کد مطلب: ۵۶۷۱۳۵

کدام نمایندگان قاتل اینترنت می‌شوند؟

کدام نمایندگان قاتل اینترنت می‌شوند؟

۱۹ نماینده مجلس و عضو کمیسوین فرهنگی نظر نهایی را درباره طرح صنایت از حقوق کاربران می‌دهند. ریاست کمیسیون فرهنگی بر عهده مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل سابق جبهه پایداری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز پس از جلسه غیرعلنی به سرعت و در اقدامی نادر و عجیب اختیارات خود در بررسی طرح جنجالی صیانت از فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی را به کمیسیون تخصصی مشترک و ویژه ارجاع داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، درخواست عده‌ای از نمایندگان به منظور بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی کرده و در نهایت با ۱۲۱ رای با بررسی این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل هشتاد و پنج موافقت کردند.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی می شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

تصمیم عجیب در غیاب رئیس مجلس

این تصمیم مجلس در غیاب محمد باقر قالیباف رییس مجلس اتخاذ شد. قالیباف در سفر سوریه به سر می‌برد اما احتمالا از ابعاد این تصمیم و پیامدهای آن باخبر است. ریاست جلسه امروز مجلس را علی نیکزاد، نایب رییس مجلس و رییس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بر عهده داشت.

در گذشته به ندرت صحن علنی مجلس شورای اسلامی چنین تصمیمی اتخاذ کرده است به ویژه اینکه طرح صیانت از فضای مجازی حساسیت بسیار بالا و منتقدان فراوانی دارد. اما حالا به جای همه نمایندگان تعداد معدودی از آنها اختیار تصویب طرح را دارند.

قاعدتا از اعضای اصلی این کمسیون مشترک و ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس است که به نوعی کمیسیون تخصصی بررسی موضوع به حساب می‌آید. در محافل اصولگرا گفته می‌شود احتمالا کمیسیون امنیت ملی هم در بررسی این طرح نقش ویژه‌ای داشته باشد.

این نمایندگان چه کسانی‌اند؟

اعضای کمسیون مشترک هنوز مشخص نشده‌اند اما ۱۸ عضو کمیسیون فرهنگی در این باره نظر تاثیرگذاری خواهند داشت. ریاست کمیسیون فرهنگی مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل سابق جبهه پایداری است.

دیگر اعضای این کمیسیون عبارتند از:

بیژن نوباوه وطن نماینده تهران، غلامرضا منتظری نماینده آق قلا و گرگان، مجید نصیرایی نماینده طبس، زهره سادات لاجوردی نماینده تهران، حسین جلالی نماینده رفسنجان، محمدرضا مبلغ نماینده کوهدشت، مجتبی محفوظی نماینده خوزستان، امیرحسین بانکی پور نماینده اصفهان، سید رضا تقوی نماینده تهران، احمد راستینه نماینده شهرکرد، جلیل مختار نماینده آبادان، حسن میرزایی نماینده اصفهان، جواد نیک بین نماینده کاشمر، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، محمد کعب عمیر نماینده شوش،علی یزدی خواه نماینده تهران، سید مهدی فرشادان نماینده سنندج.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز وحید جلال زاده است. از اعضای موثر کمیسیون امنیت ملی که موافق این طرح هستند می توان به احمدی بیغش نماینده اراک، کریمی قدوسی نماینده مشهد، ذوالنوری نماینده قم ، مقتدایی نماینده اصفهان اشاره کرد.

احتمالا از کمیسیون‌های دیگر نیز نمایندگان در این کمیسیون مشترک حضور داشته باشند، از جمله رضا تقی‌پور نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع مجلس.

بسیاری از این افراد از نمایندگان تندرو مجلس و طراحان طرح جنجالی هستند.

کارشناسان معتقدند که طرحی که قرار است در کمیسیون مشترک مجلس بررسی شود نهایتا منجر به بسته شدن فضای اینترنت و تحدید شبکه‌های اجتماعی می‌شود. حتی بسیاری از اصولگرایان با این طرح مخالفند اما مجلس انقلابی بر تصویب آن تاکید دارد.

منبع: فرارو

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسف براتون اینترنت رو چرارقطع کنید

  • یک کاربر اینترنت

    این عجله دوستان برای تصویب همچین طرحی یکم مشکوکه!
    خبریه ما بی خبریم؟؟

    • ناشناس

      سند مرگ خودشونو امضا کردن.
      مردم تو این همه فشار دلشون به اینترنت خوش بود خیلی ها درآمد دارن ازش خیلی ها عزیزاشون تو خارج از کشورن باهاشون در ارتباطن که اونم ازشون بگیرن یکی یکی اینارو دار میزنن تو این همه بدبختی.
      بهتر بذار فیلتر کنن اینترنتو، عوضش یهو مردم میزنن به سیم آخر جوابشونو میدن جوری که به چشم ندیده باشن تا حالا

    • ناشناس

      ما جوانان همان جوانات ۵۰ سال پیشم اما اینبار قوی تر و انبار های صلاح پر

  • ماسک

    ?‍♀️?‍♂️

  • ناشناس

    عیوب کار برطرف بشه و با در نظر گرفتن وسب و کار مردم انجام بشود.خیلی هم خوبه.تجارتتون رو ببرید در اپلیکیشن های داخلی .

  • ناشناس

    قرار نیست اینترنت قطع بشه یا مسدود. فقط قراره نظارت روش بشه. یکبار برای خودتون هم که شده این طرح رو بخونین و بعد بیاین آه و ناله کنین. قرار نیست اتفاق خاصی بیفته. مثلا یکی از کارها اینه که پلتفرم های خارجی باید توی ایران نماینده حقوقی داشته باشن. همین

    • ناشناس

      آدم بی سواد از نظر اقتصادی آنقدر پیشرفته نیستیم شرکت خارجی به خودش زخمت بده بیاد

    • ناشناس

      خبر نداری حرف نزن شدیم گوشت قربونی اب قطع برق قطع اینترنت قطع یعنی خود خدا هم مونده با کورونا این همه تحریم ما چجوری زنده موندیم

  • دهه شصت

    اینها از اینترنت میترسن چونکه به این نتیجه رسیدن که ملت رشید ایران از این طریق رسوایی های این کله گندهارو میریزه رو اب میخوان فیلتر کنن تا راحت تر ببرن و بخورن.

  • ناشناس

    ایران مثل چین و کره شمالی داره میشه و از نظر اقتصاد مثل ونزوالا

  • برنامه نویس

    بە نظرم برنامە نویسا و اونایی کە کسب و کار اینترنتی دارند تا دیر نشدە لبتاب و کامپوتر هاشون رو بفروشند و برن یە وانتی چیزی بخرن و هندوانە فروشی بکنن

  • سعید

    من با این طرح به عنوان یک شهروند کاملا موافق هستم. وخیلی هم زودتر بایست اقدام میشد. به فکر نسل جدید بچه ها و نواجوان ها باشید که چقدر تنزل پیدا کرده اخلاق و تبدیل شدن ضد ارزش به ارزش. به واسطه ولنگاری فضای مجازی و اشخاص معروف درآن.

  • ناشناس

    از گردش ازاد اطلاعات میترسن چون مورد دارن