کد مطلب: ۷۲۷۸۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام پلتفرم‌ها مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند؟ / هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز!

کدام پلتفرم‌ها مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند؟ / هر 100 هزار کاربر یک امتیاز!

سازمان فناوری اطلاعات شاخص‌های بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای داخلی را اعلام کرد. پلتفرم‌هایی که شاخص‌های مورد نظر را دارا باشند، از حمایت‌ها بهره‌مند می‌شوند. به عنوان مثال پلتفرم‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز دریافت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اختلال و قطعی اینترنت در دو ماه گذشته باعث شد که دولت برای جبران خسارت و حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های آسیب‌دیده، یک بسته حمایتی شامل 30 را در نظر بگیرد. اما کدام پلتفرم‌ها شامل حمایت‌های دولت می‌شوند؟

به‌تازگی سازمان فناوری اطلاعات ، شاخص‌هایی را در نظر گرفته است که اگر هر کدام از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های بومی دارای هر کدام از این شاخص‌ها باشد، می‌تواند مشمول حمایت‌های دولتی شود.

در آیین‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای مجازی ۱۴ ماده به تصویب رسیده است که شامل برخورداری از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بسته‌های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم‌های مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب‌وکارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکو‌های داخلی در اعتبارسنجی بانک‌ها و پذیرش آن به‌عنوان وثیقه بانکی و چندین امکان دیگر می‌شود.

دریافت امتیاز به‌ازای هر 100 هزار کاربر

شاخص‌های معین‌ شده بسته حمایتی در چند دسته قرار گرفته‌اند که هر کدام تاثیر متفاوتی دارند. «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران» ۴۰ درصد، «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها» ۳۰ درصد و «شاخص‌های قابلیت‌های نرم‌افزاری و فنی» ۳۰ درصد در این ارزیابی نقش دارند.

دسته اول شامل میزان رضایت کاربران با سقف امتیاز ۳۰ می‌شود که متوسط وزنی امتیازهای پلتفرم در فروشگاه‌های اپلیکیشن را در نظر می‌گیرد. مورد بعدی این شاخص تعداد کاربران فعال ماهانه است که سقف امتیاز آن ۷۰ است و پلتفرم‌ها به‌ازای هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز دریافت می‌کنند.

دسته دوم شاخص‌های پذیرش پلتفرم برای کسب‌وکارهاست که ۳ مورد را در برمی‌گیرد. به‌ازای هر ۵۰۰ کسب‌وکار ثبت‌نام و احراز هویت‌شده یک امتیاز به پلتفرم تعلق می‌گیرد. به‌ازای هر ۱۰ هزار تراکنش فروش در سال نیز یک امتیاز داده می‌شود و طبق سومین معیار این دسته نیز به‌ازای هر کانال بالای ۱۰ هزار دنبال‌کننده یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

شاخص‌های دسته سوم توانایی‌های فنی پلتفرم را ارزیابی می‌کند. طبق این شاخص‌ها، قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی شامل انتقال پیام نوشتاری، صوتی و ویدیویی، قابلیت انتقال فایل، قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکارها و امکانات ایجاد پیام همگانی یا گروهی به صورت تعاملی و غیر تعاملی برای پلتفرم‌ امتیازآور است. قابلیت‌های دیگر از جمله ایجاد درگاه مالی و پرداخت، درگاه حمل‌ونقل و ارسال کالا، امکان بازخورد کاربران و رسیدگی به شکایت‌ها و … نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. (پیوست)

چه پلتفرم‌هایی مشمول حمایت می‌شوند؟

سکوهایی که در این شاخص‌ها بتوانند حداقل ۶۵ درصد امتیازها را کسب کنند از تمام حمایت‌هایی بسته حمایتی برخوردار می‌شوند. همچنین سکوهایی با امتیاز بین ۵۰ تا ۶۵ درصد نیز از حمایت‌های بندهای ۳ (تبلیغات در صداوسیما)، ۶ (معافیت مالیاتی)، ۷ (در نظر گرفتن حساب کاربری به‌عنوان وثیقه) و ۸ (برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری) برخوردار خواهند شد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند پلتفرم‌های داخلی زیرساخت کافی برای مدیریت افزایش کاربر را ندارند، پس این امکان وجود دارد که بسیاری از کسب‌وکارها از دایره بسته حمایتی خارج شوند؟

از سوی دیگر، افزایش تعداد کاربر تنها مختص به پلتفرم‌های مشهور می‌شود و کسب‌وکارهای کوچک ممکن است که از این حمایت‌ها برخوردار نشوند. چراکه جذب جند صد هزارتایی زمان زیادی می‌برد و افزایش کیفیت زیرساخت‌ها نیازمند هزینه‌های کلان است.

بسته حمایتی تاثیرگذار است؟

با وجود اینکه جزئیات این بسته‌ به طور کامل مشخص شده است، اما بسیاری از کسب‌وکارها و کارشناسان این حوزه معتقدند که در فضای انحصاری حتی با وجود حمایت، نمی‌توان شاهد رشد کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی بود.

به عقیده کارشناسان، شاید با حمایت‌هایی که اعلام شده، بخشی از ضرر و زیان‌های گذشته‌شان جبران شود، اما کسب‌و‌کارهای مجازی به دنبال بستری هستند که در آن تجمع مخاطب و نیز خدمات گوناگون تفریحی، سرگرمی و آموزشی برای استمرار حضور آن‌ها وجود داشته باشد اما پلتفرم‌های داخلی این ویژگی را ندارند.

یک عامل مهم برای حضور مخاطب، جلب اعتماد است؛ اما وقتی همچنان بسیاری از مردم معتقدند که پلتفرم‌های بومی ما متعلق به برخی از سازمان‌ها یا مجموعه است، این اعتماد به سادگی در میان آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی این راهکار درست را اینگونه تعریف می‌کند: «به محض این‌که شرایط امنیتی اجازه داد، پلتفرم‌های خارجی دوباره قابل استفاده شود و در کنارش با این بسته حمایتی به پلتفرم‌های داخلی اجازه رشد و جذب واقعی مخاطب بدهیم. قطعا پلتفرم‌های ما به دلیل داخلی بودن می‌توانند مزیت‌ها و قابلیت‌های متعددی در خدمات‌دهی به مردم داشته باشند و فرصت خواهند داشت در یک رقابت متوازن، اعتماد کاربران را هم جلب کنند.»

همچنین رضا قربانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره رویه بسته حمایتی از کسب‌وکارها می‌گوید: «قاعدتا کسب‌وکاری که تعداد کاربر بیشتری دارد بیشتر امکان استفاده از حمایت‌ها را دارد. اما اگر به صورت غیرارگانیک یا با سوءاستفاده از یک‌سری موقعیت‌های دیگر تعدادی از کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها را از دور خارج کنند، اشکال دارد.»

این حمایت‌ها در حالی است که هر روز که از قطعی و اختلالات اینترنت می‌گذرد، اعداد و ارقام بالاتری از خسارت‌ها منتشر می‌شود. در آخرین آماری که رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌و‌کار اتاق ایران اعلام کرد اختلالات مکرر اینترنت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کسب‌‌و‌کارها خسارت زده است.

حالا سوالی که برای فعالان این بخش به وجود می‌آید این است که آیا این بسته‌ حمایتی با وجود اما و اگرها می‌تواند به جبران خسارت کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها کمکی کند یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.