کد مطلب: ۶۸۴۱۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطع سراسری اینترنت خانگی و همراه/ علت قطعی اینترنت چیست؟

قطع سراسری اینترنت خانگی و همراه/ علت قطعی اینترنت چیست؟

کاربران بسیاری اعلام کرده‌اند که اینترنت ثابت آنها قطع است و تنها به اینترنت تلفن همراه دسترسی دارند. علت قطع اینترنت چیست و آیا این قطعی سراسری است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابر گزارش کاربران در شبکه‌های اجتماعی اینترنت همراه و ثابت در بسیاری از مناطق، به ویژه‌ اداره‌ها و شرکت‌های تهران کند و قطع شده‌است.

در روزهای اخیر، سرعت و کیفیت اینترنت با چالش‌های فراوانی روبه رو شد. از یک سو اینترنت همراه اپراتورها با قطعی مواجه شد، امروز اما این کندی و قطعی به اینترنت مخابرات کشیده شده‌است.

این در حالی است که مسئولان و اپراتورها دلیل قانع کننده‌ای برای این کندی و قطعی‌های گسترده نمی‌آورند. در حالی که وزارت ارتباطات وعده داده بود با افزایش تعرفه‌های اینترنت نه‌تنها سرعت اینترنت بلکه کیفیت آن نیز افزایش می‌یابد.

هنوز توضیح خاصی در زمینه قطع اینترنت و وضعیت شبکه و زمان رفع آن ارائه نشده، اما به نظر می‌رسد این اختلال در دسترسی کاربران بتدریج در حال گسترش است و به کرج هم رسیده است.

علت قطعی اینترنت چیست؟

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری درباره این قطعی گسترده به تجارت‌نیوز اعلام کرد:«اختلال برق در شرکت ارتباطات زیرساخت (ساختمان LCT) منجر به قطعی اینترنت شده‌است.»

یکی از کارشناسان این حوزه نیز در توییتر درباره علت قطعی اینترنت توضیح داد:«امروز چندمین بار هست که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمون LCT باعث میشود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. (ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و به نوعی قلب اینترنت کشور هست.»

او ادامه می‌دهد:«اختلال برق در سالن colocation رخ داده‌‌است. در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرار کننده ارتباطات اکثر سرویس دهنده‌ها باهم هستند. به‌عنوان اگر شما اینترنت شاتل داشته باشید و بخوایید آپارات رو که در شرکت آسیاتک نگهداری میشه ببینید، ارتباط شما در این سالن برقرار می‌شود.»

مظفری توضیح می‌دهد:«البته این روند برای تمام سرویس دهنده صدق نمیکند. ولی اکثر سرویس دهنده‌های خدمات ثابت(adsl و p2p) در همین سالن هستند.
تجهیزات شبکه به‌صورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند.

این کارشناس می‌گوید:«به این معنی که ممکن است برق وصل شود ولی تجهیزات از کار افتاده باشد. این روند زمان رفع مشکل رو بیشتر میکنه، چون نیازمند کار فیزیکی و تغییر در تجهیزات هست. یکی از دلایلی که طراحی دیتاسنترها به‌صورتی هست که اختلال برق در آنها به حداقل برسد همین مسائل هستند.»

این در حالیست که شرکت توزیع برق، قطعی برق در شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد و به تجارت‌نیوز گفت: هیچگونه قطعی برقی در این شرکت اتفاق نیفتاده است.»

نگرانی کاربران برای اجرای پنهانی طرح صیانت

با وجود این با افزایش قیمت تعرفه‌ها، اینترنت با قطعی‌های مکرر، کندی شدید، محدودیت‌های بیشتر منجر به ضررهای فراوانی به کاربران شد. همچنین؛ طی یک ماه اخیر آمارهای جهانی درباره رتبه ایران در سرعت اینترنت نزول و کاهش آن را نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که قطعی گسترده اینترنت تنها مربوط به تهران است و یا سایر شهرهای ایران هم همچنان اینترنت ندارند.

لازم به ذکر است که اینترنت در بسیاری از نقاط کاملا قطع است. در برخی از نقاظ کاربران تنها به اینترنت تلفن همراه دسترسی دارند و در برخی دیگر از نقاط هم اینرنت مدام دچار قطع و وصل می‌شود.

نگرانی عمده‌ای که کاربران در شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند این است که مبادا این قطعی‌ها به دلیل اجرای طرح صیانت باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهراب

    از وقتی طرح صیانت پیش کشیده شد اینترنت کنده یا قطع.این قصه سر دراز دارد،و الطافی که بهمون میشه.

  • وحید

    رشت هم این مشکل رو داره و اینترنت مخابرات هم مدام قطع وصل میشه برای کاربران خانگی سرعت هم یک نصف شده

  • Vahid

    اینترنت های وب در گلستان قطع شده. سه روزه!!! حتی در سایت شرکت هم توضیحی نیست کی درست میشه.. کاش از منبع اگاهی تون زمان رفع مشکل می پرسیدید

  • ناشناس

    وقتی ۸۰درصدبرق شبکه را امواج وای فای موبایل، ماهواره ها وسایر تجهیزات دیتای بی سیم مصرف می کننددیگربرقی درمدارباقی نخواهد ماند.

  • ناشناس

    امروز 7 مرداد 1401. نت صبانت اختلال شده دوباره! باز دوباره قطع و وصلی پیدا کردم! دیگه اعصابم بهم ریخته! کی باز داره گند میزنه تو این نت!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    شهر قدس الان تاریخ ۷مهر یک هفته هست اینترنت مخابرات قطع هست وهیچگونه دسترسی نداریم به اینترنت

  • ناشناس

    10 و 11 مرداد تبریز اینترنت ثابت و ایرانسل کاملا قطع و گاها ضعیف کار میکنه

  • ناشناس

    این قطعی اینترنت دیگه قوز بالا قوزه، کم مشکل داشتیم اینم روش،…….

  • ناشناس

    من که خیلی دوست دارم اینترنت م را جمع کنم به غیراز جنگ اعصاب. هیچ سودی نداره

  • lussi

    adsl واحد مسکونی ما قطع شده مخابرات هم ده بار باید بریم بیاییم تا وصل کنن الان علت قطع شدن چیه؟؟