پادکست رادیو تجارت نیوز

پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۶۰.۸۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۶:۳۳ دانلود فایل صوتی

پادکست شماره ۸

سلام، صبح پنجشنبه بیست و هفتمین روز از مردادماه شما بخیر. در هفته‌ای که گذشت بازارهای کشور به پیام‌های رد و بدل شده هیات گفتگوکننده ایرانی با همتایان اروپایی خود واکنش نشان داد. در کرمانشاه، یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های محیط‌بانی کشور با تیرباران برومند نجفی در مقابل دادگستری ابعاد تازه و خشونت‌آمیزی به خود گرفت و شهرکردی‌ها پس از هفت روز زندگی بدون آب آشامیدنی به خیابان‌ها آمدند. از استان مازندران نیز خبر می‌رسد که یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی کشور در کیاسر در حال احتضار است.

در نیم ساعت پیش رو، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم کشور در هفته آخر مرداد همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته آینده چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

خبر اول: زاده سرچشمه‌ایم تشنه‌ایم تشنه‌ایم!

مردم شهرکرد پس از یک هفته صبوری از اواسط هفته گذشته با حضور در برابر استانداری چهارمحال بختیاری خواستار پایان دادن به وضعیت اسفناک قطع آب شرب شهرستان خود هستند. اخبار رسیده از این استان حکایت از آن دارد که پس از بارش‌های سیل‌آسای ابتدای مرداد، سرچشمه‌ کوهرنگ دچار کدورتِ بی‌سابقه شده و هیچ تصفیه‌خانه‌ای در کشور قادر به رفع این میزان گل و لای از آب آشامیدنی مردم شهرکرد نیست. سوسن یحیی‌پور، خبرنگار تجارت‌نیوز این خبر را از حمیدرضا ناصری، عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی پیگیری کرده است.

خبر دوم: بالاخره واردات خودرو انجام می‌شود؟

قرار بود تا پایان خرداد وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین کند، اما در آستانه ورود به ششمین ماه سال هنوز خبری از این آیین‌نامه نیست. حتی مخالفت بانک مرکزی با لغو ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های ارزی، وزارت صمت را از موضع خود عقب ننشاند تا جایی که نصرا… پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، روز یکشنبه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد: مطرح‌شدن موضوع واردات خودرو صرفاً برای تلنگرزدن به خودروسازان داخلی بود.

در این بین بسیاری از کارشناسان هم نسبت به نهایی شدن ورود خودروهای خارجی به کشور، ازجمله به دلیل محدودیت‌های ارزی، خوش‌بین نیستند تا جایی که مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، به تجارت‌نیوز می‌گوید: دولت بین واردات خودرو و تأمین نیاز دارویی بیماران سرطانی تنها یکی را باید انتخاب کند.

خبر داغ: موضوع برجام روی میز مذاکره‌کنندگان

پیام‌ها و نامه‌های مهر و موم شده که میان ایران و اتحادیه اروپا در حال رد و بدل شدن هستند، بارقه‌های رسیدن به توافقی تازه در پرونده برجامی ایران را افزایش داده‌است. اگرچه به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان ایرانی تا حدودی از جایگاه خود در این برحه از برجام راضی هستند اما صدای انتقادها در درون کشور به موضوع معطلی چندین ساله کشور در خصوص مذاکرات هسته‌ای درآمده‌است. بازار اما فارغ از ابعاد سیاسی برجام، توافق را چراغ سبزی برای اثرگذاری در مهار تورم و گسترش ارتباطات اقتصادی ایران و جهان می‌داند.

یک خبر کوتاه

گوگل پلی، حساب پلتفرم شیپور و تمام اپلیکیشن‌های زیرمجموعه این حساب را در ساعت سه بامداد روز شنبه بیست و دوم مرداد تحریم کرد. نوید ایران‌بهار، خبرنگار تجارت نیوز از سیاوش علی احمدی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات دلایل احتمالی این اقدام را پرسیده و اینکه آیا پلتفرم‌های دیگر نیز باید منتظر چنین اتفاقی باشند؟

پیش‌بینی بازارهای مالی و سرمایه در‌ هفته پایانی مرداد ماه ۱۴۰۱

در این بخش، تجارت نیوز در گفتگو با کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را پیش‌بینی خواهد کرد، اما پیش از هر چیز پاسخ علی اصغر سمیعی، رئیس اسبق اتحادیه صرافان تهران به این سوال که مذاکرات برجامی، چه آثاری بر بازارهای کشور و بخصوص بازار ارز خواهد داشت.

پیش‌بینی بازار سرمایه:

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش‌بینی بازار خودرو: سه سناریوی برجامی بازار خودرو

نتیجه مذاکرات هنوز مشخص نیست. با اینحال سه سناریوی برجامی برای بازار خودرو وجود دارد. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر برجام امضا شود، با کاهش موقتی قیمت دلار، قیمت خودروهای خارجی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. خودروهای داخلی هم افت قیمت ناچیزی را تجربه می‌کنند. در واقع همه چیز به کیفیت مذاکرات بستگی دارد.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه: همسو با دلار

بازار سکه و طلای کشور برخلاف بازارهای خارجی که افزایش نیم‌درصدی نرخ بهره را تجربه می‌کنند و فعلا با ریسک‌های خاص و تازه‌ای روبه‌رو نیستند، به طور مستقیم با وضعیت قیمت دلار، نوسان می‌کند. علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت هفته آینده این بازار توضیحات بیشتری می‌دهد.

بازار مسکن: مستاجران به روستاها پناه بردند

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان از کاهش اجاره مسکن در شهرها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۵ می‌دهد. این در حالی است که حدود یک سوم ایرانیان مستاجر هستند. در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۸.۳ درصد از ایرانیان مالک مسکن بودند. بیش از ۲۳ درصد هم مستاجر و ۸.۵ درصد نیز در خانه‌های سازمانی، وقفی و رایگان زندگی می‌کنند.پروژه نهضت ملی مسکن هم گره‌گشای بازار مسکن نبود زیرا که هنوز در گام ابتدایی و ثبت‌نام است. مشخص هم نیست که این واحدها را چه زمانی تحویل دهند.نکته مهم این وضعیت، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهاست. افزایش هزینه زندگی شهری مانند اجاره مسکن برخی از مستاجران را از شهرها به روستاها و حواشی شهرها راند.مجتبی بیگدلی، کارشناس مسکن به تجارت‌نیوز می‌گوید مردم توان پرداخت اجاره خانه را ندارند و هر سال مهاجرت از شهرها به روستاها افزایش پیدا می‌کند.

دقیقه پایانی

دقیقه پایانی این هفته به یادآوری وقایع مهم ۲۸ مرداد در ادوار تاریخی ایران اختصاص دارد. روزِ کودتا علیه دولت مصدق و جنبش ملی کردن صنعت نفت و روزِ به آتش کشیدن سینمای رکس آبادان در حین پخش فیلم گوزن‌های کیمیایی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.