کد مطلب: ۷۲۹۷۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارگران آمازون در جمعه سیاه دست به اعتصاب زدند

کارگران آمازون در جمعه سیاه دست به اعتصاب زدند

کارگران و فعالان کارگری آمازون در حدود 30 کشور از جمله ایالات متحده روز گذشته از کار کناره‌گیری کردند و اعتراضاتی را برای حقوق و شرایط کاری بهتر برگزار کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌دنبال درخواست افزایش دستمزدها، بسیاری از کارگران فروشگاه بزرگ اینترنتی آمازون در روز جمعه سیاه که یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید در سراسر جهان است، دست به اعتصاب زدند.

هر ساله برخی گروه‌ها در توییتر با هشتگ MakeAmazonPay# کمپینی را تبلیغ می‌کنند، که همزمان با جمعه سیاه، روز سرنوشت‌سازی برای آن‌ها و سایر خرده‌فروشان رقم بخورد.

بیانه این کمپین به این شرح است: «در جمعه سیاه، در روزی که قبلاً روز MakeAmazonPay# نام‌گذاری شده است، اتحادیه‌ها، جامعه مدنی و مقامات منتخب مترقی شانه به شانه در یک روز جهانی اقدام خواهند کرد تا کمپین‌های نفرت‌انگیز چند میلیون دلاری آمازون برای کشتن تلاش‌های اتحادیه کارگری را محکوم کنند.»

اعتصاب در جمعه سیاه برای دستمزد بیشتر!

به گزارش نیویورک پست ، مونیکا دی سیلوستره، نماینده کارگران آمازون که به این اعتصاب کمک می‌کند، گفت: «این اولین بار است که آمازون روز اعتصاب بین‌المللی دارد. این بسیار مهم است، زیرا با شرکت بزرگ جهانی مانند آمازون نمی‌توان به تنهایی در سطح محلی، منطقه‌ای یا ملی مقابله کرد.»

گفته می‌شود کارمندان خواستار دستمزد و شرایط کاری بهتر شده‌اند. آماندا جیرینگ، یکی از سازمان‌دهندگان ارشد این کمپین اعتصابی می‌گوید: «امروز اینجا هستیم تا به آمازون بگوییم که اگر می‌خواهید امپراتوری خود را حفظ کنید، باید با اتحادیه ما صحبت کنید و حقوق و شرایط کارگران را بهبود ببخشید. کارگران آمازون بیش از حد کار می‌کنند، دستمزد کمی دریافت می‌کنند و می‌خواهند این وضعیت پایان یابد».

درخواست افزایش دستمزد در بسیاری از کشور‌ها سبب اقداماتی مثل اعتصاب شده، زیرا بحران هزینه‌های زندگی به بودجه خانوار‌ها آسیب زده و افزایش دستمزدها با تورم فزاینده هماهنگ نبوده است.

این تورم در پی آغاز جنگ اوکراین، اختلال در زنجیره تامین انرژی و غذا و همچنین اعمال چندین بسته تحریمی بر روسیه ایجاد شده است. تحریم‌ها داد و ستد با روسیه را که یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان غلات و انرژی بوده، مختل کرده است.

اعتراض جهانی به آمازون

اقدامات کارگری نیز در فروشگاه‌های Whole Foods که آمازون مالک آن است و سایر مکان‌ها در بسمر و آلاباما برنامه‌ریزی شده است. کلمبیا، مریلند؛ دیترویت، میشیگان؛ دورهام، کارولینای شمالی؛ گارنر، کارولینای شمالی؛ جولیت، ایلینوی؛ فیلادلفیا، پنسیلوانیا؛ پورتلند، اورگان؛ و واشنگتن دی سی رخ داده‌ است.

کریستی هافمن، دبیرکل اتحادیه جهانی UNI، گروهی که رهبری اعتراضات را برعهده دارد، در بیانیه‌ای گفت: «زمان آن فرا رسیده است که غول فناوری فورا اقدامات افتضاح و ناایمن خود را متوقف کند، به قانون احترام بگذارد و با کارگرانی که می‌خواهند شغل خود را بهتر کنند، مذاکره کند.»

از جمله کشورهایی که آمازون با اعتصاب و اعتراض در آن‌ها روبه‌رو خواهد شد، طبق اعلام اتحادیه جهانی UNI شامل آرژانتین، استرالیا، اتریش، بنگلادش، بلژیک، برزیل، کامبوج، کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، ژاپن، هلند، لهستان، اسلواکی، آفریقای جنوبی، ترکیه و بریتانیا می‌شود.

همچنین، فعالان کارگری اروپایی از توقف برنامه‌ریزی شده کار در چندین مرکز در سراسر قاره خبر داده‌اند.

اتحادیه وردی آلمان اعلام کرد که توقف کار در 10 انبار در این کشور برنامه‌ریزی شده است. اتحادیه‌های SUD و CGT فرانسه خواستار اعتصاب در هشت انبار آمازون در این کشور شدند.

وردی از شرکت خواست قراردادهای چانه‌زنی جمعی را برای بخش خرده‌فروشی و تجارت پستی به رسمیت بشناسد و خواستار توافق جمعی بیشتر در مورد شرایط کاری خوب شد.

این در حالیست که سخنگوی آمازون در آلمان در بیانیه‌ای گفت: «به‌عنوان یک کارفرما، آمازون حقوق، مزایا و فرصت‌های توسعه عالی را ارائه می‌دهد. همه در یک محیط کاری جذاب و ایمن کار می‌کنند.»

نیمی از مصدومیت‌های اروپا در انبارهای آمازون

براساس گزارش مرکز ساماندهی راهبردی، ائتلافی از اتحادیه‌ها نزدیک به نیمی از آمار مصدومیت‌ها که در انبارهای ایالات متحده در سال 2021 ثبت شده است، مربوط به انبارهای آمازون بوده است.

بر اساس گزارش مرکز سازماندهی استراتژیک (SOC)، آمازون یک‌سوم کارگران انبار را در ایالات متحده استخدام می‌کرد، اما مسئول تقریباً نیمی (49 درصد) صدمات در صنعت انبار بوده است.

همچنین، آمازون قبلاً از سابقه ایمنی خود دفاع کرده و افزایش میزان آسیب در انبارهای این شرکت را رد کرده است. این در حالیست که هر ساله با چالش‌های بسیاری از سوی کارمندان خود روبه‌رو می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.