و فروش، همچنان مذاکرات منجر به معامله در حداقل میزان خود قرار دارد.

گویا قطع اینترنت در ایران و مشکلات دسترسی به سایت‌های خرید و فروش آنلاین، مهم‌ترین عامل شلوغی این روزهای بازارهای سنتی معاملات خودرو باشد. البته قیمت خودرو در چند هفته اخیر به‌ویژه در بازار داخلی‌ها افزایشی نسبی داشت تا رکود حاکم در بازار با تورم همراه شود. در این بین برخی کارشناسان مانند فیروز نادری این روند را به معنای بازگشت رونق به بازار تعبیر می‌کنند.

خبر دوم: سناریوهای جهانی در برابر تصمیم اوپک چیست؟

تصمیم هفته پیش اوپک با سردمداری عربستان مبنی بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای فروش نفت به محلی برای جدال سعودی‌ها و کاخ سفید در هفته جاری تبدیل شد. این تصمیم که در همان لحظات ابتدایی، طلای سیاه را در بازارهای جهانی با شوک هشت درصدی مواجه کرد، حالا آمریکایی‌ها را به تکاپو انداخته تا از پاتک ضداوپکی خود رونمایی کنند.

ایالات متحده حالا گزینه‌های مختلفی روی میز دارد، از کاهش فشار تحریمی به کشورهای نفت‌خیزی مثل ایران و ونزوئلا گرفته تا رونمایی از قانون نوپک و تحریم تسلیحاتی عربستان. کارشناسان نیز در این زمینه نظرات مختلفی دارند. نِرسی قربان، تحلیلگر ارشد بازار انرژی، در گفت‌وگو با هما عبداللهی، خبرنگار تجارت‌نیوز، اجرای سناریوی تحریم تسلیحاتی عربستان را محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها دانسته و بازگشت ایران به بازار نفت را صرفاً در چارچوب برجام عملی می‌داند. همچنین مرتضی بهروزی‌فرد، دیگر کارشناس این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی تجارت‌نیوز تصمیم اوپک را کاملاً سیاسی و در راستای فشار به دموکرات‌های آمریکا ارزیابی می‌کند.

خبر سوم: چند سوال درباره صادرات برق به لبنان

در حالی که امسال هم شبکه خانگی و صنایع ایران همچنان با مشکل قطعی برق مواجه بودند، طی هفته جاری هیات لبنانی برای مذاکره برای واردات برق، در تهران حضور یافت. گرچه فروش انرژی به کشورهایی که معافیت تحریمی دارند می‌تواند به ارزآوری ایران کمک کند، اما در این زمینه چند شبهه اساسی وجود دارد. ازجمله اینکه آیا دولت سیزدهم برق کشور را رایگان در اختیار لبنان قرار می‌دهد یا در قبال آن وجهی هم دریافت می‌کند؟

از سوی دیگر در شرایطی که کشور با بحران انرژی، ازجمله برق مواجه است آیا برق، کالای مناسبی برای صادرات حتی در قبال دریافت وجه به حساب می‌آید؟ گرچه محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، به تجارت‌نیوز می‌گوید که این صادرات در قبل دریافت ارز است، اما بررسی اظهارات مقامات لبنانی روی دیگر ماجرا را به تصویر می‌کشد. ازجمله اظهارات نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، مبنی بر دریافت هدایایی از ایران بیش از سایر مسائل، شبهه رایگان بودن برق صادراتی را به ذهن متبادر می‌کند.

البته به نظر می‌رسد ایران از لحاظ فنی هم با مشکلات عدیده‌ای برای صادرات برق مواجه است. چراکه بررسی‌ها از فرسوده‌بودن بسیاری از نیروگاه‌های کشور حکایت دارد، چنانکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد از نیروگاه‌ها سن بازنشستگی خود را رد کرده‌اند. نیروگاه‌های برق‌آبی نیز وضعیت چندان مساعدی ندارند. این نیروگاه‌ها که بیشتر متکی به بارش‌های سالانه هستند، در روزهای خشکسالی و ظرفیت پایین ۳۰۰۰ مگاواتی سدها نمی‌توانند در راستای برق‌رسانی به لبنان یاری‌گر دولت باشند.

