کد مطلب: ۵۸۰۰۶۶

آلودگی کربنی بیت‌کوین معادل ۹ میلیون دستگاه خودرو

آلودگی کربنی بیت‌کوین معادل ۹ میلیون دستگاه خودرو

مصرف انرژی بیت‌کوین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ از کل مصرف انرژی سال ۲۰۲۰ این رمزارز بیشتر شد و به بیش از ۶۷ تراوات ساعت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصرف انرژی بیت‌کوین در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ از کل مصرف انرژی سال ۲۰۲۰ این رمزارز بیشتر شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شبکه بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۷ تراوات ساعت انرژی مصرف کرده بود و حالا با گذشت کمتر از ۹ ماه از سال ۲۰۲۱، میزان مصرف انرژی از کل سال ۲۰۲۰ عبور کرده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مصرف انرژی بیت‌کوین به ۹۱ تراوات ساعت برسد که اندازه کل مصرف انرژی کشور ۲۱۶ میلیون نفری پاکستان است.

بیت‌کوین به دلیل تقاضای انرژی بالایش مورد انتقاد بسیاری است و بسیاری از منتقدان تقاضا دارند که باید هزینه انرژی برای استخراج رمزارزها بسیار بالا شود.

حامیان بیت‌کوین اما مزایای آنرا بسیار بیشتر از معایب آن می‌دانند. آنها معتقدند که بیت‌کوین می‌تواند به عنوان سپری در برابر تورم عمل کرده و جلوی آسیب‌های زیست‌محیطی ارزهای سنتی و نهادهای مالی را بگیرد.

مصرف انرژی بیت‌کوین

مصرف انرژی بیت‌کوین اغلب در واحد TWH (تراوات ساعت) محاسبه می‌شود. واحدی که برای سنجش کل مصرف سالانه یک کشور استفاده می‌شود. اوایل سال جاری، ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین خبری بد برای ماینرها بود اما به عنوان یک سیگنال مثبت برای برد احتمالی منتقدان بیت‌کوین تلقی شد.

در ژوئن امسال، بازار رمزارزها مصرفی ۶۸ تراوات ساعتی را به ثبت رساند و این در حالی است که این رقم پیش از ممنوعیت استخراج بیت‌کوین ۱۴۱ تراوات ساعت بود. با این حال آمار جدید بازگشت این نرخ به ۹۵ تراوات ساعت را نشان می‌دهد. پیش از ممنوعیت‌ استخراج بیت‌کوین در چین، حدود دو سوم از کل بیت‌کوین جهان در این کشور استخراج می‌شد.

سنجش میزان انتشار کربن

به منظور محاسبه اندازه دقیق میزان انتشار کربن بیت‌کوین، باید انرژی مصرفی را به ارقام انتشار گازهای گلخانه‌ای تبدیل کرد. بر اساس داده‌های دانشگاه کمبریج، تنها ۳۹ درصد از تقاضای مصرف انرژی بیت‌کوین از منابع تجدیدپذیر حاصل می‌شود. این بدان معناست که ۶۱ درصد از انرژی موردنیاز از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

با استفاده از این ارقام، تقریبا ۵۸ تراوات ساعت از تقاضای فعلی انرژی رمزارزها در انتشار گازهای گلخانه‌ای مشارکت دارد. این بدان معناست که امروز، بیت‌کوین بیش از ۱۷ میلیارد لیتر بنزین گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. میزان سوخت مورد نیاز برای ۹ میلیون وسیله نقلیه یا طی کردن مسافتی حدود ۱۶۶ میلیارد کیلومتر!

مهمترین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.