کد مطلب: ۴۶۹۴۶۵

گزارشی از نظرات موافق و مخالف کاربران تجارت‌نیوز:

خرید از دیجی کالا چقدر اقتصادی است؟ / آیا کیفیت خدمات این سایت افت کرده است؟

خرید از دیجی کالا چقدر اقتصادی است؟ / آیا کیفیت خدمات این سایت افت کرده است؟

موافقان و مخالفان خرید از دیجی‌کالا، هر یک دلایلی برای نظر خود دارند که آنها را با تجارت‌نیوز در میان گذاشته‌اند؛ برخی نیز معتقدند این فروشگاه اینترنتی، در گذشته بهتر عمل می‌کرده و اکنون خدمات آن افت کرده است.

تجارت‌نیوز در مدت اخیر دو گزارش در مورد خرید از دی جی‌ کالا و واکنش‌ها به خرید کالا از این سایت منتشر کرده است.

فعالان اقتصادی و مخاطبان تجارت‌نیوز، نظرات مختلفی در مورد بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور دارند. برخی از عملکرد دیجی‌کالا راضی هستند و معتقدند اگر هم آشفتگی در بازارها وجود دارد، مقصر آن نه این سایت که شرایط اقتصادی کشور است.

در مقابل، گروهی از کیفیت و قیمت محصولات معرفی شده در دیجی‌کالا شکایت دارند و معتقدند باید نظارت بیشتری روی این سایت وجود داشته باشد. برخی از کاربران این فروشگاه اینترنتی نیز تاکید دارند که دیجی‌کالا در گذشته کیفیت بیشتری داشته است و در فضای بی‌رقیب کنونی، دلیلی برای مشتری‌مداری نمی‌بیند. ‌

مشکلی با دیجی‌کالا نداریم

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز از تجربه خرید خود از این فروشگاه اینترنتی رضایت دارند.

- «من چندین ساله از دیجی کالا خرید می کنم و تاکنون خیلی راضی هستم. بستگی داره چه چیزی می‌خوای بخری، گاهی قیمتش از بازار ارزونتره و گاهی گرونتره. اما از اصالت کالا مطمئنم. اجناس فیک رو دقیقا قید کرده که غیراصل هستند. فقط یکبار درخواست مرجوعی داشتم که کمتر از ۲۴ ساعت تحویل گرفتن ازم و کمتر از ۲۴ ساعت وجه رو به حسابم انتقال دادن.»

- «من الان یکساله از دیجی کالا خرید می کنم، خدا رو شکر مشکلی نداشتم. حتی گوشی هم خریدم و خیلی هم راضیم. میگن هرچی پول بدی آش می خوری. منم جنس خوب و قیمت مناسب ازش می گیرم و راضیم. بسته بندیش هم تمیز و خوبه. مرجوعی کالا هم داره و تا مرجوعی می زنی پولت رو بهت می دن. من حضوری که می رم بازار و وسیله عیب داشته باشه، مرجوعش نمی دن ولی دیجی کالا نه، اینجوری نیست.»

- «من و خانواده ام چندین ساله که از دیجی کالا خرید می کنیم، از لوازم خانگی و الکتریکی گرفته تا لوازم خانگی سبک و سنگین مثل لباسشویی، چای‌ساز، سرویس غذاخوری و سبد گرفته تا لوازم بهداشتی و پارک حیوانات و غذا و لوازم جانبی پت و…. تا حالا از کل خریدامون راضی بودیم و کیفیت محصولات به همون اندازه هست که توضیح داده شده. تنها یک مورد گوشی تلفن همراه نوکیا خریداری شد که کیفیت خوبی نداشت و البته قالیچه ای که بسیار خاک گرفته و بی کیفیت بود و مرجوعی و حتی تعویض هم نداشت.»

