کد مطلب: ۶۷۶۹۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هدف توسعه فیبرنوری چیست؟/ شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود؟

هدف توسعه فیبرنوری چیست؟/ شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود؟

به گفته وزیر ارتباطات هدف‌گذاری‌هایی که در برنامه توسعه فیبرنوری و اینترنت ثابت انجام می‌شود، در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر ارتباطات، توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت مناسب برای این شبکه در سراسر کشور یکی از الزامات شبکه ملی اطلاعات است.

به تازگی نیز ایجاد شبکه ملی اطلاعات و به تصویب رساندن طرح صیانت، یکی از دغدغه‌های اصلی و جدی دولت تبدیل شده‌است. به‌طوری وزارت ارتباطات عزم جدی برای توسعه فیبرنوری در سراسر کشور دارد. از سوی دیگر اما برخلاف اقدامی که برای توسعه اینترنت صورت می‌گیرد، کندی سرعت و نداشتن کیفیت اینترنت کاربران را معترض کرده‌ است.

با این حال، به نظر می‌رسد که با اینکه هدف وزارت ارتباطات دولت سیزدهم بهبود و توسعه اینترنت است، اما تنها برای تحقق اهداف و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است، نه ببشتر.

توسعه اینترنت ثابت در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات

شواهد نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم رویکرد وزرات ارتباطات توسعه فیبرنوری برای اینترنت ثابت است. چرا که در سال‌های گذشته، به دلایل متعددی ارتباطات ثابت در عرصه سرعت و کیفیت عقب مانده است. توسعه نیافتن اینترنت ثابت نیز مردم را به سمت استفاده از اینترنت همراه سوق داده است.

همچنین، بسیاری از مسئولان عقیده دارند که در سال‌های اخیر که توسعه بخش سیار نیز درگیر هزینه زیاد تأمین مالی و جهش نرخ ارز شده‌است. افزایش تقاضا در این بخش از افزایش ظرفیت‌ها بیشتر است و این مساله، سبب کاهش کیفیت و نارضایتی کاربران شد‌ه‌است.

حالا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری در آخرین اظهارات خود می‌گوید: «تا سه سال آینده حداقل ۲۰ میلیون دسترسی پورت فیبرنوری با حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه برای مردم کشور فراهم می‌شود. این در راستای تحقق شبکه‌ملی اطلاعات است.»

براساس گزارش‌های موجود، هدف‌گذاری‌هایی که در برنامه توسعه فیبرنوری انجام می‌شود، مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات است. ارتباطات پرسرعت، باکیفیت و امن مردم بر بستر شبکه FTTX که تا درب منازل و کسب و کارها کشیده‌می‌شود، برقرار خواهد شد.

طبق نظرت کارشناسان این حوزه، ایجاد شبکه‌ملی اطلاعات و طرح صیانت می‌تواند در این شرایط نابسامان اقتصادی، به بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین و عموم کاربران اینترنت آسیب‌های فراوانی وارد کند. اما مسئولان نظر دیگری دارند.

وزیر ارتباطات، در این باره نیز گفته‌بود: «شبکه ملی اطلاعات به‌هیچ عنوان به معنای قطع دسترسی‌ها و ارتباطات مردم نیست. بلکه این شبکه زیرساخت‌های پرسرعت ارتباطی را در کشور تامین و ظرفیت‌های لازم را برای افزایش سرویس‌دهی داخلی فراهم می‌کند.»

با وجود این، محدود شدن اینترنت و قطع ارتباط با جهان، نگرانی اصلی کاربران اینترنت کشور است. چرا که با توجه به تبصره‌ها و ماده‌های طرح صیانت، این اتفاقات دور از انتظار نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.