کد مطلب: ۳۷۵۷۹۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیر توسعه کسب‌وکار سایت «شیپور»:

ابهام در فرمول تعیین قیمت خودرو در سایت‌ها / پیشنهاد جدید سایت‌ها چیست؟

ابهام در فرمول تعیین قیمت خودرو در سایت‌ها / پیشنهاد جدید سایت‌ها چیست؟

آزمون درج قیمت خودرو در سایت‌های آگهی خرید و فروش خودرو با اعلام ناتوانی اتحادیه فروشدگان خودرو در اعلام قیمت‌ تمام خودروهای موجود در بازار به شکست انجامید.

به گزارش تجارت‌نیوز، به دنبال این موضوع دادستانی بار دیگر دستور توقف درج قیمت خودرو در سایت‌های منتشر کننده آگهی خرید و فروش خودرو را صادر کرد.

احمد کیهانی، مدیر توسعه کسب و کار خودروی سایت «شیپور» درباره جزیات این تصمیم به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: در حالی که هفته پیش اعلام کردند می‌توانید قیمت‌گذاری خودرو را در سایت آغاز کنید و سایت‌ها اقدام به قیمت‌گذاری کردند، مجددا دستور از مقامات قضایی صادر و اعلام شد که قیمت‎ها را حذف کنید.

او ادامه می‌دهد: جلساتی که پیش از این برگزار شد به این شکل بود که اتحادیه فروشندگان خودرو متقبل شد که قیمت‌ها را اعلام ‌کنند و سقف قیمت آن چه باشد که آن‌ها به سایت‌های آگهی‌دهنده اعلام می‌کنند اما اینک همان‌ها اعلام کرده‌اند که قادر به ارائه این قیمت‌ها به صورت روزانه نیستند.

کیهانی با بیان اینکه نمی‌توان جلوی بازار را گرفت و دستوری عمل کرد و تا یک منبع دقیق اطلاعاتی درستی وجود نداشته نباشد، این اتفاق ادامه می‌یابد، اضافه می‌کند: به طور مثال در املاک وقتی خرید و فروش صورت می‌گیرد، سازمان ثبت املاک اطلاعات آن خرید را ثبت می‌کند و حتی در دفاتر ثبت اسناد رسمی نیز قیمت‌ها ثبت می‌شود و مشخص است که آن ملک به چه قیمت خرید و فروش شده است اما برای خودرو خرید و فروش‌ها در هیچ جایی ثبت دقیقی صورت نمی‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: بهترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که سازمان تعویض پلاک یا دفاتر اسناد رسمی وقتی معامله انجام می‌شود قیمت را ثبت کنند تا این اطلاعات تبدیل به یک بانک اطلاعاتی شود و همه بدانند که قیمت واقعی معاملاتی که در بازار انجام می‌شود چیست تا آن منبعی باشد که سایت‌هایی مثل ما از آن استفاده کنند و همین طور سازمان‌هایی که به این قیمت‌ها نیاز دارند.

به گفته او، نمایش ندادن قیمت‌ها باعث شده افراد به سمت کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام بروند و در آنجا دیگر به این راحتی نمی‌توان تعیین قیمت‌ها را کنترل کرد.

او درباره فرمول تعیین قیمت خودرو در یک هفته اخیر در شیپور توضیح می‌دهد: ما به اطلاعاتی اتکا می‌کردیم که اتحادیه خودرو در اختیار ما قرار می‌داد.آنها سقف قیمت‌ خودروهای صفر را به ما اطلاع می‌دادند و ما هم قیمت‌های صفر را ملاک قرار می‌دادیم و تا سه درصد به عنوان بازه قیمت بر آن می‌افزودیم اما بیشتر از سه درصد را نمایش نمی‌دادیم. همچنین اطلاعاتی از سازمان تعویض پلاک دریافت می‌کردیم و آنها را کارشناسی می‌کردیم از طرف دیگر از آنجایی که بخش بزرگی از آگهی در سایت ما وجود دارد، می‌توانستیم میانگینی از قیمت را به دست آوریم، با این حال سقف قیمت روی همانی باقی می‌ماند که اتحادیه اعلام می‌کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه اتحادیه اعلام کرده که نمی‌تواند بیشتر ار 50 مدل خودرو را قیمت‌گذاری کند، می‌گوید: این در حالی است که بیش از 400 تا 500 مدل ماشین در بازار ایران وجود دارد.

کیهانی تاکید می‌کند: در حال حاضر به صورت جمعی از مقامات قضایی تا اتحادیه فروشندگان خودرو و کسب و کارهای مجازی و سایت‌هایی مانند ما به این تصمیم رسیدیم که تا اطلاع بعدی قیمت‌ها را نمایش ندهیم.

او همچین معتقد است: مساله واضحی در این میان وجود دارد و آن این است که عرضه و تقاضا مهمتری عامل تعیین کننده قیمت خودرو است. در حال حاضر تولید خودرو نداریم و واردکنندگان نیز به صورت قطره چکانی خودرو به بازار می‌آورند و از طرف دیگر وقتی تقاضا زیاد می‌شود، اتهاب بالا می‌رود و این موضوع هم به افزایش قیمت کمک می‌کند.

او تاکید می‌کند: راهکار درست این نیست که ما صورت مساله را پاک کنیم. راهکار این است که یک بانک اطلاعاتی درست و منسجمی آماده کنیم و این یک فرصت برای همه کسب‌وکارها و صنعت خودروی کشور است که بتوان بانک اطلاعاتی قابل اتکایی را تهیه کرد تا برای همیشه قابل استناد باشد و قیمت واقعی معاملات درج شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.