کد مطلب: ۴۵۸۵۱۹

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی / کرایه اسنپ و تپسی چرا گران شد؟

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی / کرایه اسنپ و تپسی چرا گران شد؟

همه تاکسی‌های اینترنتی با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند اما سبک و سیاق افزایش قیمت‌ها متفاوت است، اسنپ در زمان‌های معمولی افزایش قیمت آن چنانی ندارد اما در زمان پیک ترافیک به یکباره حتی تا ۳ برابر هم نرخ کرایه‌ها را افزایش می‌دهد. تپسی اما روال دیگری را در پیش گرفته و نرخ کرایه را در تمام ساعت‌ها افزایش داده، این در حالی است که در زمان پیک ترافیک با تغییر آن چنانی قیمت همراه نیست.

دو ماه خانه‌نشینی زمان قرنطینه، از ما اصحاب کهف ساخت؛ چرا که با بیرون آمدن از خانه‌هایمان به یکباره با افزایش چند برابری قیمت همه اقلام و خدمات روبرو شدیم؛ تاکسی‌های اینترنتی هم از این قائده مستثنی نبودند، آن‌ها که قرار بود سهمیه بنزینشان را از وزارت کشور بگیرند و کرایه‌ها را افزایش ندهند به یکباره بعد از عید و با تمام شدن قرنطینه خانگی با چند برابر کردن قیمت‌ها باعث افزایش اعتراضات عمومی شدند. این در حالی است که به دلیل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی که ریسک ابتلا به کرونا در آن‌ها بالا است، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند اما با قیمت‌های نجومی اسنپ و تپسی عملا استفاده از آن‌ها برای قشر متوسط جامعه امکان‌پذیر نیست!

تفاوت افزایش قیمت‌ها در اسنپ و تپسی

همه تاکسی‌های اینترنتی با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند اما سبک و سیاق افزایش قیمت‌ها متفاوت است، اسنپ در زمان‌های معمولی افزایش قیمت آن چنانی ندارد اما در زمان پیک ترافیک به یکباره حتی تا ۳ برابر هم نرخ کرایه‌ها را افزایش می‌دهد، یعنی ممکن است در ساعت‌های عادی شما مسافتی را با ۲۰ هزار تومان طی کنید اما در زمان پیک ترافیک مجبور باشید برای همان مسافت بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه کنید!

تپسی اما روال دیگری را در پیش گرفته و نرخ کرایه را در تمام ساعت‌ها افزایش داده، این در حالی است که در زمان پیک ترافیک با تغییر آن چنانی قیمت همراه نیست، برای مثال شما مسافتی که تا پیش از عید با ۲۰ هزار تومان طی می‌کردید را در حال حاضر باید با پرداخت ۳۶ هزار تومان طی کنید و در ساعت‌های پیک ترافیک نهایتا این قیمت تا ۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

در نهایت نتیجه این روال این شده است که در ساعت‌های عادی قیمت اسنپ کمتر از نرخ تپسی است اما در ساعت‌های پیک ترافیک قیمت تپسی کمتر از نرخ اسنپ محاسبه می‌شود!

مردم چه می‌گویند؟

فرهاد یکی از کسانی است که از تاکسی‌های اینترنتی برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کند. او در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت:« من قبلا با مترو در سطح شهر تردد می‌کردم اما با شیوع کرونا از آن جایی که مادرم بیماری دیابت دارد و خیلی نگران او هستم، برای اینکه ناقل بیماری نباشم ترجیح دادم که به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با اسنپ و تپسی تردد کنم، اما با قیمت‌هایی روبرو شدم که من را شوکه کرد، من برای یک مسافت ۲۰ دقیقه‌ای که قبل از عید ۱۸ هزار تومان پول پرداخت می‌کردم الان باید بالای ۳۰ هزار تومان بپردازم و حتی در ساعت‌های پیک ترافیک مبلغ به بالای ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد! با این روال من عملا امکان استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را ندارم مگر چقدر درآمد دارم که این همه صرف تاکسی کنم؟»

