کد مطلب: ۴۸۷۱۴۸

گزارش تجارت‌نیوز از چالش‌های ادامه‌دار سامانه شاد:

مشکل جدید خانواده‌ها با سامانه شاد / با چالش مومو، دانش‌آموزان از واتس‌اپ می‌ترسند!

مشکل جدید خانواده‌ها با سامانه شاد / با چالش مومو، دانش‌آموزان از واتس‌اپ می‌ترسند!

در حالی که مسئولان دولتی ظاهرا از عملکرد خود در آموزش مجازی و ارائه سامانه شاد راضی هستند، برخی کاربران همچنان در استفاده از این سامانه مشکل دارند و حداقل سه و نیم میلیون دانش‌آموز نیز از سامانه شاد محرومند. جز این، با آغاز چالش مومو، هم برخی مادران و هم برخی دانش‌آموزان از فعالیت در واتس‌اپ می‌ترسند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین چند روز پیش بود که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویری از آخرین آمار استفاده مدیران، معلمان و دانش‌آموزان از شاد را در توئیتر منتشر کرد و نوشت: «خوشحالم که تلاش‌ها برای تحقق یک آموزش مجازی فراگیر به نتیجه می‌رسد.» او از وزیر آموزش و پرورش هم تشکر کرد و مدعی شد که از تیم شاد خواسته مشکلات موجود را رفع کنند.

زیر همین توئیت اما کاربران زیادی از چالش‌های شبکه آموزشی دانش‌آموز یا همان شاد گلایه کرده‌اند؛ قطع و وصل شدن مداوم آن یا مشکلاتی که در کلاس‌بندی‌ها و احراز هویت دانش‌آموزش وجود دارد، از جمله این شکایت‌هاست.

آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، تصویری از آخرین آمار استفاده مدیران، معلمان و دانش‌آموزان از شاد را در توئیتر منتشر کرد و نوشت: «خوشحالم که تلاش‌ها برای تحقق یک آموزش مجازی فراگیر به نتیجه می‌رسد»

اتصال به شاد در کنار جاده!

در شبکه‌های اجتماعی البته از این گلایه‌ها کم نیست. علاوه بر چالش‌های خود شاد، موضوع سرعت یا دسترسی به اینترنت نیز چالشی است که کاربران زیادی به آن اشاره کرده‌اند.

حتی اخیرا تصویری در توئیتر منتشر شد که تعدادی از دانش‌آموزان را در یکی از شهرهای شمالی کشور نشان می‌داد؛ آنها ناچار شده بودند برای شرکت در کلاس‌های مجازی کنار جاده بنشینند، چرا که فقط در آن منطقه به اینترنت دسترسی داشتند. وزیر ارتباطات وعده پیگیری داد و چندی بعد هم به گزارش اقتصاد آنلاین، همراه اول و مخابرات مدعی شدند که مشکل را حل کرده‌اند.

دانش‌آموزان و چالش‌های ادامه‌دار

تجارت‌نیوز روز 23 شهریور ماه (9 روز پس از آغاز سال تحصیلی جدید)، گزارشی را در مورد مشکلات اپلیکیشن شاد منتشر کرد. در آن گزارش، انتقادات برخی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از این سامانه منعکس شده بود. حال که بیش از یک ماه از آن مطلب و 52 روز از آغاز سال تحصیلی گذشته، خبرنگار تجارت‌نیوز، دوباره نظر تعدادی از همان افراد را در مورد شاد جویا شده است.

یکی از این مخاطبان، که تلفن هوشمند آیفون دارد و در آن زمان، مشکلات زیادی با نسخه تحت وب سامانه شاد داشت، مدتی است به طور کلی عطای استفاده از این شبکه را به لقای آن بخشیده است. او که در پایه دهم تحصیل می‌کند، با آموزگارانش هماهنگ کرده است که دیگر در شاد آنلاین نشود.

این دختر نوجوان، دلیل خود را برای این موضوع هم مشکلات جدی در استفاده از این سامانه می‌داند و هم اینکه به نظر او یادگیری دروسی مانند زیست و شیمی از طریق پیام‌های صوتی آسان نیست؛ به همین دلیل خودش با کمک مشاوری خارج از مدرسه و با استفاده از ویدئوهای آموزشی، درس‌ها را فرا می‌گیرد.

