کد مطلب: ۷۲۱۵۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقایسه بسته‌های نامحدود اپراتورهای ایرانی با استارلینک یک ترابایتی!

مقایسه بسته‌های نامحدود اپراتورهای ایرانی با استارلینک یک ترابایتی!

در حالی که استارلینک سقف بسته‌های نامحدود خود را یک ترابایت اعلام کرده است، سه اپراتور کشور حجم ترافیک این بسته‌ها را به دلیل سیاست منصافه کاهش داده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه خدمات‌رسانی اپراتورهای همراه اول و شرکت‌های اینترنتی در جهان با مجموعه‌های داخلی همواره یکی از مباحث چالش برانگیز بوده است. حالا شرکت استارلینک اعلام کرده حجم منصفانه‌ای که برای کاربران خود در نظر گرفته، یک ترابایت است! این در حالیست که سه اپراتور تلفن همراه ایران بسته های نامحدود اینترنت را سال گذشته از فهرست بسته‌های اینترنتی خود حذف کردند.

بسته‌های نامحدود اپراتورهای کشور تنها نام نامحدود بودن را با خود به یدک می‌کشند. این بسته‌ها با وجود اینکه عنوان «نامحدود» دارند، اما باز هم سقف دانلود محدودی داشته و از سطح دانلود تا سرعت اعلام‌ شده نیز محدود است.

بسته نامحدود همراه اول 100 گیگابایت؛ 450 گیگابایت حذف شد

دی 1400 بود که مشترکان اپراتور همراه اول از کاهش حجم بسته‌های نامحدود همراه اول خبر دادند. همراه اول نیز در همان وقت اعلام کرد که براساس «سیاست مصرف منصفانه»، سرعت اینترنت پس از عبور از آستانه مصرف منصفانه (۱۰۰گیگابایت) کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر مشترکان همراه اول پس از مصرف ۱۰۰ گیگابایت، دیگر قادر نیستند از این بسته استفاده کنند.

در همان موقع، اعمال محدودیت بر روی سرعت و حجم بسته‌های اینترنت نامحدود شبانه همراه اول، منجر به اعتراض بسیاری از مشترکان این اپراتور شد. اما تعدادی از کاربران راهی برای دور زدن محدودیت‌های اینترنت شبانه پیدا کرده‌اند.

این در حالی بود که سرورهای برخی از سایت‌ها در داخل کشور و برخی دیگر در خارج از کشور هستند. از سال‌ ۱۳۹۴ بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد شرکت‌ها می‌توانند با انتقال سرورهای خود به داخل کشور از اینترنت نیم‌‌بها استفاده کنند.

براساس این از طریق انتقال سرورهای خارجی به داخل می‌توان هزینه اینرنت مصرفی کاهش داد. از سوی دیگر که اینترنت شبانه همراه اول نیز به ۱۰۰ گیابایت کاهش یافت و با این روش، کابران می‌توانند از این بسته حدودا دو برابر بیشتر بهره ببرند.

بسته‌های نامحدود یک روزه ایرانسل!

اپراتور ایرانسل در سال گذشته ب سته‌های نامحدود ساعتی را برای کاربران در نظر گرفته بود که هر بسته، حد مصرف مجازی داشتند. این بسته‌ها معمولا در ساعات نیمه شب و یا صبح زود فعال بودند و برخی از آنها نیز در طول شبانه روز قابل استفاده بودند.

اما ایرانسل هم مدتی می‌شود که این بسته‌ها را حذف کرده و حالا بسته نامحدودی که ارائه می‌دهد یک بسته نامحدود یک روزه است که با قیمت ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

این بسته نامحدود یک روزه تنها متعلق به سایت‌های داخلی است و به عنوان مثال می‌توان با آن به طور نامحدود از VODها و یا آپارات استفاده کرد و یا از برخی سایت‌های داخلی برنامه و بازی دانلود کرد.

بسته‌های نامحدود رایتل فقط 70 گیگابایت در شبانه‌روز

کاربران تمامی سیم‌کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتا رایتل در حال حاضر می‌توانند از بسته نامحدود در تمام ساعات شبانه‌روز به مدت هفت روز استفاده‌ کنند.

بسته‌های نامحدودی دیگری هم این اپراتور دارد که شامل «بسته نیم ساعته» تا سقف ۲,۵ گیگابایت با قیمت ۳۵۰۰ تومان، «بسته ۳ ساعته» تا سقف ۱۵ گیگابایت با قیمت ۱۲ هزار تومان و «بسته ۷ روزه» تا سقف ۷۰ گیگابایت با قیمت ۵۰ هزار تومان می‌شود.

مصرف منصافه استارلینک 1 ترابایت!

این بسته‌‌های نامحدود اپراتورهای کشور، درحالیست که روز گذشته اسپیس ایکس برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سقف «مصرف منصفانه» یک ترابایت اعلام کرد. یعنی حجم ترافیک آن 10 برابر بیشتر از بسته‌های نامحدود داخلی!

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از ماه دسامبر (آذر) محدودیت مصرف دیتا یک ترابایت در ماه خواهد داشت. البته پس از گذر از این میزان، اینترنت قطع نمی‌شود و بلکه سرعت کاهش می‌یابد.

استارلینک در ایمیلی که برای کاربران ایالت متحده و کانادا ارسال کرده‌، از فعالسازی سیاست مصرف منصفانه خبر داده‌ است. براساس این سیاست، کاربران خانگی هر ماه را با «دسترسی اولویت‌دار» شروع می‌کنند و زمانی که مصرف دیتا از یک ترابایت بیشتر شود، روزهای باقی‌مانده ماه به صورت «دسترسی پایه» خواهد بود.

در وضعیت دسترسی پایه سرعت پایین‌تر از حالت دیگر خواهد بود. البته اسپیس ایکس به این موضوع اشاره کرده که مصرف دیتا در ساعت‌های 11 شب تا هفت صبح به وقت محلی؛ جزو سقف یک ترابایت محسوب نمی‌شود و این محدودیت تنها برای ساعت هفت صبح تا 11 شب در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن مصرف منصفانه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، به نظر می‌رسد نامحدود بودن بسته‌های اینترنتی اپراتورهای ایران، بیشتر به شوخی شباهت دارد. در واقع کاربران اینترنت در کشورمان تاکنون اینترنت نامحدود را به معنای واقعی تجربه نکرده‌اند.

البته از آنجایی که پای تجهیزات این اینترنت ماهواره‌ای به ایران باز شده‌ است، به نظر می‌آید که طولی نمی‌کشد که کاربران ایرانی هم معنای اینترنت نامحدود را می‌توانند تجربه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.