کد مطلب: ۳۷۴۰۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروهای لوکس در استارتاپ‌های تاکسی‌ اینترنتی / تحلیل جامعه‌شناختی خودروهای میلیاردی مسافرکش

خودروهای لوکس در استارتاپ‌های تاکسی‌ اینترنتی / تحلیل جامعه‌شناختی خودروهای میلیاردی مسافرکش

خودروهایی که یک‌شبه به دلیل افرایش قیمتشان در شمار خودروهای لوکس قرار گرفتند، حالا در برخی از نقاط شهر به عنوان تاکسی آنلاین مسافرکشی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد تعدادشان در حال افزایش یافتن است، چون تماس گاه و بیگاه و غافل‌گیری موردی مسافران از مدل ماشین‌هایی که موقع درخواست گزینه وی‌آی‌پی نداشتند، رو به افزایش است.

فریبا یکی از کسانی است که معمولا بعد از تمام شدن کارش با تاکسی اینترنتی به خانه برمی‌گردد. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بعد از کارم یک تاکسی رزرو کردم. نرخ کرایه‌ام تا مقصد هشت هزار تومان شده بود. وقتی رسیدم جلوی در با تعجب دیدم یک سانتافه منتظرم است. این کرایه قطعا پول یک آبمیوه برای صاحب ماشین هم نمی‌شد.»

مدیر روابط عمومی یکی از تاکسی‌های آنلاین که نخواست نامی از این شرکت آورده شود، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هر شخصی در صورتی که از خودروی باکیفیت و مناسب برخوردار باشد، می‌تواند در این شرکت ثبت نام کند و بعد از بررسی و تایید مدارک و صلاحیت در سیستم فعال می‌شود.»

به گفته این مسئول در این شرکت تاکسی آنلاین در حال حاضر وی‌آی‌پی وجود ندارد و تمامی خودروها در سرویس ‌معمولی فعال هستند.

اما این اتفاق برای بسیاری دیگر در شهر تهران افتاده و درست در شرایطی که عده بیشماری از مردم به دلیل بالا بودن هزینه تردد کردن با خودروی شخصی از تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کنند، در این‌سو برخی از صاحبان ماشین‌های چند صد میلیونی مشغول مسافرکشی هستند.

در همین مورد یک جامعه‌شناس معتقد است که این افراد اغلب در خیل بیکاران قرار دارند و در فرصت خروج از خانه به دنبال کار می‌گردند.

اصغر سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه تاکسی‌های آنلاین شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی هستند که توانسته‌اند با استفاده از فناوری، عرضه و تقاضای سیستم حمل‌ونقل را متعادل کنند، می‌گوید: از بارزترین دلایلی که باعث شده در ایران این تقاضا شکل بگیرد، قیمت پایین بنزین است و از سویی دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی نیز تا اندازه‌ای برای جذب بخشی از متقاضیان و گرایش بیشتر آنها این افراد را استخدام می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: البته این تقاضا از سوی قشرهای مختلفی است مثلا برخی از متقاضیان که خودشان ماشین مدل بالا داشته‌اند و حالا به‌خاطر هزینه و امکان خسارت دیدن خودروهایشان به استفاده از تاکسی آنلاین روی آورده‌اند.

سعیدی با اشاره به اینکه چند دلیل وجود دارد که این مساله اتفاق بیفتد، اضافه می‌کند: ابتدا مساله بنزین است که نقش مهمی دارد و علت دیگر این است که برخی از دارندگان این ماشین‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند تا به فرصت‌های بیشتری برای کار جدید دست پیدا کنند. این حرف درست است که بیرون آوردن ماشین بالای 500 میلیون تومان هزینه دارد اما باید به این نکته توجه داشت که انتقال و حرکت، فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و این به‌نحوی در رفتار ما نهادینه شده است، مثلا می‌گویند اگر در خانه بمانی چیزی به دست نمی‌آوری و به نظر می‌رسد اینجا فرد به دنبال فرصت‌های دیگری هم هست که ممکن است به دست بیاورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهمن

    من خودم 3 سال واسه […]کار کردم، کلی هم تجربه داشتم، تا یکماه پیش هم ماشینم اوراق شد هم بدهی بالا آوردم، فریب حرف مردم و نخورید، که روزی خدات تومن درمیارن،[…] نه تنها خوب نیست بلکه اعتماد به نفس شما رو پایین میاره، […]

    • ناشناس

      چرت نگو بابا

    • ن

      منکه خیلی از این شغل راضیم خدا خیر بده هرکی این طرح اسنپ رو اختراع کرده البته بعید میدونم ایرانی بوده باشه که ایرانیم نبوده باشه باز دستش درد نکنه واقعا اختراع بزرگیه. نه آقا بالاسر دارم که بهم دستور بده این کارو کن این کارو نکن. نه حقوقش دیرو زود میشه هر وقت کار کنم همون روز بلافاصله دستمزدمو میگیرم هروقت شرایط نداشته باشم که نتونم برم نمیخوا التماس کنم برای مرخصی چون هروقت بخوام میرم هم کار راحتیه برای خودم هم با ماشین گردشمو میکنم هم درآمد کسب میکنم هم روابط اجتماعیم چون با آدم های مختلف برخورد دارم میره بالا و خیلی فواید دیگر

  • علی

    سلام خطیبان هستم بنده الان با ماشین ام وی ام 315 نیمه شاسی دراسنپ دارم کار میکنم واز هرلحاظ ماشین داخل وبیرون تمیز وضد عفونی میکنم با پیاده شدن هر مسافر کفپوش رو با اسپره الکل میزنم ودستگیره های درهارو حتی ولی چرا ازمن هم کمیسیون مثل بقیه کم میشه وحتی پول کارکرد آنلاینم که مال 11دیماه میباشد رو برام واریز نکردن وهرچی پیام یا تماس میگیرم جوابگو نیستن پرینت حسابم رو گفتن تو واتساپ بفرست فرستادم ولی هنوز برام پول کارکردم رو نریختن. و استی حتی سهمیه بنزین هم بهم ندادن چه امیدی داشته باشم

  • ناشناس

    تویی که فرق هاچبک رو با نیم شاسی نمیدونی حرف نزنی بهتره..هزارتومن هم از سرت زیاده