کد مطلب: ۳۳۲۷۸۵

جزئیات استخدام ۴هزار نفری در استارتاپ‌ و شرکت‌های تهران

جزئیات استخدام 4هزار نفری در استارتاپ‌ و شرکت‌های تهران

الیسا یاحقی و محمد زاغری با کارنامه استارتاپی به همراه گروهی از مدیران منابع انسانی، تیمی راه‌اندازی کرده‌اند و  قرار است طی فرایندی چهار هزار فرصت شغلی در اختیار کسانی که به دنبال شغلی مناسب حال خود هستند، قرار دهند.

تزریق دید متفاوت به نوع و مدل استخدام نیروی کاری و از میان برداشتن حد‌و‌مرزهای شیوه استخدام قدیمی و نزدیک شدن به شیوه‌های جذب نیرو با متدهای روز دنیا (که جدیدا تعدادی از شرکت‌های ایرانی به آن پیوسته‌اند) از جمله اهداف الیسا یاحقی و تیمش است. السیا یاحقی و محمد زاغری به همراه تعدادی از مدیران منابع انسانی مطرح ایرانی، تیمی تشکیل داده‌اند. بزرگ‌ترین دغدغه آنها نشاندن افراد بر پست‌های کاری‌ای است که با روحیاتشان عجین شده است.

یاحقی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید:«این روزها شیوه‌های استخدام در کل دنیا عوض شده است. 70 درصد از اصل استخدام را علاقه طرفین برای همکاری تشکیل ‌می‌دهد و 30 درصد باقی‌مانده وابسته به این نکته است که آیا مدیر ظرفیت تربیت این نیرو را دارد؟ در مدل استخدام جدید ما اصل‌های همانند مدرک تحصیلی، سابق کاری و… در اغلب موقعیت‌های شغلی فاکتور گرفته شده و بیشتر دنبال این هستیم که بدانیم افراد در چه زمینه‌هایی استعداد دارند و شاغل شدن در چه نوع بیزینسی آنها را خوشحال‌تر کرده و بازدهی بیشتری در پی خواهد داشت؟»

یاحقی ادامه می‌دهد: «بنابر تجربه کاری که داریم، شرکت‌های زیادی از ما تقاضای نیروی کار دارند و حدود چهار هزار فرصت شغلی باز داریم. متاسفانه طی ما‌‌ه‎‌های گذشته تعداد زیادی از شرکت‌ها تعدیل نیرو داشتند و حتی برخی از آنها با تعدیل کل نیروهایی که سال‌ها برای تربیتشان تلاش کرده بود به کل تعطیل شدند. کسانی در این میان از کار برکنار شدند که در نوع خود در موقعیت خود، جزو بهترین‌ها هستند. هدف ما شناسایی این افراد و صدالبته افرادی است که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و علاوه بر این، شناسایی توانایی افراد هم مهم است تا فرصت‌های شغلی که در دست داریم را در اختیارشان قرار دهیم.»

محمد زاغری با اشاره به نرخ بیکاری 12.1 درصدی که جامعه با آن در جدال است، در تکمیل صحبت‌های یاحقی می‌گوید: «نرخ بیکاری در سطح جهان سه درصد است و این نرخ در ایران 12.1 درصد است که در مقایسه با آمار جهانی خیلی بالاست. این عدد زمانی جالب می‌شود که کلی پول در نظام آموزشی هزینه می‌کنیم و در نهایت 30 درصد از افراد تحصیل‌کرده بیکار هستند. دلیل عمده این بیکاری از عدم تخصص نشات می‌گیرد. توجه به این نکته که این عدد 30 درصدی در تعداد افراد به شش میلیون می‌رسد، خالی از لطف نیست. هدف ما آموزش این افراد و در نهایت هدیه دادن تخصصی به این افراد است که در آینده شغلی آنها می‌تواند نقش بزرگی داشته و تضمینش کند. ما به دنبال تاثیرگذاری هستیم و امیدواریم افراد را به شغل مناسب برسانیم. هر فردی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ به شرطی که در جایگاه مناسب و صنعتی درست قرار بگیرد.»

زاغری با اشاره به سلامت روانی‌ای که این فرصت شغلی می‌تواند در پی داشته و تاثیری جدی بر افراد جامعه بگذارد، ادامه می‌دهد: «در موج اول کار، قرار است چهار هزار فرصت شغلی در اختیار بقیه قرار دهیم. طبق یک محاسبه سرانگشتی یعنی بالغ بر 16 هزار نفر از افرادی که استخدام می‌شوند و خانوادشان از نظر مالی و معیشتی تامین خواهند شد. این آمار تا حدودی می‌تواند سلامت روانی تهران را بالا ببرد. ما با شناخت زوایای زیرساختی هدفمان، استارت کار را زدیم و همین دلایل ما را مصمم کرده است و امیدواریم با ادامه کار و موفقیت، حال خوبی نصیب خودمان و مردم شود. در نهایت شرکت‌ها با افراد درست و کسانی که با حال خوب و لذت در شغلشان کار می‌کنند به کارشان ادامه دهند و بالطبع نتیجه موفقیت بهتری به دست می‌آوردند.»