او از قول همکلاسی‌های خود که از تلفن‌های همراه اندرویدی استفاده می‌کنند، می‌گوید، شاد گاهی برای آنها کار می‌کند اما زمانی که ترافیک آن بالاست و تعداد زیادی کاربر همزمان از این سامانه استفاده می‌کنند، دچار مشکلاتی می‌شود و به درستی ‌‌‌نمی‌تواند از همه کاربران پشتیبانی کند.

مخاطب دیگری که دانش‌آموز پایه هشتم است، در گزارش پیشین از سرعت پایین این سامانه گلایه کرده بود که به خصوص در مواقع امتحان دردسرساز است. به گفته او، هنوز شرایط تغییری نکرده است و چالش‌های شاد ادامه دارد.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز، مدتی است به طور کلی عطای استفاده از این شبکه را به لقای آن بخشیده و با آموزگارانش هماهنگ کرده است که دیگر در شاد آنلاین نشود

نگرانی‌ از مومو

مادری در گزارش پیشین به تجارت‌نیوز گفته بود، سامانه شاد، هم سال گذشته تحصیلی و هم امسال مشکلات زیادی داشته و آنها استفاده چندانی از آن نکرده‌اند؛ او این بار هم همان حرف‌ها را تکرار می‌کند.

پسر او، دانش‌آموز دوره دوم ابتدایی است و مدرسه آنها در همه این مدت از واتس‌اپ برای آموزش بچه‌ها استفاده می‌کرده؛ فقط اخیرا از دانش‌آموزان خواسته است که تکالیف خود را از طریق شاد برای معلم ارسال کنند.

این مادر از شرایط موجود به شدت گلایه دارد و می‌گوید که در این میان، چالش مومو نیز استرس زیادی را برای بچه‌ها ایجاد کرده است به گونه‌ای که: «پسرم مدتی می‌ترسید شب‌ها تنها در اتاق بخوابد. هر وقت کسی به موبایل من زنگ می‌‌زد، فورا می‌گفت اگر ناشناس هست جواب نده، خودش هم هیچ تماس ناشناسی را جواب نمی‌داد. کلا این موضوع نگرانش کرده بود و درمورد آن با همه صحبت می‌کرد.»

مادر دیگری که فرزندی در همین سن و سال دارد، در گزارش پیشین از قطع و وصل شدن مداوم شاد گلایه کرده بود. او این بار می‌گوید از مدتی پیش، فقط حضور و غیاب دانش‌آموزان مدرسه پسرش در این شبکه انجام می‌شود و آموزگار آنها، فایل‌ها و برنامه‌های آموزشی را در واتس‌اپ برای بچه‌ها ارسال می‌کند.

به گفته او، این مدرسه دولتی است و آموزش و پرورش اصرار ویژه‌ای برای استفاده از شاد دارد، به همین دلیل معلم ناچار است همه اطلاعات را در این شبکه هم بارگذاری کند. گاهی اوقات نیز دانش‌آموزان تکالیف خود را از طریق شاد برای او ارسال می‌کنند.

او در مورد چالش مومو نیز می‌گوید، به طبع به عنوان یک مادر نگران موضوع است اما در تمام مدت کلاس مجازی، در کنار فرزندش می‌نشیند تا مشکلی رخ ندهد.

مادری می‌گوید فقط حضور و غیاب دانش‌آموزان مدرسه پسرش در این شبکه انجام می‌شود و آموزگار آنها، فایل‌ها و برنامه‌های آموزشی را در واتس‌اپ برای بچه‌ها ارسال می‌کند؛ او نگرانی‌هایی نیز در مورد چالش مومو دارد

چالش محرومان شاد؛ حتی در پایتخت!

در کنار مشکلاتی که استفاده از شاد برای معلمان، محصلان و خانواده‌های آنها داشته، موضوع عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به این شبکه هم، معضل نگران‌کننده دیگری است.

برخی کاربران در فضای مجازی نوشته‌اند، دانش‌آموزانی را می‌شناسند که به صورت گروهی از یک تلفن هوشمند استفاده می‌کنند و فرصت هر کدام برای بهره‌گیری از آن اندک است. در این میان، خود مسئولان آموزش و پرورش نیز به این نکته معترفند که سه و نیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند.

