کد مطلب: ۸۰۵۲۲۱

کاهش هزینه های نگهداری مرغ خانگی با ۵ معجزه طبیعی

کاهش هزینه های نگهداری مرغ خانگی با 5 معجزه طبیعی

یکی از اصول نگهداری مرغ در ابتدا توجه به مراحل جوجه کشی ، تغذیه در زمان جوجگی و سپس رشد آن می باشد

یکی از اصول نگهداری مرغ در ابتدا توجه به مراحل جوجه کشی ، تغذیه در زمان جوجگی و سپس رشد آن می باشد. برای کاهش تلفات مرغ خانگی و همچنین برای کاهش هزینه های دان توجه به 5 نکته زیر الزامی است.نتیجه مصرف هر 5 مورد زیر افزایش سیستم ایمنی طیور و کاهش مرگ و میر انهاست. توجه به این نکات باعث بالا رفتن وزن مرغ و میزان تخم گذاری آنها می شود.

در ادامه این مقاله 5 معجزه ای که باعث قوی تر شدن طیور در مقابل بیماری ها و حشرات میشود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما قبل آن بهتر است نگاهی به اصول جوجه کشی داشته باشیم.

اصول جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ و رشد آن

اولین قدم در کنترل هزینه های پرورش مرغ خانگی توجه به دوران جوجه کشی پرنده میباشد. انتخاب دستگاه مناسب و استاندار علاوه بر جنس بدنه، نوع شانه های تخم مرغ، نحوه تامین رطوبت و … میتواند سیستم ایمنی جوجه های که به دنیا می آیند را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین منظور انتخاب دستگاه جوجه کشی یکی از مهمترین مراحل نگهداری مرغ و پرورش آن می باشد.برای این که با دستگاه جوجه کشی خانگی استاندار آشنا شوید می توانید به صفحه دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2 مراجعه نماید.

و اما 5 معجزه طبیعی

بهتر است در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که هیچ راه سریع و یا یک راه حل واحدی وجود ندارد که باعث جلوگیری از بیماری طیور و یا جوجه شود. اگر هم فردی این ادعا را داشت حتما به آن شک کنید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که عوامل ژنتیکی، اختلال در روند جوجه کشی، محیط نامناسب می تواند سبب بسیاری از بیماری ها شود.

اما می توان با تغذیه مناسب و اصولی باعث بهبود روند رشد، تخم گذاری و سلامت مرغ های خانگی شد.

معجزه اول، سیر

سیر یکی از بهترین تقویت کننده های سیستمی ایمنی بدن است. همچنین این گیاه پر خاصیت ضد میکروب می باشد و انگل ها را نیز دفع می کند. همچنین سیر از به وجود آمدن کرم های روده جلوگیری می کند و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

طریقه مصرف سیر

از این سبزی پر خاصیت میتواند به 3 روش در تغذیه طیور خود استفاده نماید که عبارتند از:

اضافه کردن به آب: شما می توانید 4 حبه سیر را له کرده و به 20 لیتر اضافه نماید. از این روش زمانی استفاده میشود که طیور شما عادت به خوردن سیر ندارند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که سیر را در آبخور های فلزی نریزید چون باعث خورندگی در آن میشود.

اضافه کردن به دان: میتوانید با خورد کردن سیر ( ساتوری ) آن را به تغذیه طیور خود اضافه نماید.

و در نهایت استفاده از پودر سیر تازه یکی دیگر از راه حل می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که با این که سیر یک معجزه طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی است، ولی با مصرف بیش از حد آن می تواند باعث کم خونی در طیور و جوجه ها شود.

معجزه دوم، گیاهان دارویی

همانطور که میدانید بیشتر گیاهان خاصیت درمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن به مرور زمان را دارند. به همین منظور بیشتر تولید کنندگان خوراکی مرغ، از دارچین و پونه در فرمول های تهیه تغذیه طیور استفاده می کنند.

