کد مطلب: ۴۱۱۶۷۴

خسارت ۱.۵ میلیارد دلاری قطع شدن اینترنت

خسارت 1.5 میلیارد دلاری قطع شدن اینترنت

برآوردها نشان می‌دهد طی چهار روز نزدیک به 1.5 میلیارد دلار به اقتصاد کشور و 900 میلیارد تومان در سه روز اول به کسب‌وکارهای اینترنتی زیان وارد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهار روز از قطع اینترنت کشور می‌گذرد و هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اوضاع اینترنت کشور به حالت عادی برمی‌گردد. سایت‌های خبری به نقل از یک مسئول وزارت ارتباطات نوشتند هنوز زمان وصل شدن مجدد اینترنت کشور مشخص نیست و قبل‌تر آذری جهرمی هم گفته بود «اینترنت با مصوبه شورای امنیت ملی قطع شده و پیگیر برقراری اینترنت هستیم»؛ از طرفی سحنگوی قوه قضائیه دیروز گفته اینترنت اصلا باید زودتر هم قطع می‌شد.

آیا می‌توان یک برآورد مالی داشت که قطع اینترنت چقدر به کشور ضرر مالی زده؟ تخمین‌هایی که تا الان زده شده نشان می‌دهد ضرر و زیان اینترنت اگر با همین وضع ادامه پیدا کند از منفعت افزایش قیمت بنزین هم جلو می‌زند. ضمن اینکه ضربه‌هایی به پیکر نحیف کسب‌وکارهای نوپا وارد می‌شود که کل سرمایه‌گذاری‌های چند سال اخیر و حمایت‌هایی که برای جان گرفتن آن‌ها شد هم به باد می‌دهد.

استارتاپ‌ها چقدر ضرر کردند؟

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره کسب‌وکارهای مجازی گفته قطع اینترنت طی سه روز نزدیک به 900 میلیارد تومان به کسب‌وکارهای اینترنتی ضرر زده است. او البته برای تخمین زدن این رقم آمده محاسبه کرده چون گردش مالی فعالان این عرصه سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان (معادل روزانه 273 میلیارد تومان) بوده و امسال به حدود نزدیک به 900 میلیارد تومان خسارت به این شرکت‌ها وارد شده.

البته این محاسبه او یک ایراد مهم دارد. اینکه بعضی کسب‎‌وکارها با استفاده از اینترنت داخلی کج‌دار و مریز مشغول فعالیت هستند و گردش مالی آن‌ها قطعا به صفر نرسیده. به هر حال اما آن‌ها هم کارشان تا حدودی مختل شده و خیلی از سرویس‌ها هم عملا از دسترس خارج شدند. اینن شیوه محاسبه بیشتر در مورد کسب وکارهای اینستاگرامی و تلگرامی صدق می‌کند که به طور کامل از دست رفته و شاید اگر تخمینی از گردش مالی روزانه این بخش داشتیم می‌توانستیم به آمار دقیق‌تری برسیم.

فقط در این حد می‌دانیم که طبق آمار 200 هزار فروشنده بر بستر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد والا قطعا کل کسب‌وکار آن‌ها خوابیده. رضا الفت نسب در گفتگوی جداگانه‌ای به سایت 24 گفته: «فروش‌ها خیلی پایین آمده است. دیروز با برخی کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت کردم و بر اساس برآوردهای انجام شده، گردش مالی‌شان یک دهم کاهش داشته است. تازه این رقم برای کسب‌وکارهای بزرگ است. کسب‌وکارهای کوچک آسیب بیشتری دیده‌اند.»

خسارت قطعی اینترنت الان یا الان؟

نت بلاکس یک سرویس بین‌المللی است که مشخص می‌کند قطعی اینترنت در کشورهای مختلف چقدر به اقتصادشان خسارت وارد می‌کند. محاسبه این سایت نشان می‌دهد چهار روز قطعی اینترنت در ایران مساوی با ضرر یک میلیارد و 478 میلیون دلاری است. یا به عبارتی بیش از 17 هزار میلیارد تومان.

