کد مطلب: ۶۷۶۵۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند صعودی اختلال در اینترنت همراه/ پای طرح صیانت در میان است؟

روند صعودی اختلال در اینترنت همراه/ پای طرح صیانت در میان است؟

کندی سرعت و کاهش کیفیت اینترنت همراه در چند وقت اخیر، موجب گلایه‌های بسیاری از سوی کاربران شده و برخی از افراد معتقدند که این کندی به علت نزدیکی طرح صیانت به مرحله اجرایی شدن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود وعده‌های وزارت ارتباطات برای بهبود سرعت اینترنت همراه و ثابت، کاربران در چند روز اخیر از سرعت و کیفیت اینترنت، به ویژه اینترنت همراه گلایه دارند.

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، از ابتدای کار تاکنون اولویت خود را بهبود زیرساخت‌ها و اینترنت ثابت قرار داده است. اما به نظر می‌رسد که در کشور ما اینترنت تلفن همراه تعداد کاربران بیشتری دارد و نیاز به اینترنت همراه بیشتر احساس می‌شود.

با این حال وزیر ارتباطات و فناوری همواره بر بهبود سرعت و کیفیت اینترنت همراه نیز تاکید دارد. همچنین، وزیر ارتباطات مدعی است که «سرعت اینترنت بهبود قابل توجهی داشته‌است. اما این سرعت شایسته مردم نیست و کاربران به‌دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها در چند سال اخیر، این افزایش سرعت را حس نمی‌کنند.»

ادامه گفتگو وزیر ارتباطات درباره سرعت اینترنت با تجارت‌نیوز را می‌توانید در گزارش « توسعه اینترنت ثابت، اولویت اول وزارت ارتباطات / اینترنت همراه مناسب حجم بالای تقاضا نیست » بخوانید.

ماه گذشته بود که زارع‌پور اعلام کرد که «زمانی که وزارت‌خانه را تحویل گرفتم سرعت اینترنت تلفن همراه ۲۱ و هشت دهم مگابیت بر ثانیه بود. الان با حدود ۱۵ درصد افزایش به ۲۵ رسیده‌است. سرعت اینترنت خانگی نیز حدود ۹ مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون به حدود ۱۰ رسیده است.»

این در حالی است که اختلال‌هایی که در چند وقت اخیر برای کاربران اینترنت تلفن همراه به وجود آمده، بیش از بیش کاربران به این موضوع معترض کرده است. از سوی دیگر نیز بحث طرح صیانت دوباره و البته با شدت بیشتری مطرح شده‌است.

فرسودگی زیرساخت‌های اینترنت همراه یا دوباره صیانت؟

برخی از افراد این کندی سرعت اینترنت همراه را به بی‌ربط به اجرای بی‌سر و صدای طرح طرح صیانت نمی‌دانند. چرا که در چند مدت اخیر برخی از مسئولان کنترل و محدودیت بیشتر اینترنت را امری ضروری دانسته‌اند.

بسیاری از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به کاهش کیفیت و کندی سرعت گلایه دارند: «اینترنت افتضاحه! با زور وی‌پی‌انم وصل میشه! عجیبه سرعت نت گوشی از TDL-TD مبین‌نت خیلی بهتره.»

«شما هم حتما سرعت کند اینترنت را تجربه کرده‌اید. چای می‌خورید و چرت می‌زنید تا یک صفحه بالا بیاید، فایلی آپلود یا دانلود شود یا ارتباطی برقرار گردد. هیچ از خود پرسیده‌اید هزینه ملی این کُندی اینترنت چقدر است؟»

«بررسی طرح صیانت داره تموم میشه حالا چطوری اجراش کنیم؟! به بهانه کنکور این طرح رو اجرا کنین. هر جا هم سرعت مشکل داشت بگید تقصیر سازمان سنجشه مشکل از اینترنت نیست. کم کم برای همه عادی میشه.»

در این میان، پیگیری‌های تجارت‌نیوز از اپراتورهای تلفن همراه به نتیجه قابل قبولی نرسید. اپراتورهای تلفن همراه تنها مدعی‌اند که طبق آخرین گزارش رگولاتوری، علاوه‌بر اینکه مصرف اینترنت افزایش یافته، سرعت اینترنت نیز بهبود پیدا کرده‌است. بنابراین این کندی سرعت اینترنت در حال حاضر دلایل نامشخصی دارد.

مسئولان چه می‌گویند؟

زمزمه‌های برگشت طرح صیانت از فضای مجازی به مجلس، دوباره اوج گرفته‌است. با اینکه اجرا و تصویب این طرح به علت انتقادهای مخالفان برای مدتی مسکوت ماند، ولی به نظر می‌رسد که تا دو هفته دیگر به صحن علنی مجلس باز می‌گردد.

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در آخرین اظهارات خود فضای مجازی رو فضایی برای ولنگاری خواند و اعلام کرد: «ما مکررا پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»

از سوی دیگر اما، رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛ گفت:«اگر ما به جهان بگوییم اینترنت با سرعت بالا خطرآفرین است، به ما می‌خندند. چرا‌که جهان در‌حال فراهم‌کردن زیرساخت‌های خود برای افزایش سرعت اینترنت است. از طرفی هم‌زمان به شهروندان خود برای استفاده صحیح از اینترنت آموزش می‌دهند. اما ما با شیوه محدودسازی و فیلترینگ رفتار می‌کنیم که تاکنون هم نتیجه‌ای از آن نگرفته‌ایم. بنابراین راه نادرست و شیوه‌ای نادرست را تکرار‌کردن نه به نفع کشور است و نه به نفع جامعه.»

با وجود انتقادات و نظرات ضد و نقیضی که درباره طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد، باید منتظر رای نهایی مجلس درباره این طرح ماند. شاید برخی نمایندگان به جای اجرای طرح صیانت و گرفتن حق دسترسی آزاد به اطلاعات، راهکارهای مناسب‌تری ارائه دهند. تا نه مردم و نه کسب‌وکارها از سیاست‌گذاری‌ها آسیب ببینند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من به عنوان یک شهروند ایرانی به شدت با طرح صیانت مخالفم، فقط اینترنت آزاد وبه درور از هر گونه فیلترینگ رو می پذیرم، این آخرین امیدم هست، اگه طرح صیانت اجرا بشه به احتمال قریب به یقین با همسرم مهاجرت می کنم، کم نیستن از دوستام هم که هم عقیده با من هستن!

  • ناشناس

    تعارف نکنید و خجالت نکشید کامل قطع کنیدحتما عامل تمام گرانی ها و بدبختی های مردم اینترنت هست

  • ناشناس

    بایستی موضوعی رو یادآور بشیم که برای کسانی که کار علمی انجام می دن اینترنت ضروری ترین ابزار روز هست. کشور برای رشد و توسعه اول از همه به توسعه علم و دانش نیاز داره و در کشوری که ابازر لازم برای این مقصود فراهم نشه قطعا از کل دنیا عقب خواهد موند و در اینصورت مجبور خواهد شد که برای گرفتن علم و دانش روز در آینده گدایی کنه. من خودم یک دانش آموخته دکتری هستم گاهی برای لود و یا آپ لود فایل برای استادم بایستی ساعتها تو اینترنت زمان بگذارم اونقدر که سرعت اینترنت پایین هست… و این منو به شدت خسته و سرخورده می کنه
    حالا مسولین به فکر طرح صیانت باشن
    که با اوضاع این چنینی مطمئن باشن نخبه های بیشتری به فرار از این اوضاع و ترک کشور فکر خواهند کرد.