کد مطلب: ۳۸۳۰۱۳

طراحی اندروید ایرانی امکان‌پذیر است؟

طراحی اندروید ایرانی امکان‌پذیر است؟

وزیر ارتباطات اخیرا دوباره خبر از طراحی یک اندروید سفارشی شده داده است. او در هفته‌های گذشته نیز با کمیسیون صنایع مجلس جلسه‌ داشت و در آن صحبت‌هایی مبنی بر آمادگی ایران در مقابله تحریم‌های احتمالی اینترنت را مطرح کرد.

آرش پارساپور- تجارت‌نیوز : در ماه گذشته یکی از نمایندگان مجلس به خبرگزاری مهر گفته بود که وزارت ارتباطات در حال طراحی اندروید ایرانی است تا گوشی‌های تولید داخل از این سیستم عامل استفاده کنند.

تمامی این اخبار حکایت از این دارد که به زودی شاهد یک اتفاق در این حوزه خواهیم بود و به قول وزیر ارتباطات؛ خبرهای تکمیلی در مورد اندروید سفارشی شده در راه است. اما طراحی این اندروید تا چه امکان پذیر خواهد بود؟

«مسعود هاشمیان» راهبر ارشد بخش اندروید در سامانه «دیوار»، عملی شدن سیستم عامل اندروید ایرانی را محتمل می‌داند و در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه از نظر او علت روی آوردن دولت به این مساله چیست می‌گوید: باید گفت که گوگل دست به پاک کردن اپلیکیشن‌هایی زده که بدافزار هستند و اپلیکیشن‌های کاربردی و اصولی ایرانی را تحریم نکرده است. دور زدن گوگل کار بسیار راحت‌تری نسبت به اپل است و گوگل نمی‌تواند برنامه‌های ایرانی را به کلی محدود کند. البته گوگل هم مشغول ایجاد تغییراتی است تا کنترل بیشتری روی این موضوع داشته باشد اما در نهایت راه‌حل‌های دور زدن زیادی وجود دارد.

هاشمیان معتقد است که دستکاری کردن اندروید و ساخت یک اندروید ایرانی اتفاق خلاقانه‌ای نیست که منجر به رشد فناورانه در کشور شود.

او همچنین تاکید می‌کند که دستکاری کردن اندروید تا حد و حدودی امکان پذیر است و نمی‌توان به طور کلی آن را از زیر سایه گوگل بیرون برد. او ادامه می‌دهد: البته در ایران یک سری قوانین جهانی وجود ندارد و شاید این کار شدنی باشد ولی قطعا با برخورد‌های بین‌المللی روبرو خواهد بود.

هاشمیان در مورد امکاناتی که اندروید ایرانی می‌تواند برای تولیدکنندگان آن به وجود بیاورد نیز اینگونه توضیح می‌دهد: با ایجاد یک اندروید ایرانی می‌توان یک سری اپلیکیشن را به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها نصب داشت و یا مانع از نصب یک سری اپلیکیشن‌ها شد. در حقیقت می‌توان فیلترینگ و نظارت را تشدید کرد و اعمال سلیقه‌ها بسیار بیشتر شود.

به گفته هاشمیان چنین کاری مستلزم حذف حدودی سرویس‌های گوگل است و در صورت نبود این سرویس‌‌ها باید موارد جایگزینی وجود داشته باشد که در حال حاضر در سیستم ما نیست و در ایران هیچ شرکتی وجود ندارد که بتواند این خدمات را جبران کند.

او تاکید می‌کند: فارغ از این مساله باید این موضوع را دریافت که چه طیفی از برنامه نویس‌ها این سیستم عامل را می‌پذیرند و حاضر هستند که برنامه کاربردی برای آن بنویسند؟

او می‌گوید که سالها پیش تیمی که در حال حاضر با نام کافه بازار آنها را می‌شناسیم نیز سعی داشتند که یک اندروید فارسی بسازند. او ادامه می‌دهد: ولی علت این امر در آن زمان منطقی بود چرا که اندروید در آن سالها زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کرد. ولی در حال حاضر چرا باید سیستم عاملی که به درستی کار می‌کند را دستکاری کنیم؟ گوگل دست به پاک کردن اپلیکیشن‌هایی زده که بدافزار هستند و اپلیکیشن‌های کاربردی و اصولی ایرانی را تحریم نکرده است.

سمانه عابدی، مهندس نرم افزار نیز باور دارد که چنین موضوعی می‌تواند برای یک سری اقشار خاص همانند نمایندگان مجلس یا افراد نظامی کاربردی باشد.

او البته تاکید می‌کند که از این موضوع مهم‌تر ایمیل‌های سازمانی و ساخت سیستم عامل کامپیوترهای شخصی است که سالها پیش با بودجه‌های کلان صورت گرفت و در آخر هم نتیجه‌ای در بر نداشت. عابدی می‌گوید وجود چنین سیستم‌هایی در برخی اقشار کاملا ضروری است.

او ادامه می‌دهد: راه‌اندازی اندروید ایرانی برای تیم‌های نظامی و سیاسی و یک سری اقشار خاص دیگر ضروری است. این سیستم عامل‌ می‌تواند روی گوشی چندین هزار نیروی سازمان‌های دولتی قرار بگیرد تا هم امنیت بیشتری به وجود بیاید و هم نظارت خاص روی آنها انجام شود اما ساخت چنین سیستم عاملی و تحمیل آن به عموم مردم و تمامی گوشی‌های وارداتی، امر منطقی نیست.

عابدی معتقد است که نمی‌توان این اندروید را به عنوان یک رام رسمی معرفی کرد و اگر شرکت‌هایی چون هوآوی توانسته‌اند چنین کاری کنند به خاطر روابط خوب و قوی و بزرگ بودن شرکت‌های فناورانه آنها بوده است:

او اضافه می‌کند: تحقق چنین چیزی در ایران در جوامع بین المللی مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد.

عابدی درباره نتایج پیاده سازی این طرح می‌گوید: متاسفانه تاریخ کوتاه فناوری در کشور ما نشان داده که با چنین طرحی ممکن است یک شرکت صرفا یک رام اختصاصی یا همان اندروید ایرانی ایجاد کند و با ایرانیزه کردن لوگوی اندروید، با کلی خدمات و وام‌های دولتی محصولی ناقص تحویل دهد و در نهایت همه چیز به فراموشی سپرده شود.

او اضافه می‌کند: در جهان نیز شرکت‌هایی مانند اپل روی به ساخت یک سیستم عامل مجزا آوردند ولیکن باید در نظر گرفت اقدام اپل همراه با جبر اجتماعی نبود و توانست یک سیستم عامل جذاب‌تر و قوی‌تر از مایکروسافت بسازد و خودش را در بازار و بین کاربران تثبیت کند. ضمن آنکه در مبحث تولید سیستم عامل مساله مهمی نظیر ساخت سخت افزار مناسب برای نرم افزار مذکور نیز مطرح است؛ مساله‌ای که در ایران فعلا جایگاهی ندارد و گوشی‌های تولید شده در داخل ایران فاقد کیفیت لازم برای کاربران امروزی هستند.

چندی پیش گوگل دو برنامه تلگرام طلایی و هاتگرام را به عنوان بدافزار معرفی کرد و آنها را از پلی استور خود و گوشی‌های کاربران پاک کرد.

عده‌ای از کاربران بر این باورند که ساخت اندروید ایرانی برای مقابله با ادامه چنین فعالیت‌هایی از سمت گوگل است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.