کد مطلب: ۷۲۰۳۰۰

سخنگوی پلیس فتا در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تکلیف پرونده‌های جرایم سایبری اینستاگرام چه می‌شود؟

تکلیف پرونده‌های جرایم سایبری اینستاگرام چه می‌شود؟

سخنگوی پلیس فتا می‌گوید با وجود فیلترینگ اینستاگرام، جرایم سایبری در این پلفترم همچنان ادامه دارد و به پرونده‌های شاکیان در پلیس فتا رسیدگی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینستاگرامی که این روزها فیلتر شده است، علاوه بر اینکه بستری برای فعالیت‌ کسب‌وکارهای زیادی بود، اما جرایم سایبری هم در آن رخ می‌داد. اما با فیلترینگ این شبکه اجتماعی تکلیف پرونده‌های جرایم سایبری چه می‌شود؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام طی مدت کوتاهی به یکی از پلتفرم‌های محبوب کاربران در سراسر جهان تبدیل شد. اما این پلتفرم هم از سو‌ءاستفاده‌ها و نقض حقوق شهروندی در امان نماند و با افزایش شمار کاربران، برخی از افراد اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات کاربران کردند.

رسیدگی به پرونده‌های جرایم سایبری اینستاگرام ادامه دارد

سرهنگ رامین پاشایی، سخنگوی پلیس فتا در پاسخ به این سوال که با فیلترینگ اینستاگرام ، رسیدگی به پرونده‌های جرایم سایبری این پلتفرم ادامه دارد یا خیر، به تجارت‌نیوز می‌گوید:« همچنان جرایم سایبری در کشور هم در پلتفرم‌های بومی و غیربومی تکرار می‌شود. اغلب آن‌ها نیز شکایت از آنلاین شاپ‌ها( فروشگاه‌های اینترنتی) و ادعای حیثیت است.»

سرهنگ پاشایی ادامه می‌دهد:«حتی با وجود اینکه برخی از پلتفرم‌ها فیلتر شده‌‎اند؛ اما رسیدگی به پرونده‌های جرایمی که مربوط به آن‌ها است، ادامه دارد.»

کاربران در سراسر جهان به وسیله دوربین تلفن همراه، می‌توانند در هر لحظه در زمان کوتاهی تصاویر و فیلم‌هایی از لحظات زندگی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند به مرور زمان با افزایش به اشتراک گذاشتن واکنش به مسائلی که تا چندی قبل برای فرد اهمیت داشت به شدت کاسته و معمولی می‌شود. اما در این میان برخی از افراد نیز با سوءاستفاده از این شبکه حقوق شهروندی را نقض می‌کنند.

به دنبال افزایش این نوع جرایم، پلیس به فضای مجازی نیز ورود کرد تا جرایم این بخش را پیگیری و از افزایش آن جلوگیری کند. در کشور ما نیز پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) این وظیفه را بر عهده دارد.

لازمه حل اینگونه مشکلات در فضای مجازی این است که مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه در این خصوص فکری کرده و قوانینی متناسب با شرایط روز جامعه و فرهنگ مردم کشور وضع کنند تا بتوان این گونه موارد را مدیریت کرد. اما در شرایط کنونی فیلترینگ بر کاهش یا افزایش جرایم سایبری تاثیری دارد؟

فیلترینگ جرایم سایبری را کاهش می‌دهد؟

حامد بیدی، کارشناس فناوری و ارتباطات در این رابطه به تجارت‌نیوز می‌گوید:«در شرایط فعلی فیلترینگ تاثیر مستقیم ندارد. شاید از این نظر تاثیر داشته باشد که حجم فعالیت کاربران در پلتفرم‌ها محدود شده است و به دنبال آن که اندازه اقتصاد کاهش یافته، تراکنش‌ها نیز کمتر می‌شود. در نهایت به این شیوه میزان جرایم نیز کمتر شود.»

او ادامه می‌دهد:«اما از یک سوی دیگر اتفاقا می‌تواند منجر به افزایش جرایم سایبری نیز بشود. به ویژه اینکه با فیلتر شدن پلتفرم‌های اصلی، انبوهی از وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌های ناامن و نامشخص با دسترسی‌های نامحدود به دست کاربران می‌افتد و در پی آن مشکلات جدی ایجاد می‌شود. از طرف دیگر روش‌های غیرمعمولی برای ارتباط کاربران ابداع می‌شود که حتی از طریق آن‌ها نیز کاربران در معرض کلاه‌برداری قرار می‌گیرند.

بیدی یکی دیگر از روش‌ها برای کلاهبرداری سایبری را پیامک‌های تقلبی می‌داند و توضیح می‌دهد:« همچنین، اخیرا نیز پیامک‌هایی برای کاربران ارسال شده مبنی بر اینکه به بهانه اختلال اینترنت، کد ثنا ارسال نمی‌شود و غیرفعال شده‌ است و کاربران را به لینک تقلبی ارجاع می‌دهند که بتواند پرونده‌های قضایی خود را پیگیری کنند.»

او در پایان با اشاره به فیلترینگ گوگل‌ پلی استور، می‌گوید:« از همه شرایط خطرناک‌تر برای افزایش جرایم سایبری فیلترینگ گوگل‌ پلی‌ استور است. به واسطه فیلتر شدن این بستر، بسیاری از سرویس‌های دیگر گوگلباعث می‌شود که هر تلفن همراه هوشمند در دست مردم، کاملا آماده هرگونه رسوخ امنیتی باشد. چرا که کاربران از منابع نامشخص اقدام به دریافت اپلیکیشن مورد نیاز می‌کنند.»

البته آنطور که کارشناسان معتقدند، شاید با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نرخ برخی از جرایم سایبری کاهش یابد، اما به منزله پایان آن نیست و حتی ممکن است که جرایم به گونه‌‌ای در بستر دیگری از فضای مجازی در جامعه بروز پیدا کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.