کد مطلب: ۶۸۹۵۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تصمیم‌گیر نهایی مذاکرات برجام ایران است؟/ تورم بیماری مزمن‌تر از تحریم

تصمیم‌گیر نهایی مذاکرات برجام ایران است؟/ تورم بیماری مزمن‌تر از تحریم

در حالی قطار مذاکرات برجام در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است که بسیاری به پاسخ مثبت ایران به اروپا و آمریکا امید بسته‌اند؛ اما آیا ایران تصمیم‌گیر نهایی مذاکرات است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پایان دور جدید مذاکرات برجام در وین بعد از چند ماه وقفه، بار دیگر هیات‌ها به منظور مشورت و رایزنی پایتخت اتریش را به مقصد کشورهای خود ترک کردند. حال استفانی لیختنشاتین، خبرنگار پولتیکو، در این زمینه نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است. یک منبع نیز در این زمینه می‌گوید: هیچ چیز بسیار تحریک‌برانگیزی در این پاسخ وجود ندارد. اما آیا نتیجه مذاکرات به پاسخ ایران منوط است؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: ایران تصمیم‌گیری نهایی مذاکرات برجام نیست. ما در این رابطه فقط ۵۰ درصد اختیار عمل داریم؛ مابقی دست تحریم‌کنندگان است.

مجیدرضا حریری ادامه داد: ما یک بار این مذاکرات را به نتیجه رساندیم، اما آمریکا از آن خارج شد. از همین رو باید به سمتی حرکت کنیم که اثرات تحریم روی اقتصاد ایران به حداقل برسد. این اقدام نیاز به یک سری اصلاح ساختارها دارد. باید گفت که اقتصاد ایران بیش از پنج دهه است که از یک بیماری مزمن‌تر از تحریم به نام «تورم» رنج می‌برد.

او تشریح کرد: در اواخر دهه ۸۰ که تحریم‌ها تشدید شد، اقتصاد ایران به مانند پیکره‌ای که خود درگیر یک سری بیماری‌ها بود، بیماری مزمن‌ دیگری به نام تحریم به آن اضافه شد. در راستای آن به دلیل عدم فروش نفت با کسری بودجه مواجه شدیم که حاصل آن تورم بود. در نتیجه تورم نیز گسترش فقر و بیکاری را در پی داشت.

نتیجه حذف ارز ترجیحی

حریری با اشاره به پایین نگه‌داشتن دستوری نرخ ارز در بازار ایران تأکید کرد: نمی‌توان منکر تأثیر ارزهای ارزان‌قیمت در سفره مردم شد. اما روشن است که بخشی زیادی از آن به جیب یک سری سودجو می‌رفت و بخش کوچک‌تر آن بر سر سفره‌های مردم می‌آمد.

وی افزود: زمانی که می‌خواهیم سیاست غلط را حذف کنیم باید برای سفره مردم فکر اساسی کرده باشیم. یعنی قطع کردن حذف ارز ترجیحی به خودی خود کار درست و یا غلطی نیست. اما چگونگی حذف و جایگزین کردن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه مهم است. در شرایط کنونی نیز این سیاست مهم به‌درستی انجام نشد. حال تفاوتی ندارد که نتیجه مذاکرات برجام چه می‌شود؟

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: البته همچنان حذف ارز ترجیحی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. عده‌ای می‌گویند هنوز ارز ترجیحی روی دارو و گندم وجود دارد و عده‌ای از حذف کامل آن سخن می‌گویند. اما آنچه اتفاق افتاد تأثیر شدید حذف ارز ترجیحی بر سر سفره‌های مردم بود. بر همین اساس ما بالاترین نرخ رشد تورم تاریخ ایران را ابتدا در خرداد و سپس در تیر سال جاری تجربه کردیم.

این فعال اقتصادی در پایان سخنان خود تاکید کرد که موضوعات مطرح‌شده به منزله اینکه مجدد به ارز چند نرخی بازگردیم نیست. دولت به غیر از مذاکرات برجام ، باید اکنون به فکر این باشد که چگونه از مردم حمایت کند. نه اینکه به دنبال حفاظت از قیمت‌ها باشد.

معیشت مردم در گرو مذاکرات برجام

بر اساس این گزارش، تشدید فشار روانی در پی انتظارات تورمی در نهایت خود را در بازارهای ارز، سکه، خودرو، مسکن و … نشان داد. از همین رو حتی بسیاری از مردم زندگی و شرایط اقتصادی خود را در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام می‌دانند.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، تبعات منفی تحریم از دو سال گذشته تأثیر خود را روی اقتصاد کشور گذاشت. حال نمی‌توان عدم کنترل نقدینگی را به پای تحریم نوشت. شاید بتوان میانگین ۱۰ سال رشد اقتصادی نزدیک به صفر را صحه‌ای بر این موضوع دانست.

به عقیده کارشناسان، قرار نیست با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، در شرایطی که شوک تورمی حذف ارز ترجیحی اغلب بازارها را متشنج کرده تحولی بزرگی در اقتصاد کشور ایجادکند. شاید در شرایط فعلی، تنها سرریز درآمدهای نفتی بتواند مُسکنی برای التیام اقتصاد بیمار کشور باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر بورس در تور برجام را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولتی که فقط به فکر منافع خود و اطرافیان برای کسب کاسبی از طریق تحریمهاست پس دولت مردمی نیست. دولت مردمی فقط باید منافع و رفاه ملتش رو در نظر بگیرد نه منافع فرصت طلبان. برای فشار حداکثری به ملت.