کد مطلب: ۶۷۱۴۵۸

اختلال وی‌پی‌ان‌ها، دردسری برای استارتاپ‌ها

اختلال وی‌پی‌ان‌ها، دردسری برای استارتاپ‌ها

در روزهای اخیر گلایه کاربران درباره کیفیت دسترسی به اینترنت منتشر شد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از وی‌پی‌ان‌ها نیز مسدود شده‌اند، دسترسی مردم به برخی وب‌سایت‌ها با اختلال مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اشاره به تمام محدودیت‌ها باید گفت بیشترین آسیب اختلال در وی‌پی‌ان‌ها متوجه کسب‌وکارهایی است که دسترسی به اینترنت و ابزاهای کلیدی حوزه استارتاپ برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

باید توجه داشت که بسیاری از دسترسی‌ها برای کسب‌وکارها و کابران به خاطر تحریم‌ها مسدود می‌باشد حالا نیز در داخل کشور با نوعی خودتحریمی مواجه هستیم.

تقریبا اکثر پلتفرم‌های مهم که به‌کار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری می‌آید امکان استفاده با آی‌پی ایران را ندارند.

متخصصان فنی حوزه اینترنت، تکنیک‌های به‌کار گرفته شده برای قطع دسترسی وی‌پی‌ان‌ها و نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی در روزهای اخیر را فکرشده و منطقی نمی‌دانند.

چراکه احتمال می‌دهند یکی از همین تکنیک‌ها باعث شده که سایت‌های داخلی هم از این اتفاق متاثر شوند.

هرچند گفته می‌شود وی‌پی‌ان با فیلترشکن متفاوت است و بخشی از عملیات مسدود کردن فیلترشکن‌ها برای جلوگیری از حملات سایبری انجام شده است.

همشهری گزارش داد، کارشناس یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید: «۹۰درصد ترافیک ما مربوط به وب سایت‌های روتین است و این در حالی است که بخش قابل توجهی از کسانی که سرور خارج از ایران هم دارند با مشکل روبه‌رو شده‌اند.» این یعنی تکنیک‌های به کار گرفته شده نه‌تنها وی‌پی‌ان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده، بلکه روی ترافیک عادی کاربران هم اثر گذاشته است.
این کارشناس با اشاره به این موضوع، اتفاق روزهای اخیر را فراتر از انسداد وی‌پی‌ان‌ها می‌داند و معتقد است که احتمال دستکاری در TLS دور از ذهن نیست.

به‌گفته او «دستکاری در TLS درواقع به‌معنای دستکاری در پروتکل https است و به این ترتیب کاربران عادی را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

ایجاد مشکل برای کسب‌وکارها

متخصص فناوری اطلاعات از گروهی نام می‌برد که تقریبا هزار عضو دارد و گردانندگان اینترنت ایران هستند.

به‌گفته او «بخش قابل‌توجهی از آنها این روزها می‌گویند که سایت‌شان بسته شده است و کاربرها نمی‌توانند وب‌سایت آنها را باز کنند. به این ترتیب برای بخش مهمی از کسب‌وکارها مشکل ایجاد شده است.»

این کارشناس نتیجه می‌گیرد که موضوعی که این روزها شاهد هستیم، فقط بستن وی‌پی‌ان‌ها نیست و در این میان وب‌سایت‌های عادی هم امکان سرویس‌دهی به کاربران خود را ندارند.

فیلتر تصادفی دامنه‌ها

این متخصص اتفاق دیگری را که این روزها مشاهده می‌شود فیلتر تصادفی برخی از دامنه‌ها می‌داند. او در این مورد می‌گوید: «یعنی سیستم فیلترینگ به این نتیجه رسیده که روی دامنه اصلی یک وی‌پی‌ان بالا آمده، پس آن را فیلتر می‌کند، اما ساب‌دامین همان دامنه باز است. به‌عبارت دیگر، بعضی مواقع می‌توان TLS را براساس اینکه اسم دامنه چه چیزی باشد، مسدود کرد.

این متخصص با اشاره به اینکه تکنیک فیلترینگ اصلی تا پیش از این ماجرا همین بوده است، ادامه می‌دهد: «وقتی می‌خواهند سایت twitter.com را ببندند، سرور twitter.com را نمی‌بندند. کاری که می‌کنند این است که اسم دامنه را درنظر می‌گیرند و کسی که می‌خواهد TLS handshake کند و اسم دامنه را twitter.com قرار می‌دهد، آن را فیلتر می‌کنند.»

به‌گفته او «تا اینجای کار منطقی است که وقتی می‌خواهید یک سایت را فیلتر کنید، به این شکل جلوی آن را بگیرید. ولی اینکه به‌صورت تصادفی تعدادی سایت بسته شود، چندان معقول به‌نظر نمی‌رسد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.