کد مطلب: ۷۵۴۱۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دامنه های ارزان قیمت فیلتر شدند؟

دامنه های ارزان قیمت فیلتر شدند؟

برخی از کاربران در فضای مجازی از فیلتر شدن دو دامنه پرکاربرد و ارزان site. و online. وب‌سایت‌ها خبر دادند. با این حال تاکنون علت دقیق این اقدام مشخص نشده و مسئولان مربوطه نیز به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع فیلترینگ همچنان ادامه دارد و به تازگی برخی از کاربران از فیلتر شدن دو دامنه پرکاربرد و ارزان site. و online. وب‌سایت‌ها خبر داده‌اند. فعالان حوزه اینترنت این اقدام را بی‌سابقه توصیف کردند.

با وجود این هنوز دلیل فیلترینگ این دامنه‌های ارزان قیمت اعلام نشده و مسئولان ذی‌ربط واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

اما ماه پیش بود که شرکت شاپرک در نامه‌ای از شرکت‌های پرداخت‌یار خواست تا در اسرع وقت دامنه‌های خود را از com. به ir. منتقل کنند و به نظر می‌رسید فاز جدیدی از فیلترینگ در حال آغاز شدن است.

دامنه های فیلتر شده

شاپرک اعلام کرده بود که عدم انتفال دامنه و اختلال در دسترسی به سایت، می‌تواند کسب‌وکار پرداخت‌یاران را تحت تأثیر قرار دهد و از همین رو توصیه اکید کرده بود تا اقدام فوق را با سرعت اجرا کنند.

ممکن است که فیلتر شدن دامنه‌های site و online هم در پی عدم اقدام به تغییر دامنه بوده باشد. اما شاپرک فقط خواستار تغییر دامنه com. شده و اعلام نکرده بود که دامنه‌ها و وب‌سایت‌های دیگر هم شامل این تغییر خواهند شد یا خیر.

نامه شاپرک به پرداخت‌یارها با مخالفت بسیاری از فعالان و کسب‌وکارها مواجه شد، چرا که بسیاری از کسب‌وکارها نگران هستند که با شرایط حال حاضر که با هزاران دردسر از اینترنت برای سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، باید نگران مسدود شدن دامنه‌های وب‌سایت‌های خود هم باشند.

با این حال به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران تصمیم به به فیلترینگ برخی از د‌امنه‌ها گرفته‌اند.

این در خالی است که با این اقدام ضررها و خسارت‌های فیلترینگ چندین برابر خواهد شد و بسیاری از کسب‌وکارها امید خود را برای ادامه فعالیت از دست خواهند داد.

علت فیلتر کردن دامنه‌ها چیست؟

علت تغییر د‌امنه‌ها بر اساس نامه شاپرک، تامین امنیت وب‌سایت‌ها و دفع خطرات از خارج کشور است؛ شاپرک در نامه خود گفته بود که ممکن است در آینده دامنه‌های دات کام و غیره مسدود شوند.

این در حالیست که چندی پیش ایالات متحده آمریکا، تمامی تحریم‌های اینترنتی علیه ایران را لغو کرد.

در پی رفع این تحریم‌ها و با اعمال مجوزهای تازه و رفع تحریم‌های اینترنتی ایران، دسترسی کاربران و شرکت‌های مختلف به بسیاری از سرویس‌ها فراهم خواهد شد، به این معنی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، خدمات ابری، نرم‌افزارهای تماس‌های ویدئویی، نقشه‌های آنلاین مبتنی بر وب، بازی‌های کامپیوتری، پلتفرم‌های آموزشی، آنتی ویروس‌ها، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، تلفن‌های ماهواره‌ای، گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌های آن‌ها، روتر، مودم و غیره برای کاربران ایرانی فراهم می‌شود.

حالا با رفع این تحریم‌ها به نظر می‌رسد که د‌امنه‌هایی که در داخل ایران هستند تهدید به تحریم نخو‌اهند شد و در صورتی که دامنه‌های دات کام توسط شرکت‌های خارجی تحریم شوند، به راحتی می‌توانند از این مورد گذر کنند.

گفتنی است ICANN مرکز اصلی ثبت دامنه‌های دات کام است. اما این مجموعه ایران را تحریم نمی‌کند بلکه شرکت‌ها رجیسترار که زیرمجموعه این شرکت هستند ممکن است ایران را به دلایل تجاری و قوانین آمریکا تحریم کنند.

البته چند سال پیش بود که شرکت‌های رجیسترار آمریکایی ایران را تحریم کردند. طی این تحریم یک نامه به تمام ایر‌انی‌هایی که د‌امنه دات کام دارند ارسال شد و در آن نامه از وب‌سایت‌های ایرانی با دامنه دات کام خواستند که دامنه خود را به شرکت دیگری منتقل کنند.

با این حال در نهایت، هیچ مشکلی برای دامنه‌های دات کام و غیره به‌وجود نیامد و تنها یک فرصت ۶ ماهه به ایرا‌نی‌ها داده شد تا د‌ا‌منه خود را به شرکت دیگری که خار‌ج از آمریکاست، منتقل کنند.

حتی اگر هم وب‌سایت‌هایی ایرانی با دا‌منه دات کام تحریم شوند، باز هم صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند از خدمات شرکت‌های دیگری استفاده کنند و نیازی به تغییر د‌‌‌ا‌منه نیست.

با وجود این هنوز علت دقیق فیلترشدن د‌امنه‌های ارزان قیمت site. و onilne. مشخص نشده است. اما باید به این نکته اشاره کرد که فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت در کشور روز به روز افزایش می‌‌یابد و مسئولان نیز از ایجاد شفافیت درباره این موضوع سرباز می‌زنند.

در این میان تنها کاربران عادی و کسب‌وکارهای کوچک هستند که بیشترین ضربه را از محدودیت‌ها و فیلترینگ می‌خورند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سارا محمدی

    سایت من با سه هزار بازدید فیلتر شده
    خداااا چیکار کنم من از دست اینا؟
    فروشگاه پارچه چرا باید فیلتر بشه؟؟؟ بخدا خودکشی میکنم از دست اینا

  • Masih

    با وجود این مشکلات مملکت و تمام مسائلی که گفتین به نظر شما قیمت دلار تا اواسط این ماه یا اسفند ماه پائین میاد یا نه با تشکر…ممنون میشم اطلاع بدید یا بهتر بگم جواب ( جوابی که بیشترین احتمال رو نسبت بهش دارین )… لطفا احتمال چیزی که تجربه دارین و با وجود ابن‌ شرایط…