کد مطلب: ۷۰۷۵۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فیلترینگ دومینو وار بازی‌های رایانه‌ای/ خسارت گسترده به صنعت گیم ایران

فیلترینگ دومینو وار بازی‌های رایانه‌ای/ خسارت گسترده به صنعت گیم ایران

این روزها علاوه بر اعمال محدویت‌های گسترده اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ، به نظر می‌رسد موج فیلترینگ به بازی‌های رایانه‌ای نیز رسیده است. صنعت گیم ایران با وجود مشکلات فراوان سعی در قدم برداشتن در راه توسعه و پیشرفت داشت، اما با اعمال محدودیت‌های اخیر، به نظر می‌رسد سرنوشت این صنعت در ایران کماکان در تعلیق به سر می‌برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها علاوه بر اعمال محدویت‌های گسترده اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ، به نظر می‌رسد موج فیلترینگ به بازی‌های رایانه‌ای نیز رسیده است. اخیرا وبسایت دیجیاتو از فیلترینگ بازی‌های نظیر کالاف دیوتی، فورتنایت و دوتا۲ خبر داد. این در حالی است که چند روز پیش هم بازی کلش آف کلنز فیلتر شد.

طبق گزارش وبسایت newzoo، درآمد جهانی صنعت گیمینگ در سال ۲۰۱۵ برابر ۹۱/۵ میلیون دلار بود. در سال ۲۰۲۱ نیز صنعت گیمینگ در جهان چیزی بالغ بر ۱۳۸ میلیارد دلار بود و حتی پیش‌بینی شده این عدد در سال در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور می‌کند.(دنیای اقتصاد) صنعت گیم ایران نیز با وجود مشکلات فراوان سعی در قدم برداشتن در راه توسعه و پیشرفت داشت، اما با اعمال محدودیت‌های اخیر، به نظر می‌رسد سرنوشت این صنعت در ایران کماکان در تعلیق به سر می‌برد.

فیلترینگ به فیفا هم رسید

علی حاتم‌نژاد، دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک ایران در رابطه با مشکلاتی که محدویت‌های اخیر در صنعت گیمینگ ایجاد کرده، به تجارت‌نیوز گفت: طبق آنچه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده، در ایران چیزی حدود ۳۱ تا ۳۲ میلیون نفر با بازی‌های رایانه‌ای سروکار دارند. قاعدتا بخشی از این جامعه، از راه بازی کسب درآمد می‌کنند. اما محدودیت‌های اینترنت راه کسب درآمد را برای فعالان این حوزه از بین می‌برد.

او درباره فیلترینگ بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: یکی از بازی‌هایی که گیمرها می‌توانستند از طریق آن کسب درآمد کنند، بازی مربوط به سرورهای فیفا بود، اما متاسفانه اخباری غیررسمی حتی از فیلترشدن سرورهای فیفا هم به گوش می‌رسد.

وی افزود: گیمرها تنها بخشی از آسیب دیدگان این اتفاق اند. گروه دیگری که از فیلترینگ بازی‌ها و محدودیت‌های اینترنت زیان می‌بینند، صاحبان گیم‌نت‌ها و گیم‌سنترها هستند. چنین مراکزی تحت سیستم‌های آنلاین فعالیت می‌کنند و به دلیل اینکه تمام روز اینترنت ندارند، تقریبا از نیمی از دستگاه‌های خود نمی‌توانند استفاده کنند. به هر حال امیدواریم این محدویت‌ها مقطعی باشد تا بیش از این به صنعت گیم ایران، که هنوز هم به طور کامل جا نیفتاده و صنعت نوپا و آینده‌داری به حساب می‌آید، بیشتر از این ضربه وارد نشود. تا کنون اوضاع اینترنت به اندازه کافی صنعت گیم را تحت‌الشعاع قرار داده بود، اگر قرار باشد فیلترینگ سرور هم به آن اضافه شود، این صنعت در کشور ما از بین خواهد رفت.

گیمرهای ایرانی، محروم از مدال‌آوری

پیش از این اتفاقات نیز گیمرهای ایرانی با مشکلات زیادی مواجه بودند؛ بسیاری از بازی‌ها به دلایلی نامعلومی تحریم و فیلتر بودند و گیمرها شرایط رقابت با همتایانشان در دیگر کشورها را نداشتند.

حاتم نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات صنعت گیمینگ در ایران به دلیل مشخص نبودن تکلیف نهادهای ذی‌ربط با ماهیت این صنعت است، گفت: متاسفانه این روزها هرکسی که دانش و تخصص لازم در این حوزه را ندارد، به خودش اجازه می‌دهد در این باره اظهار نظر کند و برای تحریم و فیلتر شدن بازی‌ها دلایل کارشناسی نشده بیاورد. ما در ایران گیمرهای خوبی داریم که می‌توانند با شرکت در مسابقات خارجی، برای کشور مدال آوری کنند، اما بسیاری از بازی‌ها توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ممنوع اعلام شده و دلیل آن هم مشخص نیست.

بعضی بازی‌ها مانند بازی دوتا۲ در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و برای مسابقه‌های جهانی که حول این بازی انجام می‌شود، جوایز نفیسی در نظر گرفته می‌شود. اما این بازی در ایران فیلتر است و حتی به گیمرهای با استعدادی که در این حوزه فعال اند اجازه اعزام به خارج از کشور داده نمی‌شود.

این‌ها درحالی است که اخیرا دبیر ستاد امر به معروف چهارمحال و بختیاری درباره بازی‌های رایانه‌ای گفته بود که بازی‌های هیجانی رایانه‌ای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامه‌ریزی شده بود. وی حضور نوجوانان در اعتراضات اخیر را انجام بازی‌های رایانه ای قلمداد کرده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • میهمان

    کی این ماجراها تموم میشه فیلترینگ چی بود اخه تو این وضع داغون

  • ناشناس

    با یه مشت روانی طرف هستیم…

  • ناشناس

    یکی نیست به این اقا بگه شما اگه از بازی کردن جوگیر میشی فکر نکن همه مثل خودتن،در ثانی کسی که گیمر هست حوصله نداره تا دم مغازه سوپرمارکت بره چه برسه به تظاهرات،دیگه واقعا من یکی رد دادم از این استدلال هایی که این روزا میشنوم،

  • ناشناس

    سلام خوب مردم از این وضعیت خسته شدن خصوصاً الان که اینترنت قطع شده است میدونید چقدر به کشور متضرر خواهد شد

  • ناشناس

    اقتصاد ما بخاطر برجام شکست خورد الان هم از اینترنت قطع شده شکست دو چندان خورد است واقعاً این یک فاجعه است برای کشور ما

  • ناشناس

    بدبختیم دیگه

  • ناشناس

    از جوون تا بزرگ دعا کنید خداازشون نگذره اخه تو بگو به بازی چیکار داری

  • ناشناس

    هی خدا اینم زندگی ما هست دلمون خوش بود به گیم اینو هم از ما گرفتن