خبر مهم:

پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۵۱.۶۹M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۸:۱۰ دانلود فایل صوتی

رادیو تجارت نیوز از این شماره به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند. این صدای ماست که از گرم‌ترین روزهای تیرماه ۱۴۰۱ می‌شنوید. روزهایی که چانه‌زنی ایران و آمریکا در پایتخت قطر، امیدواری‌های تازه‌ای را برای احیای برجام به وجود آورده و همین موضوع، اندکی به بازارها رونق بخشیده است.

در نیم ساعت آینده، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم اقتصادی هفته همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته پیش رو چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و آیا قفلِ رکودِ تورمی به دست اخبارِ خوشِ دوحه خواهد شکست یا نه.

خبر اول: دستور ارزانی صادر شد!

بازارهای کشور در هفته آینده علاوه بر رمزگشایی از این سخنان رئیس جمهور و کشفِ اقلامی که گرانی آنها قرار است به سال بعد منتقل شود باید برای اظهارات وزیر دادگستری دولت سیزدهم هم فکری کند. سخنانی که حکایت از تلاش دولت برای مهار تورمِ وارد آمده به خانوارهای ایرانی دارد. آیا کالاها از شنبه به حرف‌های آقای وزیر گوش خواهند داد و ارزان خواهند شد یا در برابر تکِ دولتی، تورم پاتکِ تازه‌ای رو می‌کند؟

برای مطالعه بیشتر در اینجا بخوانید.

خبر دوم: تابستانِ داغِ مستاجران

تابستانِ داغِ مستاجران. این مهمترین تیتر این روزهای ایران است. قیمت‌های رهن و اجاره، مردم را نقره داغ می‌کند و در بنگاه‌های معاملات ملکی، مستاجران و صاحبخانه‌ها به دنبال آن هستند که بارِ سنگین تورم بی‌سابقه اخیر را بر دوش یکدیگر بیاندازند. نقشه‌های دولت برای مهار این گرانی اما یکی یکی نقش بر آب می‌شود.

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد افزایش بیشتر از ۲۵ درصد اجاره خانه غیرقانونی است که کارشناسان گفتند چنین دستوری هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

تلاش دیگر دولت خانه‌دار کردن مردم با طرح جهش مسکن بود. دولت قرار بود سالانه یک میلیون مسکن جدید بسازد. اما یک سال گذشته، نه تنها واحدی ساخته نشده که حالا خبر رسیده پیمانکاران این طرح، یکی یکی در حال ترک پروژه ساخت مسکن هستند.

خبر سوم: سرانجام حقوقی دو حادثه تلخ

در هفته‌ای که گذشت، دو خبر بسیار مهم درباره سرانجام پرونده متروپل و حادثه قطار مشهد- یزد مطرح شد که نباید آن را نادیده گرفت. دادستان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت نیوز درباره سرنوشت عاملان و مقصران حادثه متروپل توضیحاتی را ارائه کرده است. همچنین کمیسیونی در مجلس در گزارشی به عوامل تقصیر حادثه خروج قطار مشهد- یزد از ریل پرداخته است.

سوژه داغ هفته: شانس احیای برجام در دوحه

پایین آمدن دلار در این هفته، نشان می‌دهد، بازارِ ایران چشم و گوش خود را به دوحه دوخته و منتظر است از میانجیگری قطر در گفتگوهای برجامی، آورده‌ای برای اقتصاد در بحرانِ ایران دست و پا کند. گزارشی از فضای مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر در آخرین روزهای هفته و نگاهی به واکنش بازارها به اخبار برجامی.

برای مطالعه بیشتر در اینجا بخوانید.

بخش آخر: پیش‌بینی بازارها

پیش بینی بازارهای طلا، ارز و خودرو برای هفته‌های آینده یکی از مهمترین دغدغه‌های روزانه مردم است. مردمی که در هجوم اخبارِ تلخ اجتماعی و مشکلات شدید اقتصادی، به دنبال آن هستند که با نهایتِ استطاعت مالی خود، سرمایه‌گذاری کوچکی برای خود دست و پا کنند تا بیش از این در برابر گرانی‌ها، متضمن ضرر و کاهش سرمایه نشوند. رادیو تجارت نیوز در ادامه مسئولیت سایت خبری خود، هر هفته پیش بینی بازارهای سرمایه‌گذاری را با شما در میان خواهد گذاشت.

برای مطالعه بیشتر در اینجا و اینجا بخوانید.

مناسبت هفته: تیرماه گرم امسال، خاطره‌ی بوشهرهای داغ رمان «تنگسیر» را زنده می‌کند. اثری کم‌نظیر از صادق چوبک که امیر نادری فیلمی از آن ساخت. چوبک که در سال ۱۲۹۲ و در روزی حوالی همین روزها به دنیا آمد، در این رمان، داستانِ پشت پرده یکی از تجاری ترین بنادر ایران را روایت می‌کند؛ بندر بوشهر که قطب گردشگری و پتروشیمی کشور است. دقیقه پایانی رادیو تجارت نیوز، موسیقی فیلم تنگسیر امیر نادری است به آهنگسازی لوریس چکناوریان.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.