پروانه یکی دیگر از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی است. او نیز معترض به افزایش قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی است و در این خصوص می‌گوید:« چرا این تاکسی‌ها نباید نرخ ثابت داشته باشند؟ هر کس هر چقدر می‌خواهد پول می‌گیرد و دقیقه‌ای نرخ‌ها تغییر می‌کند، مثلا الان یک مسافت ۴۰ هزار تومان است یک ربع بعد می شود ۴۵ هزار تومان یک ربع بعدش هم ۳۵ هزار تومان است! یک مسافت را اسنپ یک قیمت می‌زند و تپسی یک قیمت دیگر می‌زند! این باعث شده ما به جای اینکه به کیفیت خودرو و برخورد رانندگان توجه کنیم، به این توجه می‌کنیم که کدام نرخ کمتری می‌گیرد! این چه وضعی است؟ چرا باید قیمت‌ها تا این حد افزایش پیدا کند؟ برخی از مسافت‌ها را من وقتی با آژانس می‌روم برایم کم‌هزینه‌تر درمی‌آید تا با تاکسی‌های اینترنتی!»

رانندگان چه می‌گویند؟

یکی از رانندگان در خصوص این افزایش قیمت‌‌ها گفت:« قیمت‌ها خیلی افزایش پیدا کرده است اما ما همچنان مشکلات زیادی داریم، برای مثال بنزینی که اختصاص می‌دهند اصلا کافی نیست، به هر ۲۰۰ کیلیومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌دهند و به هر هزار کیلومتر ۷۰ لیتر ولی این اصلا به صرفه ما نیست و ما مجبوریم که بنزین آزاد بزنیم! از طرف دیگر من قبل از عید با ۲۰ هزار تومان تنظیم باد لاستیک می‌کردم اما الان باید همان را ۳۷ هزار تومان پول بدهم! همه چیز گران شده است و واقعا همین قیمت‌ها هم برای ما صرف ندارد چه برسد به اینکه قیمت‌ها کمتر هم بشود! من مسافری داشتم از یوسف‌آباد به نیاوران که مبلغ کرایه ۶۰ هزار تومان بود، به جرات می‌گویم اگر آن مسافر با آژانس می‌رفت شاید ۴۰ هزار تومان هزینه‌اش بیشتر نمی‌شد! همه رنج قیمت الان داریم اما واقعا هنوز هم شرایط برای ما به‌صرفه نیست. به ما حتی طرح ترافیک هم نداده‌اند و ما مجبوریم برای ورود به طرح پول بپردازیم.»

اسنپ چه می‌گوید؟

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ در این خصوص گفت:« کلیه‌ تاکسی‌های اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت می‌کنند. طبق همین دستورالعمل سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویا و قیمت‌ها متغیر است. قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.»

او در ادامه تاکید کرد: «بنابراین قیمت در اسنپ یک فاکتور ثابت نیست و تغییرات افزایشی و یا کاهشی با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمت‌گذاری انجام می‌شود. به طور مثال ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها بودیم، در حالی که در همان زمان سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش قیمت سالانه داشت. هدف اصلی ما در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کنیم. در حال حاضر، برای تبدیل درخواست‌ها به سفر، نسبت به سال قبل به طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. به طور کلی این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.»

شهابی تاکید کرد:« در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار در نظر داشته باشید که تمامی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در دنیا، بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه آنها پایین‌تر و یا بالاتر باشد، مثلا بعد از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قیمت‌های اسنپ کاهش چشمگیری داشت و الان هم به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است. اما به طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.»

او در خصوص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی هم گفت:« از زمانی که طرح افزایش قیمت بنزین آغاز شد، پرداخت مابه‌التفاوت بنزین آزاد و سهمیه‌ای در چند مرحله انجام شده است و مراحل این کار همچنان در حال انجام است.»

