کد مطلب: ۵۱۷۶۱۵

پاسخ مدیر حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات رادیویی به تجارت‌نیوز

مشکل اینترنت ثابت در ایران چیست؟/ از کمبود سرمایه‌گذاری تا شرایط آب و هوایی

مشکل اینترنت ثابت در ایران چیست؟/ از کمبود سرمایه‌گذاری تا شرایط آب و هوایی

مقامات مسئول بارها اذعان کرده‌اند که اینترنت ثابت در ایران هم‌پای اینترنت موبایل رشد نیافته است و مشکل اصلی را هم در انحصار و نبود سرمایه‌گذاری کافی دانسته‌اند. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری معتقد است به دلیل کرونا مردم روی این موضوع حساس‌تر شده‌اند اما حل مشکل اینترنت ثابت به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات گرفته تا معاون او حسین فلاح‌جوشقانی بر این موضوع تاکید کرده‌اند که اینترنت ثابت در ایران مشکلات زیادی دارد؛ آنها یکی از عوامل اصلی این شرایط را هم وجود انحصار از سوی شرکت مخابرات ایران می‌دانند.

از آن سو، شبکه‌های اجتماعی پر است از گلایه‌های کاربران از وضعیت اینترنت ثابت. چندی پیش در رویداد کیفیت اینترنت که سایت آی‌تی ایران آن را برگزار کرد اعلام شد که ۹۱ درصد مردم به هنگام شکایت از اینترنت ADSL، از کیفیت آن ناراضی و ۹ درصد از قیمت‌ها معترض هستند.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط در مورد اینترنت موبایل برعکس است و در این بخش، کاربران بیشتر به قیمت معترضند تا کیفیت.

معضل سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین‌ دلایلی که در مورد ضعف اینترنت ثابت در ایران به آن اشاره می‌شود موضوع سرمایه‌گذاری است؛ پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تجارت‌نیوز می‌گوید: خدمات اینترنت ثابت به به شرایط بخش انتهایی دسترسی کاربر وابسته است. اکنون در حوزه انتقال، پهنای باند و تجهیزات هیچ مشکلی وجود ندارد اما در برخی از شهرها شبکه دسترسی شهروندان فرسوده شده و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی نیز در این حوزه انجام نشده است.

راه‌حل همیشگی «کارگروه»

قره‌داغی در پاسخ به اینکه چه زمانی قرار است این مشکل برطرف شود به همان راه‌حل همیشگی مقامات دولتی اشاره می‌کند؛ «تشکیل کارگروه‌هایی در سطح استان‌ها.»

به گفته او، این کارگروه‌ها موضوع «ارتقا کیفیت اینترنت» را پیگیری و «هر جا که مشکل حاد باشد، برای حل آن تلاش می‌کنند.»

این مقام مسئول البته باز هم تاکید می‌کند که برون‌رفت از این شرایط به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز دارد. او در عین حال می‌افزاید که جلسه‌های مختلفی برای ارتقا کیفیت اینترنت ثابت تشکیل شده است و برای تغییر تکنولوژی از بستر مسی به فیبر هم تلاش می‌شود؛ به گونه‌ای که اکنون با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده وضعیت در حال بهتر شدن است.

از پراید انتظار بنز نداشته باشید

قره‌داغی در ادامه تاکید می‌کند که در بحث اینترنت ثابت همه امور هم در دست وزارت ارتباطات نیست؛ به گفته او برای مثال شرایط آب و هوایی و وضعیت شبکه برق نیز در کیفیت آن تاثیرگذار هستند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری می‌گوید: البته انتظار کاربران از کیفیت اینترنت ثابت باید متناسب با سرویسی که خریداری و هزینه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اند، باشد. نمی‌توان پراید خرید و از آن انتظار بنز داشت.

هر چه دورتر، سرعت کمتر

او به نکته دیگری هم اشاره می‌کند؛ «در ذات اینترنت ثابت این موضوع وجود دارد که هر چه فاصله کاربر از مرکز ارائه سرویس بیشتر باشد سرعت کاهش می‌یابد؛ اگر کاربران سرعت بهتری می‌خواهند گاهی باید جایگزین‌های اینترنت ثابت را انتخاب کنند.»

به گفته قره‌داغی، برای مثال اکنون همه شهرها به ۳G و بیشتر آنها به ۴G مجهز هستند و برخی شرکت‌ها نیز خدمات اینترنت نسل ۴ ثابت (TD-LTE) را ارائه می‌کنند و در بخش آخر رقابت زیادی وجود دارد؛ به نوعی که «گاهی شرکت‌ها در بحث قیمت خودزنی هم می‌کنند و تعرفه آنها از اینترنت ثابت نیز پایین‌تر است.»

این مقام مسئول می‌افزاید: به طور کلی بخش اینترنت ثابت کشور کاملا رقابتی است و مردم اگر از خدمات شرکتی راضی نباشند می‌توانند آن را قطع و به مجموعه دیگری رجوع کنند

گفته‌های او در حالی است که برخی از کاربران در فضای مجازی، از اینکه با شرکت‌های مختلف تماس گرفته‌اند و نتوانسته‌اند از هیچکدام اینترنت ثابت دریافت کنند، گلایه دارند.

کرونا و افزایش حساسیت‌های اینترنتی

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با همه این حرف‌ها، وجود مشکلاتی را در بحث اینترنت ثابت می‌پذیرد و می‌گوید که به ویژه شیوع کرونا و آنلاین شدن کسب و کارها و آموزش، حساسیت مردم را به موضوع بیشتر کرده است.

به گفته او، کاربران می‌توانند شکایت‌های خود را در این زمینه در سامانه ۱۹۵، ثبت کنند.

در یک سال اخیر، هم نیاز مردم در شهرهای بزرگ به اینترنت بیشتر شده است و هم شهروندان شهرهای کوچک و روستائیان با مشکلات زیادی به ویژه در حوزه آموزش آنلاین مواجه‌اند. در چندین مقطع نیز انتشار عکس‌ها و اخبار ناراحت‌کننده در این زمینه خبرساز شد و به نظر می‌رسد ادامه این شرایط برای کاربران قابل قبول نباشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.