کد مطلب: ۵۲۱۹۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلیل اصلی اختلال‌ اینترنت چیست؟ / اختلال اینترنت تا کی ادامه دارد؟

دلیل اصلی اختلال‌ اینترنت چیست؟ / اختلال اینترنت تا کی ادامه دارد؟

اختلال اینترنت در ساعات پیک مصرف، صدای اعتراض گروهی از کاربران را درآورده و رگولاتوری دلیل آن را قطعی یکی از مسیرهای ارتباطات بین‌الملل زیرساخت اعلام کرده است. به اعتقاد یک کارشناس فناوری اطلاعات، این ادعا را نمی‌توان راستی‌آزمایی کرد و تکرار حوادث مشابه، پذیرش آن را برای برخی کاربران مشکل کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اختلال‌ در اینترنت، در ایران موضوع جدیدی نیست. با وجود این در روزهای اخیر کلافه‌کننده شده است و درست در ساعت پیک مصرف، سرعت آن کند می‌شود.

همین موضوع باعث شد کاربری موضوع را از سامانه پاسخگویی وزارت ارتباطات (۱۹۵) پیگیر شود. این سامانه در پاسخ او دلیل اختلال موجود را «اعمال پالسی و سیاست محدودکننده از سمت شرکت زیرساخت» اعلام کرد.

انتشار تصویری از پاسخ سامانه ۱۹۵ در فضای مجازی گلایه‌های بسیاری از کاربران را در پی داشت. در ادامه پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری یا همان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موضوع عمدی بود اختلال اینترنت را رد کرد.

به گزارش روزنامه همشهری او مدعی شد که قطعی مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق کشور قطر، باعث اختلال‌های ساعت ۲۱ به بعد در اینترنت ایران شده است و این اختلال تا ۱۵ فروردین هم ادامه می‌یابد. اما گفته‌ها او با تردیدهایی از سوی برخی کاربران مواجه شد.

جواد دادگر، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است ادعای این مقام مسئول می‌تواند درست باشد اما بی‌اعتمادی و تکرار حوادث این‌چنینی باعث شده است که برخی با دیده شک به موضوع نگاه کنند.

راستی‌آزمایی ممکن نیست

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: قطع شدن یک لینک بین‌المللی، به صورت مستقیم بر کیفیت اینترنت اثر می‌گذارد؛ چرا که بخشی از ظرفیت پهنای باند از دسترس کاربران خارج می‌شود و باقیمانده باید میان همان تعداد کاربر پیشین تقسیم شود.

دادگر افزود: این موضوع به طور مشخص تاثیر خود را بر ارتباطات خارجی می‌گذارد چرا که شبکه ملی اطلاعات پهنای باند ترافیک داخلی را تامین می‌کند.

این کارشناس در عین حال گفت که تنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این لینک‌ها دسترسی دارد و می‌تواند آنها را بررسی کند؛ در نتیجه راستی‌آزمایی ادعای مطرح شده برای کاربران عادی ممکن نیست.

بی‌اعتمادی؛ ناشی از تکرار وقایع

دادگر ضمن تاکید بر اینکه نمی‌تواند اظهارنظری در تایید یا رد ادعای آن مقام مسئول داشته باشد، به دو نکته اشاره کرد؛ نخست اینکه بروز چنین اتفاقاتی معمولا به صورت غیرمستقیم بر پهنای باند کشورهای اطراف نیز تاثیر می‌گذارد و کاربران آنها را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

دوم هم اینکه اینگونه رویدادها به صورت معمول در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس می‌یابند، اما او در روزهای اخیر چنین خبری را به غیر از رسانه‌های داخلی در منبع دیگری مشاهده نکرده است.

به اعتقاد او، واکنش‌ها به این خبر در شبکه‌های اجتماعی به موضوع بی‌اعتمادی بازمی‌گردد؛ چرا که اینگونه مسائل در ایران به دفعات رخ می‌دهد و برخی نمی‌توانند بپذیرند همه آنها ناشی از اتفاق و قطعی لینک‌ها باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اول با گرون فروشی و مالیا رو بسته اینترنت از جیب چردم دزدی میکنن الانم با کند کردن اینترنت
    طرف پول داده بابت خدمات گرونتون که سرعت داشته باشه.

  • ناشناس

    اظهارجناب دادگر ضمن غیر واقعی بودن باعث بی اعتمادی بیشتر مردم و عدم باور سخنان و اطلاعات مسئولین میگردد .
    چگونه است که اختلالات درست قبل از شروع زمان تعطیلات نوروزی و خاتمه آن درست بعد ازتعطیلات ۱۵ فروردین خاتمه مییابد
    عجیب است و لیکن باورکردنی نیست .

  • ناشناس

    از دیروز اینترنت من قطع شدە اصلا نمیشە ازش استفادە کرد ،تاکی این اوضااع ادامە دارە