کد مطلب: ۷۹۰۸۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا استارتاپ های اسکاندیناوی موفق می‌شوند؟

چرا استارتاپ های اسکاندیناوی موفق می‌شوند؟

استارتاپ های اروپایی براساس آمارها در شرایط فعلی اقتصادی جهان توانسته‌اند موفق‌تر عمل کنند. یکی از دلایل موفقیت استارتاپ‌های این منطقه حمایت‌ها و تشویق‌های همه جانبه دولت از آن‌هاست؛ موردی که در ایران بسیار کم دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشورهای نوردیک (دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند) اخیراً رونق استارتاپی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان این امر را به سیستم رفاهی قوی، سطوح بالای تحصیلات و شیوه‌های تجاری نوآورانه نسبت می‌دهند. با این حال، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد جهانی، این سوال مطرح است که آیا این رونق پایدار است و تا سال 2023 و پس از آن ادامه خواهد داشت یا خیر؟!

تاثیر رفاه اجتماعی بر رونق استارتاپ ها

به گزارش eu-startups ، یکی از عوامل کلیدی در موفقیت اقتصادی کشورهای شمال اروپا، رویکرد منحصر به فرد آنها نسبت به رفاه اجتماعی است. الگوی نوردیک، برنامه‌های رفاه اجتماعی و مالیات‌های تدریجی را در اولویت قرار می‌دهد که منجر به استاندارد بالای زندگی شهروندان و توزیع نسبتا برابر ثروت شده است.

این شیوه همچنین باعث ترویج فرهنگ کارآفرینی، ایجاد رویکرد جهانی در بنیانگذاران و نوآوری شده است؛ زیرا در سال‌های اخیر بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری موفق از این منطقه ظهور کرده‌اند. با این حال، این مدل همچنین به دلیل ناپایداری در بلندمدت با انتقاداتی مواجه شده است. برخی از کارشناسان نگران هستند که مالیات‌های بالا در نهایت به کاهش رشد اقتصادی منجر شود.

چگونگی رشد اکوسیستم استارتاپی اروپا

منطقه نوردیک که مدت‌ها به دلیل تأکید بر کارآفرینی و نوآوری شناخته شده بود، در چند دهه گذشته به طور مداوم رشد کرده است. با این حال، در مورد دوام طولانی‌مدت مدل نوردیک، به ویژه برای استارتاپ ها و شرکت‌های جدیدی که می‌خواهند مقیاس‌پذیر باشند، تردیدهایی وجود دارد.

برای رویارویی با این مشکل و غلبه بر آن، بسیاری از استارتاپ‌های نوردیک بر ایجاد روابط نزدیک‌تر با کسب‌وکارهای تثبیت‌شده و استفاده از شبکه‌های خود برای دسترسی به بازارها و مشتریان جدید تمرکز کرده‌اند. نزدیکی و شباهت کشورهای شمال اروپا امکان ایجاد شبکه‌ها و مشارکت‌های بسیار آسان‌تر را فراهم می‌آورد که می‌تواند به سرعت، موجب مقیاس‌پذیری استارتاپ‌ها شود.

تاکید منطقه بر کارآفرینی و نوآوری احتمالا باعث رشد اقتصادی خواهد شد. اما برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوظهور، تمرکز بر رشد پایدار، ایجاد مشارکت‌های متوازن و ایجاد شبکه‌ای برای شکوفایی در درازمدت بسیار مهم خواهد بود.

این همان چیزی است که استل روکس از StellarUp به آن اشاره می‌کند: «به‌عنوان مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران، من از نزدیک می‌دانم که دسترسی به منابعی مانند سرمایه، منتورها و هم‌بنیان‌گذاران که می‌توانند با شما همکاری کنند، چقدر حیاتی است. شخص باید همزمان با ریسک‌های حساب‌شده حتی زمانی که با موانع مختلف یا شرایط بازار روبه‌رو می‌شود، نوآوری را با جدیت پذیرفته باشد. این ذهنیت به همه ما این امکان را می‌دهد که نه تنها زنده بمانیم، بلکه شکوفا شویم!»

پذیرفتن دیجیتالی‌سازی در کشورهای اروپایی

یکی از ویژگی‌های کشورهای شمال اروپا، مهارت آنها در تشخیص روندهای اولیه است. آن‌ها جزو اولین کشورهای اروپایی بودند که دیجیتالی‌سازی در هر بخش از جامعه‌شان پذیرفته شد و محیطی را ایجاد کرد که استارتاپ‌ها بتوانند رشد کنند.

در سال 2022، منطقه نوردیک بار دیگر انعطاف‌پذیری خود را نشان داد. حتی با وجود وضعیت نامطمئن و ناپایدار ژئوپلیتیکی و بحران‌های مختلف در اقتصاد جهانی، کشورهای اسکاندیناوی دومین سال بالاترین رشد خود برای تامین مالی سرمایه خطرپذیر را تجربه کردند.

مطالعه‌ای توسط Dealroom نشان می‌دهد که در سال 2022 کاهش بودجه در مراحل آخر (سری C+) وجود داشت، اما در راندهای مراحل بذری، جذب سرمایه همچنان رونق خود را حفظ کرده و فقط با کاهش 6 درصدی نسبت به سال 2021 مواجه بوده است.

دولت‌ها به نوآوری و کارآفرینی تشویق می‌کنند

دولت‌های کشورهای شمال اروپا از مدت‌ها پیش به اهمیت استارتاپ ها و کسب‌وکارهای کوچک برای رشد اقتصادی پی برده‌اند و سیاست‌ها و ابتکاراتی را برای تشویق و حمایت از کارآفرینی به اجرا گذاشته‌اند. این حمایت شامل تامین مالی برای تحقیق و توسعه، مشوق‌های مالیاتی و دسترسی به منابع مالی می‌شود. در نتیجه، منطقه نوردیک به کانونی برای نوآوری و کارآفرینی تبدیل شده و استعدادها را در سراسر جهان جذب می‌کند.

استارتاپ ها در منطقه نوردیک‌ بازار نسبتا کوچکی هستند که ذهنیت بنیانگذاران این کسب‌وکارها از همان ابتدا بر پایه تفکر جهانی شکل گرفته است. این رویکرد جهانی و اشتیاق به نوآوری، همراه با ذهنیت ریسک‌پذیری آنها، برای بسیاری از کارشناسان کافی است تا باور کنند که این رونق تا سال 2023 و پس از آن ادامه خواهد داشت.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنیال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.