کد مطلب: ۷۰۴۵۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وب‌سایت‌های دولتی توان مقابله با انانیموس را دارند؟

وب‌سایت‌های دولتی توان مقابله با انانیموس را دارند؟

گروه هکری انانیموس با انتشار ویدئویی اعلام کرد که قصد حمله سایبری به وب‌سایت‌های دولتی کشور را دارد. از صبح امروز نیز این گروه هکری اقدام به از دسترس خارج کردن و ایجاد اختلال در وب‌سایت‌های بانک مرکزی و دولت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه هکری انانیموس یا «ناشناس» که از معروف‌‌ترین گروه‌‌های هک در دنیا است با انتشار پیام ویدئویی به درگذشت مهسا امینی واکنش نشان داد. در پی این پیام اعلام کرد که قصد هک وب‌سایت‌های دولتی کشور را دارد. این اتفاق ممکن است پیامدهایی نامطلوب برای زیرساخت‌های اینترنتی کشور داشته باشد.

به دنبال این خبر، در ساعات گذشته‌ گزارش‌های غیررسمی مبنی بر اختلال در پایگاه اینترنتی دولت یعنی «درگاه ملی دولت هوشمند» منتشر شده‌ است. همچنین تاکنون سایت دولت نیز چندین بار از دسترس خارج شده‌ است.

وب‌سایت‌های کلیدی برای حملات سایبری آماده‌ شدند؟

سیاوش علی احمدی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفتگو با تجارت‌نیوز در این‌باره می‌گوید: «اینگونه حملات سایبری به دو صورت اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه هکرها می‌توانند با تحت فشار گذاشتن سرورهای یک وب سایت و افزایش تعداد کاربرهای غیرواقعی که به سایت مراجعه می‌کنند، آن را از دسترس خارج کرده و به بیان دیگر از کار بیندازند. اما این مدل از هک بستگی به این دارد که هر وب‌سایتی چقدر زیرساخت‌های خود را برای تعداد بالای ورودها آماده کرده‌ باشد.

معمولا وب‌سایت‌های کلیدی چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کرده‌انددر برابر ابن حملات آسیب چندانی نمی‌بینند. اما وب‌سایت‌هایی کوچکی که انتظار چنین چیزی را ندارند شاید برای مدت طولانی از دسترس خارج شوند.

روشی دیگری که هکرها از آن استفاده می‌کنند، نفود به زیرساخت‌های کشور و استخراج اطلاعات است. به این صورت که وبسایت‌ها از دسترس خارج نمی‌شوند، اما اطلاعاتی از آن‌ها استراخ می‌شود. در این نقطه قرار نیست همه سایت‎ها هدف حمله سایبری قرار بگیرند.

در واقع این اتفاق یعنی حمله‌های شخصی انانیموس، زیرساخت‌های یک کشور را مورد هدف قرار نداده‌ است و به عقیده من بعید است که به صورت گسترده ادامه پیدا کند. به طور کلی از این دست حمله‌ها نقاط کلیدی خیلی در معرض خطر نیست.

حرکت انانیموس حرکتی نمادین است و مانند نشان دادن یک همراهی از دور دست است. از این دست حمله‌ها نمی‌تواند باعث آسیبی به زندگی عادی و تخریب جدی شود. مگر اینکه زیرساخت‌ها مورد حمله قرار بگیرند.»

این در حالی است بر اساس مشاهده کاربران، سایت بانک مرکزی ایران از دسترس خارج شده است. پس از اختلال در بعضی سایت‌ها کشور، کاربران در تلاش برای ورود به وبگاه بانک مرکزی کشور نیز ناکام ماندند. برخی کاربران نیز موفق به دسترسی به این سایت شدند اما ارتباط و ماندگاری ایشان در صفحه سایت ناپایدار و به کندی صورت گرفت.

از نظر کارشناسان معلوم نیست که این موضوع در نتیجه یک حمله سایبری است یا یک اختلال فنی مربوط به خود سایت. مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد این مشکل تنها یک اختلال فنی است و در حال برطرف کردن آن هستیم. همچنین کاربران از عدم دسترسی به سایت وزارت ارشاد خبر دادند و در بدو ورود به وب‌سایت با پیام عملیات به روز رسانی مواجه شدند.

گروه انانیموس از مختصصان نامتمرکز تشکیل شده‌‌ است

گروه هکری آنانیموس به گفته خودش گروهی نامتمرکز از متخصصان امنیت شبکه‌های رایانه‌ای است که به صورت ناشناس به عنوان هکتیویسم فعالیت می‌کند.

گروه هکرهای موسوم به انانیموس (Anonymous) که به حملات سایبری سیاسی معروف هستند، پیش‌تر هم حملات سایبری به سایر کشورها مانند تلویزیون روسیه انجام داده‌اند.

بعضی از حملات سایبری انانیموس

۸ و ۹ دسامبر ۲۰۱۰ پی‌پال را برای یک ساعت از کار انداختند. وبسایتهای ویزا و مسترکارد را نیز کردند.

فوریه ۲۰۲۰ انانیموس وب‌سایت سازمان ملل را هک کرد و یک صفحه برای تایوان ایجاد کرد، کشوری که از ۱۹۷۱ عضویت سازمان ملل ندارد، داخل صفحهٔ هک شده پرچم تایوان، نشان کومینتانگ، پرچم استقلال تایوان و لوگوی انانیموس به همراه نوشته گذاشته شده بود، سرور هک شده متعلق به اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل UNDESA بود.

انانیموس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب کردند

  • ناشناس

    اینترنت بین المللی رو قطع کنید دسترسی شون قطع خواهد شد