اعتراض شورای شهری‌ها

مسئولین مدیریت شهری بارها به افزایش قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی اعتراض کرده‌اند اما مسلما اعتراض تنها کافی نیست، روز گذشته «محمدعلیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در خصوص ادعای برخی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مبنی بر اخذ حق کمیسیون ۱۵ درصدی از رانندگان اسنپ به رغم اعلام رایگان بودن حضور آنها در محدوده طرح ترافیک از زمان اجرای طرح گفت: «ورود تاکسی‌های اینترنتی در دوران کرونا در محدوده بر اساس بسته‌ای که تنظیم شده، رایگان است، به شرط آنکه در سامانه ترافیک ثبت‌نام کنند. افراد تنها با ثبت‌نام برای فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی قادر به استفاده از سهمیه رایگان در طرح ترافیک نیستند، بلکه رانندگان باید از سوی شرکت‌ها‌ی مربوطه معرفی و در سامانه طرح ترافیک ثبت شوند.»

علیخانی در خصوص اینکه به گفته برخی رانندگان اسنپ یکی از علت‌های افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه اسنپ ورود به محدوده طرح ترافیک است، گفت: «وقتی حضور در محدوده طرح ترافیک رایگان اعلام شده است، کسی حق ندارد به این بهانه هزینه اضافی دریافت کند و این اقدام غیرقانونی است.»

پیش از این هم حجت نظری، دیگر نماینده شورای شهر به افزایش قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی اعتراض کرده و گفته بود: «ما همچنان نمی‌دانیم که نرخ‌گذاری برای مسیر‌های مختلف در تاکسی‌های اینترنتی بر چه اساسی صورت می‌گیرد و این نرخ‌گذاری در زمان پیک ترافیکی با چه درصدی تغییر می‌کند یا اینکه اساسا نرخ کرایه‌ در شرایط مختلف و در ساعات مختلف بر چه اساسی تعیین می‌شوند. مساله نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی همچنان با ابهام روبروست و شهرداری هم نظارت کافی را بر این حوزه ندارد و البته امکان اینکه نظارت کامل هم بر این حوزه داشته باشد، را هم ندارد. من از همه تصمیم‌گیرندگان این حوزه مشخصا از مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در کنار آن سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور می‌خواهم که به این موضوع ورود کرده و این مساله را تعیین‌تکلیف کنند. اینگونه نمی‌شود که ما از مدیریت شهری انتظار داشته باشیم که ترافیک را کنترل کند، اما مدیریت شهری نتواند درباره نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی نظارت و ورودی داشته باشد.»

سوال اینجاست که آیا نمی‌توان در این شرایط تسهیلاتی به رانندگان ارائه داد و قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی را طوری مصوب کرد که هم رانندگان و هم مسافران از این موضوع راضی باشند؟ آیا وقت آن نرسیده که مدیریت شهری و سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌صلاح بر این روند نظارت داشته باشند؟

منبع: آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    با سلام خدمت کسانی که میگن کرایه ها بالا رفته عرض کنم هم راننده وهم مسافر حق انتخاب دارن اول کرایه رومیبینن بعد انتخاب میکنن اقا اگه کرایه زیاده سرویس نگیرین که بعدتوقع داشته باشین راننده شما رومفت ببره

  • ناشناس

    فقط گیردادین به کرایه …چرا گیر نمیدین به لوازم یدکی ها که ی قطعه شده سه برابر …لاستیک …خورد خوراک….. راننده که بیمه نداره خودش …اگه راننده بدبخت نبود نمیومد مسافرکشی که ی چیزی هم بزاره روش بده یدکی خودرو ..اینقدر نگین کرایه گرون شده شما ه که میگن میصرفه چند روز بیا کار کن ببین ارزش داره بعد بگو گرون شده ….