- «من از دیجی کالا ۴ ساله خرید می کنم. هم برخورد مأمور تحویل همیشه محترم بوده و هم کارکنان دیجی کالا. جنس تقلبی رو تو اجناسش زده که تقلبیه. کسی که جنس ۱ میلیون تومنی رو می خواد ۱۰۰ هزار تومان پول بده، مشخصه که تقلبیه. قبل از خرید از هر سایتی باید نسبت به کالایی که می خوان بخرن تحقیق کنن، هم جنس گرونتر داره هم ارزونتر از بقیه جاها. مرجوع کردن کالاها هم تا الان هیچ مشکلی نداشته. حداقل نمی‌رم بچرخم بیرون سه ساعت که ۱۰ تومن ۵ تومن ارزونتر بخرم …. می دونم سفارشمم کی آماده میشه، کی دست مامور پست می رسه، کی می رسه دستم تا خونه باشم.»

- «من سه ساله که مدام ازش خرید می‌کنم، ماهی ۲ یا ۳ بار و تا حالا مشکل خاصی تو کالاها و خدماتش ندیدم. تازه اگه از چیزی خوشت نیاد، خب پسش میدی، مشکلی نیست که.»

مثل یک بازار

بعضی از خوانندگان معتقدند، افراد باید به دیجی‌کالا مانند نوعی «بازار» نگاه کنند که می‌توان هر نوع کالایی را، با هر قیمت و کیفیتی در آن پیدا کرد؛ در این صورت انتظارشان از این سایت نیز متفاوت خواهد بود.

- «به دیجی کالا مثل یه بازار نگاه کنید، چون مارکت پِلِیسه. با این دیدگاه عالیه. چون خدماتی مثل مرجوع کردن، بسته بندی خوب، تنوع بالا، قیمت مناسب و… داره. اما چیز بدون ایراد نداریم، مثل قیمت بالای بعضی وسایل مثل گوشی موبایل و..، کالای تقلبی که از اصل جدا نشده، تاخیر ارسال و… این خریداره که باید توانایی خوب خرید کردن رو داشته باشه.»

- «دی جی کالا هم مثل بازار می مونه، هم جنس ارزون و بی کیفیت داره و هم جنس خوب و با کیفیت، حالا این شما هستین که چه جنسی انتخاب کنین، اینطور نیست که شما یک جنس بی کیفیت سفارش بدی و بیای اینجا و از سایت بد بگی. اینم درسته که هیچ کاری با این وسعت بدون خطا نمی شه و اگه اجناسی بگیرین که شرط تعویض و برگشت یک هفته داشته باشه، پس می گیرن و پولش رو به همون حسابی که براشون واریز شده، برگشت می دن. پس نگین نزدیک خونه ما ارزون می ده، به نظر من کلا نه از دی جی کالا، از هر جایی که بخواین خرید کنین باید به جنس و قیمت دقت کنین.»

- «دیجی کالا دقیقا مثل بازار ماست، همون گرانفروشی فیک فروشی و تقلب که در بازار سنتی ما هست، در اینجا هم هست. نه بدتره نه بهتر. ولی در این اواخر، با ناپایداری ارز دلار و یورو گرانفروشی هایی دیدم از دیجی کالا. ارسال شهرستان آنها خیلی تاخیر دارد گاهی. ولی سایت دیجی کالا قسمت نظرات دارد که بسیار با ارزش است و واقعیت را تا حدودی نشان می دهد. اینها سایت دیجی کالا را خیلی معتبر کرده. البته خلاقیت خوبی در طراحی ساده و کاربردی سایت دیجی کالا به خرج دادن و من برای کسب اطلاع از موجودی کالاها اغلب در این سایت می چرخم و منبع اطلاعاتی بسیار ارزشمندی است.»

قیمت بالا و کیفیت پایین

اما گروه دیگری از کاربران دیجی‌کالا از قیمت‌های بالا و کیفیت پایین محصولات یا خدمات پس از فروش این سایت ناراضی هستند. برخی از فروشندگان نیز کمیسیون‌های بالای دیجی‌کالا را عامل گرانی محصولات در این فروشگاه اینترنتی می‌دانند.

- «اکثر کالاهای دیجی کالا با کیفیت نامناسب و نسبت به کیفیت، گران می باشد؛ عکس کالاها هم تاحدودی با کالاهای ارسالی متفاوت می باشد. در بازار همین کالاها را با قیمت مناسب تر می توانید پیدا کنید.»

