کد مطلب: ۴۷۳۱۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا طرح فیلترینگ اینستاگرام جدی است؟

آیا طرح فیلترینگ اینستاگرام جدی است؟

طرح برخی از نمایندگان مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به نگرانی‌هایی در جامعه برای انسداد آنها دامن زده و حتی مخالفت‌هایی را در خود مجلس برانگیخته است. بخش مهمی از این نگرانی‌ها به فیلترینگ اینستاگرام بر می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته نخست شهریور ماه سال جاری، خبر ارائه طرحی از سوی 40 نماینده برای نظارت بیشتر بر فضای مجازی خبرساز شد. البته نمایندگان دوره پیشین مجلس نیز یک بار در سال 1397، طرح مشابهی را ارائه کرده بودند اما به جایی نرسید.

حالا این طرح در حالی دوباره جان گرفته که طراحانش می‌گویند فقط به دنبال نظارت بیشتر بر پیام‌رسان‌های اجتماعی و ساماندهی آنها هستند اما از دید منتقدان بیم آن می‌‌رود که به طور کلی به انسداد پیام‌‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی منجر شود.

ضرورت ایجاد نمایندگی در ایران

بر اساس طرح نمایندگان، همه پیام‌رسان‌ها باید در داخل ایران نماینده داشته باشند، برای فعالیت به تایید هیات ساماندهی و نظارت برسند و قوانین هیات فیلترینگ را رعایت کنند؛ در غیر این صورت مسدود می‌‌‌شوند. این موضوع حتی در مورد اپلیکیشنی مانند اینستاگرام نیز صدق می‌کند.

بر اساس ماده‌‌ای از طرح، واردات گوشی‌های خارجی منوط به نصب پیام‌رسان‌های داخلی است که برخی این موضوع را ایجاد نوعی رانت برای آنها تلقی کرده‌اند.

واگذاری نظارت بر پیام‌رسان‌ها به نیروهای مسلح، الزامی بودن احراز هویت کاربران، ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای اداره‌های دولتی و جرم بودن توزیع VPN و فعالیت در پیام‌رسان‌های غیرقانونی، از جمله دیگر مواد جنجالی این طرح هستند.

کسب‌و‌کارهایی که به خطر می‌افتند

40 نفر از نمایندگان مجلس در حالی این طرح را امضا کرده‌اند که بسیاری از آنها خود در شبکه‌های فیلتر شده‌ای چون توئیتر فعالیت دارند. این موضوع با انتقادات زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

همچنین چالش‌هایی که مسدود شدن پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای جریان آزاد اطلاعات و کسب‌و‌کارها به ویژه انواع کوچک و خانگی آنها ایجاد می‌کند، از جمله دیگر انتقادات نسبت به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی است.

برای مثال، حسن نمکدوست، استاد ارتباطات در حساب کاربری خود این طرح را نقض آزادی بیان، حق ارتباط، آزادی رسانه، دسترسی و در نهایت نقض آشکار حقوق ملت توصیف کرده است.

برخی نمایندگان مجلس نیز اولویت را در رسیدگی به امور اقتصادی و تورم دانسته‌ یا تاکید کرده‌اند ایجاد محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی، خلاف آزادی بیان و حفظ حریم شخصی کاربران است و به کسب‌و‌کارهای خرد و معاش افراد زیادی نیز صدمه وارد می‌کند.

کاهش رویکردهای سلبی

در این میان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در مورد طرح طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و جنجال‌های مربوط به آن، در توئیتر نوشت: «باید از تمامی ظرفیت‌های قانون‌گذاری و اجرائی کشور برای توانمندکردن مردم در فضای مجازی، با تاکید بر اقتصاد دیجیتال و ارائۀ خدمات نوین استفاده کرد. رویکرد مجلس یازدهم در مواجهه با فضای مجازی، تأکید بر فرصت‌محوری در این فضا به جای تهدیدانگاری است. فرصت‌ها را بدون سیاسی‌کاری دریابیم.»

برخی از رسانه‌‌ها نیز از دیدار محمدجواد آذری‌جهرمی با وی در مورد این طرح خبر دادند؛ دیداری که به گفته رئیس دفتر قالیباف، «کاهش رویکرد‌های سلبی در برابر فضای مجازی» محور آن بوده است (خبرگزاری فارس).

در این شرایط به نظر می‌رسد امضاکنندگان طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، کار سختی را برای تصویب آن در صحن علنی مجلس سخت در پیش داشته باشند؛ این موضوعی است که گذشت زمان آن را روشن‌تر می‌کند.

آخرین اخبار و گزارش‌‌های حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه مهمه
    به جهنم فیلتر بشه بود و نبودش برای ما که نون نداریم فرقی نداره

  • اباذر

    بنظر بنده اینستاگرام مثل تلگرام هرچه سریع تر باید فیلتر شود. بنظرم بیشتر به ابزار جاسوسی می‌خورد تا اطلاع رسانی اصلا جنبه مثبت بنده به شخصه دراینستاگرام نمیبینم

    • ناشناس

      بله برای شمایی که درآمدتون از اینستاگرام نیست گفتن این حرفا راحته. چه خوبه خودخواه نباشیم.