کد مطلب: ۷۵۱۹۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چالش‌های استارتاپ‌هایی که از فریلنسرها حمایت کردند

چالش‌های استارتاپ‌هایی که از فریلنسرها حمایت کردند

افراد و استارتاپ‌هایی که در حوزه فریلنسری فعالیت می‌کنند، مدت‌هاست که با فیلترینگ دست و پنجه نرم ‌می‌کنند و برای دسترسی به اینترنت بدون محدودیت و فعالیت و درآمدزایی مشکلات متعددی را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تشدید اختلالات اینترنت در چند ماه اخیر، بسیاری از کسب‌وکارها دچار ضرر و زیان بسیاری شدند، فریلنسرها نیز در این دوران جزو افرادی بودند که شاید بتوان گفت بیشترین آسیب را فیلترینگ دیده‌اند.

امروزه مدل کاری فریلنسری در ایران تا حد زیادی جایگاه خود را پیدا کرده است و افراد زیادی به دلایل مختلف همچون ساعت کاری منعطف، عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل کار، آزادی عمل و تنوع کاری بالا، به صورت تمام وقت و یا پاره وقت به عنوان فریلنسر مشغول به کار هستند. اما در 4 ماه گذشته به دنبال اختلالات اینترنت و فیلترینگ گسترده، افراد و استارتاپ‌های فعال در این حوزه نیز دچار مشکلاتی شدند.

فریلنسری از زیان قطعی اینترنت مستثنی نبود

مهراد قاضی‌پور، بنیان‌گذار استارتاپ کارلنسر در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت شغل فریلنسری در زمان قطعی و محدودیت‌های اینترنت می‌گوید: «ما و بقیه کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین هستیم، از سرویس‌ها و پلتفرم‌های خارجی برای پیش بردن کارهایمان استفاده می‌کردیم و البته استفاده از پلتفرم‌ها در سراسر جهان بسیار مرسوم است. همه شرکت‌های دنیا از جمله شرکت‌های ایرانی این کار را انجام می‌دهند تا بتواند از بخشی امکانات و دسترسی‌ها استفاده کنند، تا کارهای خود را راحت‌تر، بهتر و با امنیت بیشتر انجام دهند و خدمات بهتری در اختیار مشتریانشان بگذارند.

قاضی‌پور در این باره ادامه می‌دهد: «ما هم از قضیه مشکلاتی که در پی قطعی اینترنت به وجود آمد، مستثنی نبودیم؛ زمانی که این مشکل پیش آمد مجبور شدیم بسیاری از سرویس‌های خارجی که پیش از این از آن‌ها استفاده می‌کردیم؛ به شکل داخلی به مجموعه خودمان اضافه کنیم. که این روند زمان‌بر و هزینه‌بر بود.

او توضیح می‌دهد: «یکی از این سرویس‌ها، سرویس مربوط به ارسال ایمیل‌ها بود که در قطعی اینترنت مجبور شدیم آن را به صورت داخلی به سیستم اضافه کنیم. اما تا مدت زیادی که حدود یک ماه بود، ارسال ایمیل با اختلال مواجه می‌شد و اصلا امکان‌پذیر نبود. چراکه اینترنت بین‌الملل را بسته بودند و نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم.»

مشکلات فریلنسری پیگیری شد؟

بینان‌گذار کارلنسر با اشاره به اینکه بسیاری از سرویس‌ها با اختلالات اینترنت دچار مشکل شدند، ادامه داد: «از طرف دیگر یک سری سرویس ها مثل سرویس ورود از طریق گوگل که عمده سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند، و ما هم آن را در سایت خود داشتیم، از وقتی که اینترنت بین‌اللمللی با مشکل مواجه شد، این سرویس قطع شد. سپس به طرق مختلف سعی کردیم که این مشکل را حل کنیم، اما در همین زمان حدودا چهار یا پنج بار کدها را عوض کردیم تا کاربران بتوانند استفاده کنند. چون اختلالی که در شبکه ایجاد شده بود پروتکل‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌داد و فعالیت ما را دچار مشکل کرده بود؛ چرا که نمی توانستیم ارتباط را برقرار کنیم.»

قاضی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا به مشکلات این حوزه رسیدگی شد یا خیر گفت: «حتی سرویس‌های داخلی که داشتیم یا ارتباطات بین خودمان با سرورهایمان در خارج از کشور به شدت دچار اختلال و حتی برنامه کنترل ورژن با مشکل مواجه شده بود و اما حمایتی هم صورت نگرفت و مشکلات این حوزه پیگیری نشد.»

بودجه از منابع مختلف تامین می‌شد

مدیرعامل کارلنسر درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در این استارتاپ هم بیان کرد: «سرمایه‌گذاری ما به صورت بوت استرپت است؛ یعنی خودمان با بودجه شخصی، سرمایه‌گذاری پروژه را انجام دادیم و در این مدت که دچار ضرر شده بودیم یعنی همین سه ماه اخیر مجبور بودیم که از منابع مختلف بودجه تامین کنیم تا شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم.

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه در زمینه تامین بودجه با بحران مواجه شدیم، ادامه داد: «با توجه به شرایط کنونی، تعداد پروژه‌هایی که روی سایت تحویل می‌گرفتیم، با افت 50 تا 60 درصدی مواجه شد. به دنبال آن پولی که به حساب ما واریز می‌شد نیز کاهش یافت و کارفرمایان حدودا 50% کاهش پیدا کردند. به طور کلی قبل از شروع محدودیت‌ها می‌توانسیم بودجه مورد نظر را خودمان تامین کنیم. اما به دلیل اختلالات عقب افتادیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط، آینده‌ای برای کار فریلنسری در ایران می‌بینید، یا خیر گفت: « این سوال جواب سرراستی ندارد. از یک طرف بسترهای آنلاین خیلی پیشرفت کردند و عمده کارها روی بستر اینترنت شکل می‌گیرد و اتفاقا خیلی پیشرفت کرده است. اما قضیه اختلالات اینترنت به کار ما بسیار آسیب می‌زند و به همین خاطر آینده مشخص و روشنی پیش‌رو نیست، اما همچنان سعی می‌کنیم خود را امیدوار نگه داریم.»

قاضی‌پور در پایان با ابراز امیدواری برای کسب‌وکارهای اینترنتی کارلنسر جزو پلتفرم‌های برتر حوزه فریلنسری است و در اختلالات اینترنت مشکلاتی را مانند دیگر کسب‌وکارها متحمل شده است. گفت: «مطمئنا هرکسی که از این اتفاق خسارتی دیده است، بسیار دلسرد می‌شود؛ جوانانی هستند که با تلاش و پشتکار خود آمدند تا پیشرفت داشته باشند و کسب درآمد کنند و ما هم از این جمله افرادیم. با توجه به روند فعلی که دارد پیش می‌رود هیچ آینده روشنی برای این جوانان نیست. امیدواریم گشایشی اتفاق بیفتد و کسانی که می‌توانند و کاری از دستشان برمی‌آید در جهت باز کردن مسیر اینترنتی و درهای آزاد تکنولوژی اقدامی انجام دهند».

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنین چندی پیش دولت آیین‌نامه‌ای برای حمایت از فریلنسرها در نظر گرفت که با توجه به نظر کارشناسان، به نظر می‌آید که آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها تنها یک اقدام مثبت و عملی در جهت تسهیل فعالیت و درآمدزایی این افراد نباشد، بلکه به نظارت بیشتر دولت بر چنین مشاغلی منجر شده و اهداف دولت در جهت کوچ اجباری به پلتفرم‌های داخلی و دریافت مالیات از فریلنسرها را تامین کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.