- «دیجی کالا، واقعا قیمتهاش گرونتر از مغازه های بیرونه وکیفیت اجناسش پایینه.»

- «اصلا بدرد بخور نیستن، تازه گرونم هستند، اینجا ایران است، به فکر سود مقطعی و کوتاه مدت هستند نه آینده و سود دائمی.»

- «من خودم فروشنده دیجی کالا هستم و روی هر جنسی که می فروشم دیجی کالا، کمیسیون بالا می گیره، هزینه بسته بندی داره، هزینه ارسال و پردازش و انبار و مالیات و لیبل و اینا، همه باعث افزایش قیمت جنس می شه. فروشنده راهی به جز اینکه یه مقدار ازین هزینه ها رو، روی جنسش بکشه نداره.»

- «خدماتی که تو خرید می دن و تنوع اجناس خوبه اما بعضی جنسا رو گرون می دن، یکی از اجناس نشان کردم، تو 5 روز 500 تومن گذاشت روش. با دلار 25تومنی ارزون تر بود از الان.»

- «من که اصلا راضی نیستم…بنده یک بار خرید داشتم که هفت قلم جنس سفارش دادم… بعد از بیست روز برام آوردند که هر هفت قلم مشکل داشت و اونقدر از خریدم پشیمان شدم که دیگه به اطرافیانم گفتم به هیچ عنوان اعتماد نکنید….صد در صد کسانی هستند که از خریدشان راضی هستن… ولی واسه من شد اولین و آخرین بار.»

- «من خودم به شخصه چندین بار از دیجی کالا با اکانت های مختلف خرید کردم، اما جالب اینجاست همه چیزهایی که خریدم کیفیت لازم رو نداشته انگار مثلا سطح درجه بندیش خیلی پایینه. چند وقت پیش یه پاور بانک خریدم شیاومی، کپی همون رو خودم از بیرون تهیه کرده بودم، این رو خریدم برای کادو تولد دوستم. در عین حال که حتی رنگشون هم یکی بود اما وزن و جنس متفاوتی داشتن، یه بسته بندی خیلی بد، حتی مشخص بود که کارتن بسته بندی خود پاور هم مال خودش نیست. خلاصه گوشمو گرفتم و کشیدم که تا دیگه از دیجی کالا خرید نکنم….»

- «جنس های برقی از جاهای دیگه گرون تر هست، اگر جنسی هم ارزون تر می ده تقلبی هست، الان دیجی کالا شده منبع قیمتی مغازه ها، همه مغازه ها می گن تو دیجی کالا انقدر هست ما هم همون قیمت می دیم. در صورتی که دیجی کالا یه فروشگاه بزرگ هس باید قیمت خیلی ارزون تر از بازار بده.»

- «چرا توقع دارید همون قیمتی که بیرون می فروشن به شما بدن، وقتی کلی مالیات و کمیسیون و هزینه انبار و ارسال و پردازش و لیبل و بسته بندی از فروشنده می گیرن؟ توقع دارید اینارو فروشنده از جیبش بده؟ چی براش می مونه؟»

- «دیجی کالا فقط یه واسطس، تبلیغ جنس رو از فروشنده، به خاطر پر بازدید بودن سایتش می گیره، یه درصدی روش می کشه برای خودش و بعدم می فروشه. این جنس هزار دست می چرخه تا به شما برسه، معلومه که گرون تر می شه. خب چه کاریه؟ خودتون برید از مغازه بخرید.»

- دیجی کالا لحظه به لحظه تغییر قیمت داره، شده که ما جنسی تهیه کردیم، بعد قیمتش کمتر شده، یا که جنسی را خریدیم بعد از چند روز پیام می دن موجود نیست!!! و چندین بار هم جنس های ارسالی دارای مشکل بودن، و در کل، با اینکه دیجی کالا باعث افزایش قیمتهاست کاملا موافقم، چون همه جا قیمتهاشون رو با دیجی کالا هماهنگ می کنند.»

- «متاسفانه نظارت دقیقی در این مجموعه صورت نمی گیره و جنسهای تقلبی در دیجی کالا بی داد می کنه و هرکی جنسی در دستش مونده تو دیجی کالا راحت بفروش می رسونه و مسئولین هم کاری به کارشون ندارن.»

