کد مطلب: ۶۰۲۱۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا سهام استارتاپ‌ها به مردم عادی داده نمی‌شوند؟

چرا سهام استارتاپ‌ها به مردم عادی داده نمی‌شوند؟

چندی پیش ورود استارتاپ‌ها به فرابورس تایید و ضوابط آن تصویب شد. اما اعلام شده است که سهام این شرکت‌ها قرار نیست به مردم عادی داده شود. علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس تایید و ضوابط خاص استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه فراهم و در سازمان بورس نیز تصویب شد.

با پیگیری‌های وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و دارایی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان بورس، اولین استارتاپ یعنی تپسی مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کرد.

براساس گزارش‌های به دست آمد شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود فراوانی که دارند نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجه هستند.

سهام استارتاپ‌ها به مردم عادی داده نمی‌شوند

اعلام شده است که عرضه اولیه‌های اولیه پر ریسک به افراد واجد شرایط تخصیص داده می‌شود، تا سهامداران خرد متضرر نشوند. چرا سهام استارتاپ‌ها به مردم عادی داده نمی‌شود؟

براساس نظرات کارشناسان بورسی زمانی که شمار بیشتری از شرکت‌های کوچک و با ریسک بالاتر وارد بازار می‌شوند، باعث می‌شود شمار سهام کمتری در عرضه‌های اولیه به سهامداران برسد.

این نوع تخصیص سهام هم باعث فشار شدید به سیستم معاملات و شبکه کارگزاری می‌شود و هم ارزش خاصی (چند هزار تومان سهام) برای افراد حقیقی ندارد و ازدحام دستورات خرید هم مانع از کشف قیمت مطلوب می‌شود.

به همین دلیل برای عرضه اولیه این شرکت‌ها، سهام آنها به مردم عرضه نمی‌شود بلکه به طور غیرمستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.

سایر استارتاپ‌ها مثل فیلیمو هم درخواست پذیرش در فرابورس را داده‌اند که در حال بررسی است.

آخرین اخبار و گزارش‌های حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • @@

    عرضه اولیه ها میانگین سودده بودن این که به سهام دار خرد ندن ظلمه . اما استارتاپ ها به نظر منطقی میاد با توجه به دارایی نامشهود ریسکشون بالاست.