کد مطلب: ۴۷۸۲۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هک اطلاعات سازمان فنی و حرفه‌ای صحت دارد؟

هک اطلاعات سازمان فنی و حرفه‌ای صحت دارد؟

در حالی که چند روزی از انتشار ادعایی مبنی بر هک پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌گذرد، هنوز هیچ مقام یا نهاد رسمی خبر را تایید نکرده‌ است؛ روابط عمومی این سازمان نیز به تجارت‌نیوز گفت که کارشناسان مراکز افتا و ماهر در حال رصد موضوع هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس ادعادیی که چند پیش در فضای مجازی منتشر شد، پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هک شده است. بخشی از داده‌هایی که ادعا شده در دست هکرها قرار دارد، اطلاعات هویتی آن دسته از کارمندان دولت است که در این سازمان آموزش دیده‌اند. البته فرد مدعی تاکید کرده بود که هک این اطلاعات، لزوما به معنای تایید خرید و فروش آنها نیست.

در شرایطی که تا کنون مقام‌ها یا نهادهای رسمی، هک پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را تایید نکرده‌اند، روابط عمومی این سازمان در پاسخ به پیگیری تجارت‌نیوز گفت: «چنین ادعایی مطرح شده است ولی کارشناسان سازمان و مراکز افتا و ماهر، در حال رصد موضوع هستند و تاکنون گزارش دقیقی در این مورد اعلام نکرده‌اند.»

موضوع هک سامانه وام کرونا به کجا رسید؟

موضوع هک پورتال این سازمان در حالی مطرح شده است که چندی پیش نیز منبع انتشار همین ادعا، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد نفوذ هکرها به یکی دیگر از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده بود. این فعال فناوری اطلاعات، اواسط تیر ماه در توئیتی مدعی هک سامانه وام کرونا شد.

بر اساس ادعای مطرح شده، اطلاعات هویتی ۱۰۰ هزار نفر از شهروندانی که در سامانه بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا ثبت‌نام کرده‌ بودند، به همراه داده‌های مربوط به بنگاه‌های آنها، هک شده بود و اطلاعات در دست هکرها قرار داشت.

حامد شمس، رئیس مرکز روابط عمومی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این ادعا، وعده داد که که موضوع به «به طور ویژه» بررسی می‌شود. این مقام مسئول، ساعاتی بعد در توئیتی دیگر تاکید کرد که هیچ هکی صورت نگرفته است، اطلاعاتی در اختیار هکرها نیست و نهادهای تخصصی مانند افتا و ماهر نیز برای اطمنیان بیشتر در حال بررسی موضوع هستند. هنوز نتیجه مشخصی از این بررسی‌ها منتشر نشده است.

سال گذشته نیز هکرها به سایت سازمان تامین اجتماعی حمله کردند. در آن زمان مسئولان این سازمان ضمن تایید این موضوع، مدعی اقدام به موقع کارشناسان فنی خود و « امنیت کامل تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان» شدند (خبرآنلاین).

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، انتشار اخبار و ادعاهایی از هک اطلاعات هویتی شهروندان در سایت‌ها و سامانه‌های مربوط به نهادهای عمومی و دولتی، نگرانی‌هایی را در سطح جامعه ایجاد کرده و لزوم توجه به امنیت اطلاعاتی را افزایش داده است.

آخرین اخبار و گزارش‌های حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    نه آقا من بلال فروشم تو سازمان فنی و حرفه ای میگم که این خبر کذب محضه.

    • رهگذر

      بعنوان کسی که مدتها در بخش ای تی سازمان فنی حرفه ای بوده ام میگویند سایت بدون امنیت و بسیار مبتدی دارند که متاسفانه بجای استفاده از متخصصین خود سازمان با قراردادهای کلان از شرکتهای خصوصی برای طراحی این سایتهای ضعیف استفاده کردند در حالی که بسیار افراد متخصص و کاربلد در خود سازمان بودند. حتی کاراموزان سازمان نیز سایت بهتری بریشان طراحی میکردند

  • ‌ ‌ ‌‌

    alikakakm جز چهار هکر اول جهان جای گرفت