- «من از دیجی کالا خرید نکردم ولی هر وقت محصولاتش رو نگاه کردم و دنبال اطلاعات محصولاتشون بودم و نظرات مشتریان را خوندم، متوجه شدم که ۱ _ گران هستند۲_ بی کیفیت هستند۳_ کالای درخواستی با کالای ارسال شده مطابقت ندارد ۴_ پاسخگو نیستند. دیجی کالا فکر کرده آمازونه.»

بازار بی‌رقیب و افت کیفیت

در میان مخاطبان تجارت‌نیوز، برخی نیز معتقدند دلایلی مانند نبود رقیب، باعث کاهش کیفیت خدمات دیجی‌کالا شده است.

- «در شرایط الان، خرید اینترنتی یک مزیت مهم محسوب می شه و این وسط دیجی کالا بی رقیب هست. پس کنترل دست اون هست بیشتر. حالا این وسط تنها دستگاه های نظارتی که می تونن کاری کنن که کاری نمی کنن. دیجی کالا قسمت انتقادات نداره. خب چرا؟ پیگیری انتقادات نداره.»

- «از موقعی که فروشگاه اینترنتی بامیلو تغییر کرد، دیجی کالا کیفیت اجناس و خدماتش خیلی پایین اومد، خیلی از مشتری ها هم جنس تقلبی رو از اصل نمی تونن تشخیص بدن. کالا رو خریدم دیدم تقلبی هست بعد کامنت کالا رو خوندم می بینم همه تعریف کردن. خرید می کنی مثل هندوانه در بسته می مونه معلوم نیست چی دستت برسه.»

- «من قبل از سال 90 یه گوشی خریدم یه جعبه شکلات هم همراه گوشی فرستاده بودن! طبیعی هست که بخشی از کارشون برای جذب مشتری بوده که الان دیگه لزومی نداره انجام بدن!! ولی باید یه حد و حدودی هم برای کیفیت کارشون در نظر بگیرن. من دی وی دی رایتر ایسوس گرفتم به قیمت اصلی ولی اومد رفرش و تقلبی بود. چند وقت دیگه هم باید عرضه اولیه اش رو بخریم!»

- «متاسفانه وقتی فرصت رقابت سالم گرفته بشه، یک سیستمی می شه مثل دیجی‌کالا. عزیزانی که راضی هستن احتمالا فقط تجربه همین دیجی کالا رو دارن و از دنیا خبر زیادی ندارن. بارها و بارها برای من که به دلیل نداشتن فرصت کافی مجبور به خرید شدم مشکل پیش آمده. تحویل گرفتن جنس معیوب (مخصوصا در اجناس گران قیمت) بارها و بارها تجربه دارم که با سند و مدرک می تونم نشون بدم. و از نظر قیمت در موارد خیلی زیاد عملا گرانفروشی می کنند. و صد البته اگر توقع نظارت دارین از طرف دولت باید بگم خیلی خیلی خوشبین هستین…»

- «دیجی کالا چند سالی بسیار عالی بود ولی چند وقتی است که تغییر رویه داده و خرید از آن با اما و اگر همراه شده است. به طور مثال کالایی را که دیجی کالا 5 میلیون و 160 هزار تومان قیمت زده بود، من از مغازه ای در تجریش یک میلیون و 180 هزار تومان خریدم. دیجی کالا چند وقتی است به مرجع اثبات ارزان فروشی مغازه ها تبدیل شده است. حیف این فروشگاه خوب اینترنتی. در زمانی که دیجی کالا به این روز نیفتاده بود از هر نظر نمونه بود.»

- «قبلاً از خدمات ایشان خیلی رضایت داشتیم ولی الان بخاطر فروشنده های مختلف کیفیت خدمات پایین آمده و قیمت ها هم خیلی بالا رفته است.»

- «من هم چندین سال از دیجی کالا خرید می کردم خوب بود. ولی الان … جلو جلو پول از مشتری می گیره و بعد از دو هفته، یک روز قبل از تحویل اس ام اس میده که نمی تونه تحویل بده و چندین هفته پول مشتری رو نگه می داره.»

