خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۸۲۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحریم غول‌های فناوری، صنعت نرم‌افزار ایران را فلج کردند!

تحریم غول‌های فناوری، صنعت نرم‌افزار ایران را فلج کردند!

یک برنامه‌نویس و استاد دانشگاه گفت: تحریم‌ها صنعت نرم‌افزار را به طور قابل توجهی فلج کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحریم غول‌های فناوری علیه ایرانی‌ها هرروز رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرد. یک روز گوگل و اپل، دسترسی کاربران ایرانی را برای دانلود اپلیکیشن‌های موبایلی مسدود می‌کنند. روز دیگر هم دسترسی برنامه‌نویسان و تولیدکنندگان صنعت نرم‌افزار ایران به انواع سرویس‌های کدنویسی مسدود می‌شود.

فرهاد پاک‌نیت، برنامه‌نویس و استاد دانشگاه دراین باره به تجارت‌نیوز گفت: این تحریم‌ها صنعت نرم‌افزار را به طور قابل توجهی فلج کرده است. فعالان و برنامه‌نویسان این صنعت به سختی می‌توانند بعضی از این تحریم‌ها را دور بزنند و یا با سرویس‌های دیگر شرکت‌ها جایگزین کنند. اما بعضی از خدمات انحصاری است و نمی‌توان جایگزینی برای آنها پیدا کرد. روش‌های دور زدن برای این تحریم‌ها نیز جوابگو نیست.

او اضافه کرد: مایکروسافت یکی از شرکت‌هایی است که با جدیت به مسدود کردن خدمات خود روی ایرانی‌ها متمرکز است. این شرکت تا به حال دسترسی بسیاری از خدمات خود از جمله «گیت‌هاب» را روی آی‌پی‌های ایرانی مسدود کرد که به راحتی نمی‌توان برای آن جایگزینی پیدا کرد.

تمرکز غول‌های فناوری بر تحریم‌ صنعت نرم‌افزار ایران

این برنامه‌نویس ادامه داد: البته این موضوع تنها به خدمات مایکروسافت ختم نمی‌شود و گوگل، اپل و دیگر شرکت‌های عمدتا آمریکایی به بهانه تبعیت از قانون تحریم‌ها، دسترسی ایرانی‌ها روی خدمات خود را می‌بندند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نسخه‌های بومی نمی‌توانند جایگزین خدمات تحریمی شوند؟ گفت: متاسفانه چون مایکروسافت، گوگل، اپل و بسیاری از شرکت‌های دیگر بستری فراهم می‌کنند تا تولید‌کنندگان نرم‌افزار براساس آن محصولی را تولید کنند، امکان جایگزینی آن‌ها وجود ندارد و فقط باید بر پایه خدمت این دست شرکت‌ها کدنویسی کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به عنوان مثال، اگر یکی شرکت ایرانی بخواهد برای سیستم‌عامل ویندوز، نرم‌افزار آنتی‌ویروس تولید کند، باید یکسری مجوزها را از شرکت مایکروسافت دریافت کند. اگر نتواند این‌کار را انجام دهد، آنتی‌ویروس تولیدی روی ویندوز نصب نمی‌شود. ویندوز در هنگام نصب، پیغام خطا می‌دهد و این آنتی‌ویروس را نرم‌افزار مخرب شناسایی می‌کند.

پاک‌نیت اظهار کرد: البته بعضی از خدمات تحریمی نیز جایگرین‌های دیگری دارند؛ اما کیفیت سرویس‌دهندگان اصلی را ندارند و نمی‌توانند آنطور که باید خدمات ارائه کنند.

صنعت بازی و اپلیکیشن‌سازی هم از تحریم‌ها در امان نیستند

این برنامه‌نویس ادامه داد: این مشکلات تنها محدود به بخش تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری نیست و اپلیکیشن‌های موبایلی و حتی بازی‌سازان نیز با این مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

او اضافه کرد: به دلیل تحریم‌های بانکی اگر استفاده از خدمات نرم‌افزار، نیازمند پرداخت پول باشد، کاربران ایرانی نمی‌توانند آنها را از داخل کشور خریداری کنند. البته در این مواقع، روش‌هایی برای دورزدن وجود دارد؛ اما بسیار وقت‌گیر و با صرف هزینه‌های بیشتر امکان‌پذیر می‌شود.

پاک‌نیت در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها روی عرضه محصولات به بازار بین‌المللی نیز تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: بله تاثیرگذار است ولی نه آنطور که در تولید با مشکل مواجه هستیم. به طور کلی در بخش عرضه، راه‌های مختلفی برای دور‌زدن محدودیت‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.