خبر مهم:

کد مطلب: ۲۲۹۶۰۳

فرهنگ حاکم بر کسب و کارهای نوپا و تاثیر آن بر کمپانی‌های مهم

سامسونگ به دنبال ایجاد سازمان استارتاپی است

سامسونگ به دنبال ایجاد سازمان استارتاپی است

فرآیندهای بروکراتیک در ساختار شرکت سامسونگ دردسرهایی را برای رسیدن به برنامه‌ها و مقاصد تعیین شده ایجاد کرده است و در همین راستا مدیران ارشد به دنبال راهی برای تقلیل این فرآیندهای پیچیده بودند. به نظر می‌رسد بهترین چاره، استفاده از مدل به کار گرفته در استارتاپ‌ها است.

محسن حسینی: سامسونگ یکی از مشهورترین کمپانی‌های چند ملیتی است که دفتر اصلی آن در کره‌جنوبی قرار دارد. این شرکت همواره برای پیشرفت و توسعه اعتبار برند خود برنامه‌ریزی می‌کند. این کمپانی در تازه‌ترین اقدام تصمیم دارد تا مناسبات و پیوندهای داخلی را تغییر دهد. نمونه ایده‌ال برای مدیران ارشد سامسونگ برای ارتباطات داخلی کمپانی، استفاده از فرهنگ حاکم بر استارتاپ‌ها از جمله ضوابط و مناسبات کسب و کارهای نوپا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرآیندهای بروکراتیک در ساختار شرکت سامسونگ دردسرهایی را برای رسیدن به برنامه‌ها و مقاصد تعیین شده ایجاد کرده است و در همین راستا مدیران ارشد به دنبال راهی برای تقلیل این فرآیندهای پیچیده بودند. به نظر می‌رسد بهترین چاره، استفاده از مدل به کار گرفته در استارتاپ‌ها است.

در همین راستا سامسونگ بیانیه‌ای منتشر کرد که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت. در این بیانیه آمده است: «سامسونگ بر تغییر فرهنگ درونی خود متمرکز است و با سرعتی مشابه کسب و کاری نوپا یا همان استارتاپ به سمت ایجاد فضای باز گفتگو و فراهم کردن بستری برای نوآوری ها و ابداعات پیش می‌رود.»

در ساختار این تغییرات یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته کاهش زمان جلسات درونی در بخش‌های مختلف است. مدیران کنونی اصرار دارند تا با کاهش زمان‌ جلسات طولانی و خسته‌کننده زمینه را برای شکل‌‌گیری ایده‌های خلاقانه آمده کنند. کاهش فاصله میان کارمندان و مدیران بخش‌ها و به طور کلی کاهش فاصله میان طبقات هرم کمپانی از دیگر برنامه‌ها برای تحول داخلی سامسونگ است.

سامسونگ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان در اختیار دارد که با ملیت‌های گوناگون در کنار هم کار می‌کنند. بدیهی است که اعمال تغییرات اساسی در کوتاه مدت ممکن نیست و اجرایی شدن تمام این برنامه‌ها نیازمند گذر زمان است.

برای آنکه چابک‌سازی کمپانی بیش از پیش صورت بگیرد سامسونگ طرح‌های تشویقی و برنامه‌های جانبی گوناگونی را در نظر گرفته است. از آن جمله می‌توان به کمک‌های مالی از پروژه‌های کوچک و حمایت‌ از ایده‌های انفرادی اشاره کرد.

فرهنگ حاکم بر استارتاپ‌ها چیست؟

برای بقای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک در بازار همواره سه اصل اساسی در نظر گرفته می‌شود؛ تحلیل نتایج، بررسی بازخوردها و در نهایت تمرکز بر فرهنگ سازمانی.

فرهنگ سازمانی در شرکت‌های کوچک و نوپا به عنوان اساس‌نامه تدوین می‌شود. اگر این فرهنگ به صورت غنی و کامل طراحی شود، فرهنگ حاکم، رشد و ارتقای کسب و کار را تضمین خواهد کرد و به باور کارشناسان این کمپانی‌ها به نوعی شکست‌ناپذیر خواهند شد.

در استارتاپ‌ها افرادفعال روابط دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند. از سلسله مراتب اداری مرسوم در این کسب و کارها خبری نیست. هرچند این کمپانی‌ها نیز با حضور مدیر ارشد، مربی یا اداره کنند به کار خود ادامه می‌دهد اما سلسله مراتب موجود با آنچه در دیگر کمپانی‌ها رخ می‌دهد متفاوت است.

جلسات در استارتاپ‌های موفق تنها در شرایطی برگزار می‌شود که واقعا به برگزاری جلسات هم‌فکری نیاز باشد. برخلاف کمپانی‌هایی که زمان زیادی را صرف برگزاری جلسات طولانی با کمترین بازده می‌کنند. همچنین در فرهنگ استارتاپی، ایده و فکرهای تازه و نو جایگاه مهمی دارند. تا جایی که امروزه اغلب کمپانی‌های نامدار و بزرگ به دنبال به کار گیری فرهنگ حاکم در کسب و کارهای نوپا در ساختار داخلی خود هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.