- «دیجی کالا قبلاها خوب بود. الان هم گرون فروشی می کنه، هم اجناس اشغال داره. توی این مملکت همه چیز برعکس هستش. وقتی چیزی که اسم در کنه روز به روز بهتر بشه، بدتر می شه. چون توی این مملکت همه چیز انحصاری هستش رقابت وجود نداره.»

- «من از وقتی دیجی روی کار اومد مشتریش بودم… دیجی قبلا دیجی خودمون بود الان فقط یه واسطه است… دقت بکنید اجناسی که خودش فروشنده هستند قیمتش منصفانه است ولی فروشنده ها… از روزی که پای فروشنده ها باز شد دیجی کالا از چشم خیلیا افتاد… ‌متاسفانه بیشتر افراد قیمت کالاشون رو با دیجی میسنجن…که این یه فاجعه است برای مردم!»

- «من بخاطر اعتبارش ازش خرید کردم، اگه بخواد برندش سرآمد باشه نباید از کیفیت و به خصوص قیمت رقابتی در بازار کم بیاره، چون هر دو موارد فوق سبب کاهش مشتری می شه. حیفه که شرکتی برند بشه و بعد به خاطر سهل انگاری مدیرانش ضربه بخوره.»

- «دیجی قدیما خوب بود و به صرفه، الان اگه فرصت باشه و بازار بری، مطمئنا جنس رو خیلی ارزانتر از دیجی کالا پیدا میکنی !! مشخصه دیگه مشتری مداری مهم نیست در این مجموعه، فقط درآمد بیشتر به هر قیمتی، براشون اولویت داره.»

- «اول خوب بود، خرابش کردن. قبلا هزینه رو می زدی به حسابشون، مطمئن بودی یه هفته ای دستته، الان یه هفته منتظر می مونی تازه پیامک می دن جنس موجود نیست.»

- «دیجی کالا واقعا کیفیت خدماتش افت کرده و اصلا راضی کننده نیست. تو هر بار خرید، یکبار شکسته است، یکبار با محصول و مشخصات جنس انتخابی تو سایت مغایرت داره، یکبار وسایل جانبیش کم شده و بعد هم می گن مرجوع کنید اما…»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام ، شاید خیلی ها از این فروشگاه راضی باشن اما من دو تجربه نادرست از این به اصظلاح فروشگاه اینترنتی دارم فروشگاهی هست که کلا زیر یک میلیون رو خوب پاسخگو هست ، این سری من حدودا دو میلیون ازش خرید کردم همان روز تحویل اعلام کرد یکی از کلا ها را نمی تواند تحویل دهد و پول مرسوله را برگشت داد ،زمان تحویل سه قلم از کل کلا را تحویل دادن ،بعد از پیگری های فراوان و هر روز زنگ زدن و این که اشتباه از ناحیه آنها بوده بعد از یک ماه پول یکی از اقلام را به حسابم ریختن و دوباره پس از پیگری های زیاد حدود دو ماه بعد از خرید بقیقه پول را به حسابم ریخته شد و آن هم فقط با پیگیری فراوان در صورتی که هر بار که تماس می گرفتم اعلام معذرت خواهی و این که الان ثبت می شود و ولی چنین کاری را نمی کردن این آخری ها خودم دیگه خجالت می کشیدم اما اون ها نه یعنی سه ماه طول کشید تا پولم را پس بدهند با توجه به اینکه آنان مقصر بودن واقعا جای تاسف داره و بس ، چون وقتی به سرعت از آدم می گیرن، باید به همان سرعت چه در تحویل کالا و جه در تحویل پول کوشا باشند اما بدلیل نظارت کم و عدم تعهد چنین چیزهایی پیش می آید با پوزش از زیاد بودن حرف هایم

  • ناشناس

    من از ۹۲ از دیجی خرید میکنم
    چند روز پیش ۲ قلم لوازم منزل بدون اینکه قبلا قیمت داشته باشم از مغازه دار به قیمت یک میلیون و دویست خریدم بعد رفتم تو سایت دیجی عین همون کالا ششصد پنجاه هزار بالاتر میداد

  • ناشناس

    تو روزهای کرونایی خیلی گرون فروش تر شده

  • ناشناس

    من درخواست ایزیلایف دادم توی عکس چسبی یا شورتی نبود و هیچ جا ننوشته بود من شورتی میخواستم اینا عکس چسب روشه چرا همین عکس رو تو سایت نگذاشتن .مرجوعی یا تعویض چکار کنم؟

  • .....

    من مشکلی با دیجی کالا ندارم، فقط هزینه ارسال خیییییییییییییییییلیییییییییییییییییییی گرونه 25هزار تومن ? ? ? واقعا این مشکل خیلی بده

  • حوصین

    با هزینه ارسال 25000 تومان دیگه نمیصرفه خرید از دیجی کالا. گرچه قیمت کالا ها هم زیاد و کیفیتشم پایین اومده

  • ناشناس

    من یک هدفون JBL به مبلغ 940 هزار تومن سفارش دادم که 100 تومن نسبت به جاهای دیگه ارزون تر بود. بعد از رسیدن کالا و باز کردن جعبه دیدم یه هدفون تقلبی فوق العاده بی کیفیت داخل کیسه فریزر گذاشتن و با مراجعه به سایت جی بی ال متوجه شدم که اصلا هدفونی نداره. با یه سرچ ساده تو گوگل متوجه شدم که هدفون تقلبی که برای من فرستادن قیمتش زیر 200 تومنه.
    کالا رو مرجوع کردم و در نظرات از دیگران خواستم که مراقب باشن که کلاه سرشون نره، ولی هر بار هر طوری که نظرم رو نوشتم نظرمو رو رد کردند و منتشر نکردند. در صورتی که اگه یه نظر مثبت و احمقانه مثل ” خوبه، بخرید بخرید ” بنویسید همون دقیقه اول منتشر میشه.

  • پارسا

    من ازخریداران اولیه دیجیکالا هستم هرروز که میگذردسرویس دهی وشرایطش بدترمیشودجدیدا مثلا بالای ۳۰۰تومن ازش خریدکردم بیشتراقلام درانبارخودش نیست ارسال فروشنده میزنه آخرسربرای هرقلم ۲۵هزارتومان هزینه پست میخوره برای فروشگاهی که ادعای رساندن کالای ارزان بدست مشتری تاثیرمنفی دارد۲۱۵هزارتومن برای ۹قلم درخواستی هزینه پست محاسبه کردن طرف فروشگاه بغل منزلش ارزونتربراش درمیاد

  • احسان

    سلام
    من یکی از فروشنده های دیجی کالا هستم که البته به خاطر درصد واسطه گری بالای دیجی کالا بیخیالش شدم
    برای مثال خدمت شما بگم
    برای یک کالا به مبلغ 1میلیون در کمترین شرایط از ما 6 درصد کمیسیون میخواد(تا 10 درصد هم میشه) +9درصد مالیات ارزش افزوده +تقریبا 3 درصد هزینه انبار داری و لیبل و کارتن والبته کرایه پیک که ما میدیم تا انبار دیجی کالا
    خب این میشه 18 تا 22درصد هزینه اضافی که بر دوش من فروشنده میزاره ،و تازه بعد از 1ماه پولش رو پرداخت میکنه
    خب حالا منه فروشنده چطور باید این جنس رو ارزون بدست مشتری برسونم، در صورتی خودم درمغازه با 5 درصد سود به دست مصرف کننده میرسونم.
    دیجی کالا فقط برای یک سری اصناف مثل ارایشی و بهداشتی یا لوازم جانبی موبایل و…. خوبه اما برای صنف ما یک معضله

  • ناشناس

    اوایل دیجی کالا اومده بود من خریدامو از سایتش انجام میدادم ولی منتها الان چند سالیه که تامین کننده گرفته قیمت هاش رشد زیادی داشته. گران میده
    بهترین کار بنظر من اینه:
    1. رفتن به سایت دیجی کالا و خواندن نظرات خریداران و انتخاب کالا
    2. خرید از سایت یا پیج های دیگه که ارزان میدن.
    با تشکر