  • ناشناس

    همین جوری نمیصرفه کی میگه گرون شده

  • مجید

    وقتی بنزین ۳۰۰۰تومانی بزنی کمیسیون بدی تو بخاطر اینکه بری تو خیابونای تهران مسافر بزنی پول طرح بدی و توگرما و ترافیک تهران اذیت بشی و لوازمای ماشین با قیمت وحشتناک بخری آخرشم بری خونه تهش هیچی نیست بزاری تو سفره متوجه میشی که تازه کم هم هست

  • مرتضی م

    اینی که نشسته این متن نوشته و با این و اون مصاحبه کرده،،، تو میدونی مخارج ماشبن چقد زیاد شده،،، من موتور ماشینم خراب شد چهار میلیون خرجش بود نداشتم سه ماه بیکار تو خونه بودم با دوتا بچه،،، شما میدونید شرمندگی یعنی چی…. همین الان با این کرایه ها فقط مخارج روزانمون درمیاد…. زورتون فقط به راننده میرسه،،، نرخ شورای شهر برید ببینید واسه تاکسیهای 137 بعد به ما گیر بدین… تاکسیها 137 از زعفرانیه تا فرودگا مهرآباد هفتاد تومن تاکسینتر میزنه نرخ شورا شهر… بعد اسنب چهل تومن میزنه میگید گرونه

  • ناشناس

    سلام چطور انتظار دارید با افزایش چندین برابری قیمت اجناس و لوازم یدکی وغیره رانندگان مجانی کار کنن تا زه طرح ترافیک را باید راننده بخرد مجانی نیست

  • ناشناس

    بابا انصاف داشته باشید همه چیز چندین برابر شده چطور میگید کرایه گران شده یک مسیرصد کیلو متری را میزنه هفتاد تا هشتا دهزار کیلو متری هفتصد ال هشصد همین مسیرو آژانس محلی کیلو متری هزارو پانصد میگیره

  • ناشناس

    ایا این درسته حلاله شما درصدتونو بلافاصله از راننده بگیرید بعد هزینه بنزینو یک ماه به یک ماه اونم با هزار بار تماس گله کردن بریزید برای من ریخته شده من برداشت نکردم بعد تو سامانه سماس زذه در تاریخ فلان شما استفاده کردین درصورتی که من اصلا از اردیبهشت تا الان هر دفعه موجودی گرفتم حسابم خالی بوده هیچکسم جوابگو نیست حداقل قیمتارو تغیر بدین بتونیم کار کنیم راننده کار نکنه شرکت شماهم به مشکل برمیخوره لطفا رسیدگی کنید

  • محمد

    شماها‌فقط‌زمان‌اوج‌ ترافیک‌رو‌می‌گین،من‌به‌عنوان‌یک‌راننده‌از‌شهر‌رشت‌توی‌صبحها‌تا‌ظهر‌و‌ساعت‌۹ شب‌به‌بعد‌جه‌بسا‌تو‌اوج‌ترافیک‌تو‌برخی‌روزها‌قیمتهاش‌اصلا‌مقرون‌بصرف‌نیست،شماها‌دارین‌ازتهران‌حرف‌می‌زنید‌ولی‌اوج‌ترافیک‌جرا‌بقیه‌‌ساعتهای‌روز‌رو‌حرفی‌نمی‌زنید

  • محمد،س

    این‌حرفا‌تو‌شهر‌رشت‌اصلا‌صدق‌نمی‌کنه،من‌قیمتهای‌گرون‌رو‌فقط‌تو‌پیک‌ترافیک‌می‌بینم‌،ولی‌بقیه‌روز‌خیلی‌قیمتهاش‌پایین‌هستش.من‌مسافر‌سوار‌می‌کنم‌قبلش‌می‌زنه‌پانزده‌تومان‌زمانیکه‌سوار‌می‌شه‌می‌زنه‌یازده‌پانصد،این‌کجاش‌گرانه.