البته این سایت مشخص نمی‌کند که با اندازه‌گیری چه پارامترهایی این عدد را تخمین می‌زند اما به هر حال وب سایت معتبری است و حداقل در زمینه محاسبه تعداد کاربران فعال در کشورهای مختلف، رسانه‌های معتبر بین‌المللی به آن ارجاع می‌دهند. به طور مثال همین سایت بود که گزارش داد 65 ساعت بعد از قطعی اینترنت تعداد کاربران فعال در ایران به کمتر از 4 درصد حد نرمال سقوط کرده است.

ضرر هنگفت بازار سرمایه

قطعی اینترنت خیلی سریع اثر منفی خود را روی بازار سرمایه نشان داد. سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفته:«در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به 4500 واحد کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی قربانی اول خواهند بود.»

روزنامه جام‌جم هم دیروز برآورد کرده بود که در روزهای اخیر بازار بورد 16500 میلیارد تومان ضربه خورده که یعنی این ارزش دارایی بیش از 500 شرکت سهامدار در بورس معادل این رقم کاسته شده است. از آنجا که مجموعا بیش از 10 میلیون نفر از مردم کشور سهامدار شرکت‌های بورسی هستند این ضرر و زیان هم قابل توجه است.

منبع: هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ادم عاقل تو بورس چنین کشوری که تقی به توقی بخوره دستشون رو میزارن رو دکمه اینترنت ،سرمایه گذاری نمی کنه

  • محمد

    کسانی که در بازارهای بین المللی ترید داشتن به خاک سیاه نشستن!
    این کار رسما بزرگترین تحریمیه که علیه ملت شده… تحریمی که دولت خارجی باعثش نیست بلکه دولت خودمون تحریممون کرده! خیلی درد داره واقعا…

  • محمد

    کسانی که در بازارهای بین المللی ترید داشتن به خاک سیاه نشستن!
    این کار بزرگترین تحریمیه که علیه ملت شده… تحریمی که دولت خارجی باعثش نیست بلکه دولت خودمون تحریممون کرده! خیلی درد داره واقعا…

    • بهروز

      باهات موافقم. این دولت اصلا برای مردم ارزش قائل نیست. من که از اینا نمیگذرم. جوابش رو باید یک روز بدن

  • ناشناس

    خداوکیلی صد تومن میدم اینترنت رو وصل کنید

  • ناشناس

    یکسال تمام جون کندم تا تونستم یه بستری درست کنم که دستسازه هامو بفروشم تازه داشتم نفس راحتی بعد این همه جون کندن میکشیدم ممنون که جوونارو اینقدر دلخسته کردید من فقط به مرگ فکر میکنم

  • مسعود

    شنبه بلیط پرواز به استانبول داشتم اما اتوبان کرج قفل بود و چندین ساعت موندیم تو راهبندان و پروازم از دست دادم کی جوابگو خسارت چند میلیونی من هست

  • ناشناس

    ما مردم با این دولت اگه صد سال پیش زندگی می کردیم تو این شرایط حتما درب خونه هامون گل می گرفتند تا نتونیم بیرون بیایم اخه اون موقع دیگه اینترنتی نبود که قطع کنند بخدا فلج شدیم به ما قرار ۵۰۰۰۰ بدند الان یه هفته هست از کسب کار افتادیم راضی بودیم یه ۱۰۰ تومان هم بدیم ولی اینترنت داشته باشیم

  • احمد

    سلام
    ایا شورا امنیت به نحوه جبران ضرر و زیان فکر کرده؟

  • Alex

    مسئولین فرمودند اینترنت وصله فقط سایت های معاند قطع شدند من نمی دونم گوگل و الزویر هم معاندند متاسفانه مسئولان این مملکت از سایه ی خودشون هم میترسند.

  • تقی

    از روزی که اینترنت قطع شده بیت کوین ۸۵۰۰ و ۸۶۰۰ بوده و الان که هنوز خبری از اینترنت نیست .بیت آمده ۷۶۰۰ و این یعنی ضرر به ملت بدبختی که توی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده بودند . در طول یک هفته پول یکسال یا چند سال بنزین ضرر کردند . واقعا موندم ما کجا زندگی می کنیم . جناب روحانی تو با این کارت اندازه چندتا از این بنزین که به قول خودت چندین هزار ملیارد صرفه جویی کردی ضرر زدی .