کد مطلب: ۶۸۳۳۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق جدید در بازار آی تی/ سقف ثبت سفارش اقلام آی تی محدود شد

اتفاق جدید در بازار آی تی/ سقف ثبت سفارش اقلام آی تی محدود شد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت جدید در بازار آی تی خبر داد و گفت: وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش اقلام آی تی محدودیت جدیدی را اعمال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت جدید در بازار آی تی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه تهران ، بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا در بازار آی تی اتفاق جدیدی رخ داده است. از این پس واردکنندگان تا سقفی که دولت آنها را محدود کرده اجازه واردات اقلام آی تی را دارند.

در همین مورد، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به آخرین وضعیت بازار آی‌تی گفت: در شرایط تحریم و کرونایی تجار به فکر تامین اقلام مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات هستند. این در حالی است که دولت هنوز سقف سابقه تجار آی تی را افزایش نداده است.

محمدرضا فرجی تهرانی توضیح داد: وزارت صمت اعلام کرده که از این پس واردکنندگان باید نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند لپ تاپ، تبلت، پرینتر و … وارد کنند. این تصمیم علاوه بر نوسان قیمت‌ها سبب ضرر و زیان هنگفت تجار شده است که با شرکت‌های خارجی صاحب نام قرارداد بسته‌اند.

او بیان کرد: محدودیت در ثبت سفارش اقلام آی‌تی در حالی رخ داده که شاهد اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران هستیم. از این رو با شیوع کرونا احتمال تعطیلی و دورکاری کارمندان ادارات بیشتر می‌شود و تقاضا برای خرید اقلام آی تی افزایش خواهد یافت.

فرجی گفت: در سال دانش بنیان و اشتغال آفرین چنانچه محدودیت‌ها برداشته‌نشود، قاچاق افزایش می‌یابد. شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای صنفی تحت تاثیر تصمیمات خلق الساعه به سمت تعطیلی کشیده‌می‌شوند.

به گفته‌این مقام صنفی، در دوران کرونا از طرفی شاهد دورکاری ادارات بودیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش سبک آنلاین را در پیش گرفت. این شیوه فعالیت‌ شرایط تهدید کرونا را برای تجار آی‌تی به فرصت تبدیل کرد به طوری که تقاضا برای خرید اقلام آی تی بالا گرفت.

او ادامه داد: اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم و وزارت صمت ثبت سفارش اقلام آی تی را محدود کرده است. چنانچه این محدودیت ادامه‌دار باشد واردات کالاهای غیر رسمی به کشور رونق می‌گیرد.

عدم توجه دولت قاچاق کالا آی تی را زیاد می‌کند

فرجی با اشاره به شرایط بازار گفت: در شرایط فعلی با انبوهی از کالاهای قاچاق رو به رو هستیم. علت این مساله عدم توجه دولت به درخواست فعالان بخش خصوصی است. در شرایطی که تقاضا برای خرید اقلام آی تی وجود دارد واردات کالاهای غیر رسمی افزایش پیدا می‌کند که نخستین آسیب آن قاچاق ارز است.

فرجی تهرانی بیان کرد: از طرفی با گسترش قاچاق واردات کالاهای دست دوم و تقلبی بیشتر می‌شود که مصرف کننده نهایی متضرر اصلی آن است.

این فعال صنفی توصیه کرد: کشور هنوز در حوزه لپ تاپ، تبلت، پرینتر و … به خودکفایی نرسیده است. بنابراین همان طور که در سال ۹۸ ثبت سفارش کالا بدون محدودیت انجام می‌شد اکنون هم باید چنین شرایطی حکمفرما شود. یعنی چنانچه می‌خواهیم شعار سال عملیاتی شود دولت باید همکاری لازم را با تجار آی تی داشته‌باشد تا جلوی قاچاق کالا گرفته‌شود.

براساس این گزارش، سال گذشته هم محدودیت برای ثبت سفارش اقلام آی‌تی اعمال شد که در نهایت باعث کاهش عرضه و گرانی برخی برندهای لپ تاپ و تبلت شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار