کد مطلب: ۷۴۹۶۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمریکا کدام تحریم های اینترنت را لغو کرد؟

آمریکا کدام تحریم های اینترنت را لغو کرد؟

وزارت خزانه‌داری امریکا به تازگی اعلام کرد که تحریم های اینترنت برای کاربران ایرانی رفع شده و به این ترتیب دسترسی ایرانیان به بسیاری خدمات گوگل، شبکه‌های اجتماعی تسهیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به تازگی وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر اعلام کرد که تحریم های اینترنت برای کاربران ایرانی رفع شده است. بر اساس این ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذاری مانند گوگل، متا، اپل و دیگر شرکت‌های مشابه به ایرانیان نیز قانونی خواهد بود.

در چند وقت اخیر اما وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا شرکت‌ها و افراد زیادی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد؛ از جمله عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات کشور. اما به تازگی در طی یک بیانیه رسمی، این وزارتخانه از لغو تحریم‌های اینترنتی ایران خبر داد تا معافیت‌های اینترنتی شامل حال کاربران و شرکت‌های مختلف ایرانی شود.

رفع تحریم های اینترنت ایران شامل چه چیزهایی خواهد بود؟

در چند سال اخیر کاربران ایرانی در فضای اینترنت بین‌المللی و استفاده از پلتفرم‌های مطرح، از داخل و خارج کشور دارای محدودیت‎‌هایی بودند، اما حالا به نظر می‌رسد که با رفع تحریم های اینترنت محدودیت‌های خارجی برای کاربران ایرانی برداشته شده است.

هر کاربر ایرانی در شاید برای یک بار هم که شده با وجود عبور از فیلترنیگ داخلی هم، به خدماتی مانند دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و عضویت در سایت‌های خارجی و غیره دسترسی نداشته است.

همچنین، نبودن نام ایران در لیست‌های انتخاب کشور محل سکونت، عدم دسترسی به پلی‌استور و اپ‌استور، عدم پشتیبانی از شماره تلفن‌های ایران جهت احراز هویت و عدم امکان استفاده از برخی ابزارهای گوگل، مواردی بودند که حتی کسب‌و‌کار و شغل کاربران ایرانی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

این قانون لغو تحریم، تغییراتی را در بندهای پیشین به‌همراه داشته است، مانند ایجاد تغییراتی کلیدی در مجوزهای دولتی قبل که با عنوان مجوز عمومی شماره یک ایران (General License D-۱) شناخته می‌شود و هدف آن کمک به کاربران ایرانی در زمینه گردش اطلاعات است.

همچنین، در نخستین روز مهرماه سال 1401، مجوزی موسوم به مجوز عمومی شماره دو ایران (General License D-۲) توسط دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) در دسترس عموم قرار گرفت. این مجوز در واقع نسخه به‌روز شده‌ای از تحریم‌های اینترنتی اعمال شده در تاریخ هجدهم بهمن ماه سال 1392 است.

بخش دیگری از این تغییرات، مربوط به گسترش مجوز ابزارهایی است که به عنوان واسط و یا کمکی، شرایط لازم برای ارائه خدمات ارتباطی ابری و غیر ابری و همچنین تبادل اطلاعات دراینترنت را فراهم می‌کنند.

حالا به نظر می‌رسد که با لغو تحریم های اینترنت، کاربران ایرانی دیگر با چنین مشکلاتی روبه رو نخواهند شد، اما از آنجایی که محدودیت‌های اینترنت در داخل کشور همچنان ادامه دارد، لغو این تحریم‌ها در وضعیت کاربران تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

دسترسی کاربران ایرانی به انواع سرویس‌های جهانی

به طور کلی با اعمال این مجوزهای تازه و رفع تحریم های اینترنتی ایران، دسترسی کاربران و شرکت‌های مختلف به بسیاری از سرویس‌ها فراهم خواهد شد. به این معنی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، خدمات ابری، نرم‌افزارهای تماس‌های ویدئویی، نقشه‌های آنلاین مبتنی بر وب، بازی‌های کامپیوتری، پلتفرم‌های آموزشی، آنتی ویروس‌ها، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، تلفن‌های ماهواره‌ای، گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌های آن‌ها، روتر، مودم و غیره برای کاربران ایرانی فراهم می‌شود.

پیش از این نیز در شرایط ناآرام کشور که مسئولان تصمیم به ایجاد محدودیت‌های گسترده در اینترنت گرفته‌اند، وزارت خزانه ‌داری آمریکا صادرات تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را به ایران صادر کرد و همین موضوع در نهایت منجر به فعالسازی بیش از 1000 دستگاه استارلینک در کشور شد.

از سوی دیگر هم وزارت ارتباطات دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه اینترانت یا همان شبکه ملی اطلاعات تاکید فراوان دارد و بیش از 40 درصد از سهم بودجه 1402 را نیز به توسعه این شبکه اختصاص داده است. اما آیا هزینه‌های کلانی هم که در این حوزه می‌شود، می‌تواند کاربران را به سمت و سوی استفاده از اینترانت و پلتفرم‌های داخلی هدایت کند؟

با این حال، به نظر می‌رسد که فیلترینگ و اعمال محدودیت‌های اینترنت در داخل کشور ممکن است، نتیجه‌ای عکس به‌دنبال داشته باشد. چراکه در 4 ماه اخیر، نه تنها آنطور که باید کاربران ایرانی به سمت پلتفرم‌های داخلی جذب نشدند، بلکه استفاده از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها افزایش یافت. حالا که تحریم‌ های اینترنتی هم رفع شده و خدمات شرکت‌های مانند متا و گوگل به ایرانیان قانونی است، کاربران با خیال آسوده‌تری از پلتفرم‌های خارجی استفاده خواهند کرد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • غزنوی

    که توپ رو می‌اندازن تو زمین ایران، ها؟ بازم حداقل خدا رو شکر که حداقل یکی از تحریمات ظالمانه‌شون رو برداشتن و متوجه شدم که اگه اونا هم مثل داخل تحریم کنن در واقع نفوذ خودشون رو کمتر کردن و دارن کمک میکنن به راه افتادن شبکه‌های اجتماعی داخلی و این یعنی از دست دادن اطلاعات زنده‌ی کاربران ایرانی. مخصوصاً نرم‌افزارهای مارک زاکربرگ که قسمت زیادی از درآمدشون از فروش همین اطلاعاته.