جزئیات استخدام 4هزار نفری در استارتاپ‌ و شرکت‌های تهران

محمد زاغری و الیسا یاحقی از 4هزار موقعیت شغلی جدید در تهران می‌گویند.

آیا مراحلی که زاغری و یاحقی به آن اشاره کردند با هزینه‌ای همراه است؟ اگر نه این کار چه سودی به حال این گروه دارد که در این راه بسیج شده‌اند؟ یاحقی در جواب تجارت‌نیوز می‌گوید: «هیچ‌کس قرار نیست در قبال کار هزینه‌ای پرداخت کند. هدف ما، ایجاد میان‌بری برای کسانی که دنبال کار دلخواهش هستند است تا طی پروسه‌ کوتاه‌مدت و هر چه سریع‌تر به نتیجه برسند. اولویت اصلی ما اهدای شغل به افرادی است که دنبال کار هستند. علاقه به کار مهم‌ترین اصل در استخدام ماست. بعد از بررسی‌های اولیه، مرحله دوم مصاحبه کاری ما برگزار می‌شود. در نهایت به شرکت و استارتاپی که به افکار و استعداد شخص نزدیک‌تر است، معرفی می‌شوند. تا آخرین مرحله فرد درخواست‌کننده هیچ شناختی راجع به نام شرکت یا استارتاپ نخواهد داشت و در مرحله آخر تمام اطلاعات سازمانی که قرار است به استخدامش در بیاید، در اختیار فرد گذاشته می‌شود.»

زاغری در ادامه می‌گوید: «تمام موقعیت‌های شغلی ما از همان روز اول با عقد قراداد و بیمه همراه هستند و قرارداد ما با شرکت‌ها بر این اساس شکل گرفته است. هدف ما این است از همان ابتدا با قراردادی رسمی همه مشغول کار شوند. تمام سطوح شغلی ما با قرارداد و بیمه همراه هستند. سطوح شغلی متفاوتی از کارگر‌ انبار، فروشنده، توسعه‌دهنده و… در بین موقعیت‌های ما هستند.»

یاحقی در ادامه صحبت‌های زاغری اضافه می‌کند: «نمی‌خواهیم به کسی امید واهی بدهیم و کسی را امیدوار کنیم و بعد شرمنده شویم. اوضاع صنایع تولیدی ما خوب نیست و اقتصاد و تحریم‌ها سطح تولیدات را کاهش داده و خیلی‌ها در این زمینه بیکار شده‌اند. اما متاسفانه در این مورد زیاد نمی‌توانم به بقیه امید بدهیم، چون تقاضای نیرویی در این موارد نداریم. در زمینه‌های تلکام، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروش بالاترین تقاضای نیروی کاری زیادی داریم.»

وی ادامه می‌دهد: «در رابطه با عدم افشای نام شرکت‌ها در اول کار باید توضیحی بدهم. موضوع اینجاست ما با شرکت‌های متفاوت قرارداد محرمانه داریم. ما واسطه این میان هستیم تا آنها را به نیروی کاری مد نظرشان برسانیم. زمانی که نام شرکت مطرح می‌شود، کمپانی با حجم زیادی از تماس و تقاضا روبه‌رو می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «هدف اصلی ما رساندن افراد به کار مناسب است. ما این فرصت را به‌واسطه اعتمادی که انواع شرکت‌ها به ما دارند و از ما تقاضای نیرو دارند؛ در دست داریم و مایل هستیم در اوضاع سخت اقتصادی کمک‌کننده مردم باشیم. تا حال خوبی به آنها هدیه کنیم و ان‌شاءالله تا شب عید امسال عده زیادی که صاحب شغل شده‌اند، پای سفره هفت‌سین بنشینند.»

یاحقی و زاغری در پایان تصریح می‌کنند: «این قضیه فعلا محدود به تهران است. آمار دقیق و دیتابیسی از شهرستان‌ها نداریم و امیدواریم در ادامه با همکاری منابع انسانی شهرهای مختلف بتوانیم در این زمینه اقداماتی برای شهرستان‌های متفاوت انجام دهیم. در حال حاضر تلاش ما بهبود شرایط تهران است.»

مخاطبان تجارت‌نیوز می‌توانند برای آشنایی با سطوح شغلی متفاوت و ارسال رزومه به اینجا مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.