البته در تابستان امسال هم وزارت نیرو نتوانست متناسب با مصرف برق صنایع و شبکه خانگی را تأمین کند و طبق گفته کارشناسان، صنعت برق کشور با ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی مواجه شد.

تصویب طرح قانون بانکداری با وجود انتقادها

با وجود انتقادات فراوان کارشناسان و مدیران بانکی نسبت به طرح قانون بانکداری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرده که این طرح خیلی زود تصویب خواهد شد. طرحی که به عقیده کارشناسان با هدف‌گذاری‌های نادرست، تحکیم نفوذ شورای فقهی در تصمیم‌گیری‌ها و کنترل دولت بر عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، عواقب خطرناکی برای نظام بانکداری ایران در پی دارد و به گفته کارشناسان، تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان استقلال بانک مرکزی است.

سناریوی تکراری اقتصاد ایران؛ بازهم بودجه، باز هم کسری

حالا کمتر از دو ماه مانده به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، ترس از تکرار کسری سنگین بودجه، تشدید تورمی که همین حالا از کنترل خارج شده و دیگر نارسایی‌های نظام بودجه‌نویسی تقویت شده است. در حالی‌که پاستورنشینان پا در یک کفش کرده بودند که در سال ۱۴۰۲ با کسری بودجه مواجه نخواهیم بود اما شواهد موجود در تعارض کامل با این ادعای کابینه سیزدهم است. برخی چاره کار را حرکت به سمت کشورهای بلوک شرق می‌دانند، اما تجربه چندین دهه اخیر نشان داده چنین سناریویی نه تنها منافع ملی را تامین نمی‌کند، بلکه در زمینه مهار تورم نیز هیچ عایدی برای کشور نخواهد داشت. بر اساس شواهد موجود، شاید بتوان گفت که کسری بودجه، سناریوی ناخوشایندی را برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ به نمایش می‌گذارد.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت‌نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که تحریم‌های تازه و چالش‌های داخلی هفته‌های اخیر و البته تحرکاتی که در حوزه انرژی به وجود آمده، چگونه بازارهای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است:

پیش‌بینی بازار ارز؛ بازارسازها مشغول کارند!

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی آغاز می‌کنیم که در گفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز از آینده قیمت دلار می‌گوید.

پیش‌بینی بازار سکه و طلا؛ تقاضا کم شده است؟

بازار سکه و طلای کشور در واکنش به نوسانات قیمت دلار چه قیمتی را تجربه خواهد کرد؟ نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تاثیرگذاری قیمت دلار بر خرید و فروش‌های بازار طلا می‌گوید.

پیش‌بینی بازار خودرو؛ خبری از رونق نیست

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو و مدیرعامل پیشین سایپا، معتقد است این بازار در نبود واردات و همسو با تحولات قیمت دلار در هفته آینده جوابگوی تورم انباشته این حوزه نیست.

پیش‌بینی بازار مسکن؛ تداوم تاخیر در بازار مسکن

مجتبی بیگدلی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با الهام صمدزاده، خبرنگار تجارت‌نیوز، به این سوال پاسخ داده که این بازار در هفته پایانی مهرماه چه شرایطی را تجربه خواهد کرد و آیا در آبان ماه قفل رکود تورمی مسکن شکسته خواهد شد؟

از امروز هوا در اکثر نقاط کشور رو به سردی می‌رود، فصل آبی سال با کمترین میزان بارش‌ها آغاز شده و به نظر می‌رسد پاییز سرد و خشکی پیش رو باشد. دقیقه پایانی هفدهمین پادکست تجارت‌نیوز را با آهنگ پاییز اثر کوروش یغمایی همراه ما باشید. خدانگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.