اخیرا و آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، محمد وحیدی، نائب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه‌ای تلویزیونی به همین آمار اشاره کرده است. به گفته او، محرومان شاد، یا در محل زندگی خود به اینترنت دسترسی ندارند یا از موبایل هوشمند، برای اتصال به این شبکه محرومند.

او همچنین گفته است، در بازدید از چند مدرسه در منطقه 12 تهران (که در مرکز پایتخت قرار دارد) مشخص شده دانش‌آموزان دسترسی کمی به شاد دارند؛ برخی از آنها گوشی هوشمند نداشتند و بعضی نیز فرزندان اتباع بیگانه بوده‌اند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، اکنون دسترسی به آموزش و پرورش برای همه دانش‌آموزان کافی نیست؛ در مورد برنامه‌های آموزشی که از صدا و سیما پخش می‌شوند نیز نمی‌توان گفت چه تعداد دانش‌آموز پای آنها می‌نشینند.

به گفته یک نماینده مجلس در بازدید از چند مدرسه در منطقه 12 تهران (که در مرکز پایتخت قرار دارد) مشخص شده دانش‌آموزان دسترسی کمی به شاد دارند

شاد رو به پیشرفت است؟

در این میان، اما محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش معتقد است که «شاد» در حال ارتقا و به‌روزرسانی است و باید از ظرفیت‌های آن به درستی استفاده شود. به گزارش ایرنا، او چندی پیش در نشستی، آموزش در سال تحصیلی جاری را نوعی «آمورش در بحران» توصیف کرد که ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ در نتیجه معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید با مسئولیت‌های خود در شرایط جدید آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین وعده داده است که برنامه‌های آموزشی شاد و تلویزیون یکسان می‌شوند تا اگر دانش‌آموزی به ابزار هوشمند یا اینترنت دسترسی نداشت، از آموزش محروم نشود.

این روزها که، هم برخی استفاده‌کنندگان شاد از آن ناراضی هستند و هم اخبار نگران‌کننده‌ای از خودکشی دانش‌آموزانی به خاطر عدم دسترسی به این شبکه و تلفن هوشمند شنیده می‌شود، موضوع عدالت آموزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

شاید به این دلیل که وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش و ارتباطات، باید پیش از ورود به بحرانی فراگیر چون شیوع ویروس کرونا، به فکر زیرساخت‌های آموزش مجازی و دسترس‌پذیری آنها، می‌افتادند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط خدا کنه حسن نظری نده که بدتر میشه .

    • ناشناس

      سلام

    • مهریماه پیری

      واقعا عکس واقعی مومو رو از توی اینترنت در آبردم یک دختره فقط بچه هارو میکشه به بزرگا کاری نداره باور نکنین یک عروسکه به شمارشم زنگ بزنین جواب نمیده مومو واقعی نیست واقعا راست میگی رلستی میگم واقعا شاد داره اگه شاد داره اسمه شادشو بگو

  • خخخ

    بچه های ما از نه نه سرما که نصف شب با شال سفید یهویی بیاد پشت پنجره اتاق خوابشون خیلی می ترسن ولی از این چالشا فکر نکنم.

  • A

    مومو جرئت نداره به منو دوستام پیام بده اگه بده ما میشوریمش میزارم جلو آفتب یه هفته ام خشک نشه

    • ناشناس

      برای من تا حالا نیومده که الآن بخواد بیاد

  • امیررضا

    مومو فقط یه عروسک هست باور کنید فقط همین اون وقت گروه های هکری میان هک می کنم این فقط برای ترساندن هست

  • ناشناس

    ممنون که گفتید ???

  • ناشناس

    سلام من روژان احتساب ۱۰ سال هستم از مشهد من می گم انقدر همه رو نترسونید چون اون ها هم الآن ترسیدن از واتساپ

  • ناشناس

    سلام من شنیدم که مومو اومده تو شاد به نام لوسیفر خیلی میترسم

  • مهریماه پیری

    چه بد منم از واتساپ می ترسم به خدا چه بعد مومو توی شادم هستش??