کد مطلب: ۵۱۹۹۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش خودروی اقساطی کارکرده/ شرایط فروش قسطی چیست؟

فروش خودروی اقساطی کارکرده/ شرایط فروش قسطی چیست؟

خرید و فروش قسطی خودرو کارکرده این روزها، رایج شده است و سایت‌ها و اپ‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. بعضی اقساط ۶ تا ۳۶ ماهه دارند و برخی ۲۰ ماهه. بعضی در این مدت، مجوز فروش خودرو را به خریدار می‌دهند، اما در برخی از شرکت‌ها تا زمان تسویه کامل، امکان نقل و انتقال خودرو وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خرید و فروش قسطی خودرو کارکرده، در پلتفرم‌های انتشار آگهی مانند دیوار، شیپور و باما این روزها داغ‌تر از همیشه است. البته بسیاری از این خودروها با وعده ضمانت سلامت فنی فروخته می‌شوند.

سایت‌ها و اپ‌های دیگری هم هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و هر کدام شرایط مختلفی را برای فروش قسطی خودروی کارکرده اعلام کرده‌اند. برای مثال یکی از سایت‌های فعال در این حوزه، تنها آن دسته از خودروهای داخلی و چینی را که حداکثر ۷ سال از تولید آنها گذشته و حداکثر ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشند، به صورت اقساطی عرضه می‌کند.

متقاضیان همچنین می‌توانند وامی معادل ۵۰ درصد مبلغ خرید خودرو را دریافت و آن را در اقساط ۶ تا ۳۶ ماهه، بازپرداخت کنند. خودروهای وارداتی هم در شرایطی مشمول فروش قسطی می‌شوند که حداکثر ۵ ساله باشند و حداکثر کارکرد آنها هم ۱۲۰ هزار کیلومتر باشد. بازپرداخت وام این خودروها، ۱۲ تا ۴۸ ماهه است.

معرفی خریدار به شرکت‌های لیزینگ

کارشناس فروش یکی از سایت‌های فعال در این حوزه نیز می‌گوید، خرید قسطی، فقط شامل خودروهایی می‌شود که حداکثر پنج سال از زمان تولید آنها گذشته باشد. این مجموعه البته خودروی مورد نظر را برای خریدار پیدا کرده و برای خرید قسطی، او را به شرکت‌های لیزینگ معرفی می‌کند.

خریدار باید ۵۰ درصد مبلغ خودرو را پرداخت کند و مابقی برای مدت یک تا چهار سال، با سود سالیانه ۲۱ درصد، قسط‌بندی می‌شود.

برخی دیگر از سایت‌ها نیز شروط متفاوتی برای عرضه اقساطی مدل‌های مختلف خودرو دارند. خریدار باید مدل مورد نظر خود را در سایت ثبت کند تا کارشناس مربوطه با او تماس بگیرد و شرایط را اعلام کند.

ضامن ضروری است؟

بعضی از این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، شرایط ساده‌تری برای فروش قسطی دارند و برخی سخت‌تر. برای مثال یکی از این مجموعه‌ها در مورد خودروی تولید یا مونتاژ داخل، برای تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، ضامن نمی‌خواهد. این شرایط در مورد خودروی‌های وارداتی، شامل تسهیلات کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.

هر چقدر که مبلغ تسهیلات بالا برود، یک یا دو ضامن یا وثیقه ملکی الزامی است. خریدار برای دریافت تسهیلات نیز باید مدارکی را از جمله گردش حساب سه‌ماهه آخر، چک صیاد مربوط به متقاضی و چک‌دهنده (بدون داشتن چک برگشتی و اقساط معوق) و مدارک و مستندات شغلی معتبر (برای خرید خودروهای وارداتی) را ارائه کند.

فروش اعتباری با دسته چک

مجموعه دیگری اما، هم فروش اقساطی را در قالب لیزینگ انجام می‌دهد و هم اعتباری. در حالت دوم، در هر شرایطی وجود ضامن ضروری است. اما در صورت خرید اعتباری، نیازی به معرفی فردی برای ضمانت نیست و دسته چک فرد کفایت می‌کند؛ به شرطی که چک برگشتی نداشته باشد.

اپراتور این شرکت توضیح می‌دهد که در حالت اعتباری، خریدار می‌تواند حدود ۴۰ درصد قیمت خودرو را تسهیلات دریافت کند. البته در صورتی که گردش حساب او خوب باشد و اعتباردهنده نیز بپذیرد، این رقم ممکن است افزایش یابد. خریدار باید اقساط را ۲۰ ماهه بازپرداخت کند.

خودرو در رهن شرکت یا بانک

در مورد شرایط سند و امکان فروش خودرو نیز شرایط متفاوت است. برخی از این سایت‌ها، خودرو را به نام خریدار می‌کنند اما آن را تا پایان مدت بازپرداخت تسهیلات در رهن خود نگه می‌دارد. خریدار تا زمان تسویه کامل، حق نقل‌وانتقال خودرو را ندارد.

اما اپراتور یکی دیگر از شرکت‌ها می‌گوید، خودرو نه در رهن آنها که در رهن بانک باقی می‌ماند. خریدار هم می‌تواند آن را بفروشد؛ مشروط بر اینکه شخصی را پیدا کند که حاضر به خرید چنین خودرویی باشد.

اگر تجربه‌ای در زمینه خرید قسطی خودروی کارکرده دارید، آن را با تجارت‌نیوز در میان بگذارید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • گوش دراز

    خیلی جالبه این مطلب برام صبح اومد زده بود خودروهایی که زیره ۱۰ سال از تاریخ تولیدشون میگذره الان زده زیره ۵ سال همین فرمون پیش برن یحتملا تا فردا بشه زیره ۶ ماه از تولید گذشته باشه اخه نه اینکه یه شرایطه خیلی ایده آل دارن میدن آهن پاره هارو دست مردم هی کمشم میکنن ملت همیشه در صحنه حس طمعشون تحریک شه?

  • ناشناس

    یه جورایی پولشون رو نزول میدن

  • ناشناس

    ما که خر نمیتونیم بخریم خوش به حالشون پول دارن برا بسنی دو تمنی بچم کتک زدم از خودم نفرت دارم

  • ناشناس

    لطفا خریدار برای خودروهای راهنمایی کنید

  • محمد

    سلام .لطفا بگین چه ماشینهایی دارید .بعد به کدوم شهرها میدید

  • اشکان

    باعرض سلام وخسته نباشی خدمت همه ی دست اندرکاران این برنامه ی خوب من هم خریدارماشین هستم چه ماشین هایی وجود وبه چه استان هایی خدمات رسانی می کنید

  • اشکان

    سلام لطفاً چه ماشین هایی داریدوبه چه استان هایی خدمات رسانی می کنید ممنون میشم اگه جواب بدین

  • علیرضا

    سلام من از کاشان هستم و قصد خرید خودرو اقساطی دارم میشه راهنمایی کنین

  • ناشناس

    سلام من یه ماشین پژو پارس ۹۰ قسطی خواستم شرایطش چطوره

  • عباس

    سلام من یه ماشین پژو پارس ۹۰ قسطی خواستم شرایطش چطوره