پونه کوهی: این گیاه همانند سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین از این گیاه برای محافظت از مرغ در برابر بیماری های مانند آنفولانزای پرندگاه، برونشیت عفونی و سالمونلا مورد استفاده قرار میگیرد.

دارچین: باعث کاهش التهاب می شود و خاصیت ضد باکتریایی دارد. همچنین یک آنتی اکسیدان محسوب میشود.

زرد چوبه: ضد عفونی کننده بسیار عالی و دارای خاصیت آنتی بیوتیکی

زنجبیل: یکی دیگر از گیاهانی است که خاصیت ضد ویروسی و ضد عفونت دارد. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن طیور می شود.

جعفری: این گیاه سرشار از ویتامین های مانند A، B، C، E و K می باشد. همچنین جعفری باعث افزایش تخم گذاری در طولانی مدت می شود.

معجزه سوم، میوه

میوه ها سرشار از ویتامین هستند به همین منظور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. در زیر 3 میوه معرفی شده است که باعث پیشگیری از انواع بیماری و تقویت مرغ خانگی میشود.

موز و پوست موز: این میوه حاوی ویتامین B6 و B12 است همچنین سرشار از منیزیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین می باشد. ( البته موز سیاه شد )

توت فرنگی: این میوه که به راحتی قابل کاشت در خانه و روستا است، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد. همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

توت: بیشتر افراد می گویند که مرغ ها عاشق توت هستند به خصوص توت سیاه. شما می توانید با اضافه کردن این میوه به جیره غذایی طیور خود باعث تقویت مرغ خانگی خود شوید.

معجزه چهارم، سبزی ها

سبزی ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی مفید میباشند. برای مثال کلم دارای انواع ویتامین، کلسیم، پتاسیم منگنز و مس میباشد. لازم نیست حتما از سبزی های تازه برای تغذیه طیور خود استفاده نماید. میتوانید از سبزیجاتی که دیگر نمیتوانید در تغذیه خود مصرف کنید به عنوان جیره غذایی طیور استفاده نماید.

همچنین اگر در روستا مشغول به پرورش مرغ هستید، میتوانید از گیاهانی که در طبیعت رشد می کنند نیز استفاده کنید.

معجزه پنجم، سرکه

ساده ترین و در عین حال راحترین راه برای حفاظت از مرغ خانگی در مقابل انواع بیماری ها، حشرات، استرس و یا … استفاده از سرکه می باشد.

اما کدام سرکه برای مرغ خانگی مفید است؟

سرکه سیب یک آنتی بیوتیک طبیعی، اشتها آور و تقویت کننده سیستم ایمنی است. از این ماده همچنین برای درمان شپش، بهبود بیمار های تنفسی و … نیز استفاده میکنند.

طریقه مصرف سرکه سیب

کافی است 20 سی سی سرکه را به یک لیتر آب اضافه نماید. همچنین فقط چند روز اول از هر ماه و یا هر هفته یک بار بهتر است از این سرکه استفاده نماید.

چند نکته مهم

اولین نکته این است که موارد گفته شده راه حل صد در صدی نیستند و فقط کمک کننده می باشند.

دومین نکته حتما به محیط نگهداری توجه داشته باشید و از نظافت آن غافل نشوید.

سومین نکته اگر اقدام به جوجه کشی می کنید، حتما از دستگاه استفاده نماید که دارای استانداردهای لازم باشد. که در اوایل مقاله لینک مشخصات دستگاه جوجه کشی استاندارد آورده شده است.

خلاصه ای از این مقاله

برای تقویت مرغ خانگی و همچنین افزایش وزن و میزان تخم گذاری باید قبل از تولد تا زمانی که یک مرغ بالغ میشود وارد را رعایت کنید. استفاده از دستگاه جوجه کش مناسب، محیطی تمیز و بدون استرس، تغذیه اصولی از این موارد می باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.