کد مطلب: ۵۲۰۱۸۳

گزارش تجارت‌نیوز از طرح طبقه‌بندی دسترسی به VPN:

آیا دسترسی به اینترنت محدود می‌شود؟/ به کدام گروه‌ها دسترسی متفاوت می‌دهند؟

آیا دسترسی به اینترنت محدود می‌شود؟/ به کدام گروه‌ها دسترسی متفاوت می‌دهند؟

انتشار سخنان دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد طرح مدیریت VPN و اینترنت، نگرانی‌هایی را در مورد محدودیت دسترسی اقشار مختلف جامعه به برخی سایت‌ها و منابع موجود در فضای مجازی ایجاد کرده است؛ به اعتقاد یک کارشناس فناوری اطلاعات این نگرانی می‌تواند درست باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدجواد آذری‌‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها تاکید کرده است که شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع ارتباط با اینترنت بین‌المللی نیست. او حتی استفاده از واژه «اینترنت ملی» را خیانت توصیف کرده است.

با وجود این، تجربه قطع ۹ روزه اینترنت در سال ۹۸ باعث شده است بخشی از افکار عمومی همچنان نگران تکرار چنین شرایطی باشد و برخی اظهارنظرها نیز به این نگرانی دامن می‌زند. برای مثال چندی پیش، کاربران فضای مجازی از قطع دسترسی به ترافیک بین‌الملل برای دقایقی خبر دادند و موضوع را به آزمایش اینترانت مرتبط دانستند. البته مسئولان این موضوع را رد کردند.

طبقه‌بندی دسترسی به وی‌پی‌ان و اینترنت

حال نیز سخنان ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد طبقه‌بندی دسترسی اقشار جامعه به وی‌پی‌ان (VPN) و اینترنت، افکار عمومی را حساس کرده است.

او به خبرگزاری مهر گفته که پروژه مدیریت VPN و اینترنت کشور برای دسترسی طبقات مختلف و با هدف رفع نیازهای اینترنتی آنها اجرایی می‌شود.

آنگونه که دیجیاتو گزارش داده این مقام مسئول، همچنین اعلام کرده که دسترسی متفاوتی برای چهار دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه تعریف شده است تا از کودک خردسال تا فرد ۹۰ ساله به یک میزان به محتوای اینترنت دسترسی نداشته باشند.

از آنجا که اقشار زیادی از مردم، در هیچکدام از این دسته‌ها قرار نمی‌گیرند، این پرسش مطرح شده است که آیا اجرای چنین طرحی مانع از دسترسی عمومی به سایت‌ها و منابع بین‌المللی می‌شود؟

انتقال دسترسی‌ها به شبکه ملی اطلاعات

جواد دادگر، کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه جزئیات و چگونگی اجرای پروژه مدیریت VPN و اینترنت اعلام نشده است، این احتمال را مطرح می‌کند که در صورت عملی شدن آن، همه موضوعات به شبکه ملی اطلاعات منتقل و در ادامه، فقط به برخی از اقشار جامعه برای استفاده از اینترنت، VPN تعلق گیرد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: در این صورت ممکن است دسترسی افراد دیگر، به یکسری منابع و وب‌سایت‌های موجود در بستر اینترنت بین‌الملل قطع شود.

اما آیا فازهای اجرا شده از شبکه ملی اطلاعات، آماده پیاده‌سازی چنین طرحی هستند؟ به گفته دادگر، با توجه به هزینه‌هایی که در سال‌ها و به ویژه ماه‌های اخیر در ارتباط با این شبکه، انجام شده است، به نظر می‌رسد بستر موجود شبکه ملی اطلاعات، برای تحقق مدیریت VPN و اینترنت آماده باشد.

او برای مثال به پروژه‌های مربوط به سرور یا دیتاسنتر اشاره می‌کند و می‌افزاید: حتی اگر شبکه ملی اطلاعات هنوز به حد لازم پیاده‌سازی نشده باشد، در آینده نزدیک شرایط مورد نیاز را پیدا می‌کند.

دادگر، این احتمال را مطرح می‌کند که در صورت عملی شدن پروژه مدیریت VPN و اینترنت، همه موضوعات به شبکه ملی اطلاعات منتقل و در ادامه، به برخی از اقشار جامعه برای استفاده از اینترنت، VPN تعلق گیرد.

اینترنت ماهواره‌ای عمومی نمی‌شود

برخی از کاربران فضای مجازی، پروژه مدیریت VPN و اینترنت را پاسخی به گسترش نسبی اینترنت ماهواره‌ای در جهان و افزایش کاربران آن دانسته‌اند. آیا در این شرایط، محدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت، امکان‌پذیر است؟

به اعتقاد دادگر، اینترنت ماهواره‌ای شرایطی که دارد که شاید هیچگاه استفاده از آن عمومی نشود و در بهترین حالت نیز اقشار خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

پیش‌نیازهای طرح مدیریت اینترنت

این کارشناس فناوری اطلاعات همچنین می‌افزاید: اجرای چنین طرحی، به پیش نیازهایی بستگی دارد. برای مثال چین، در مورد اینترنت ملی فعالیت‌های زیادی را انجام داده اما زیرساخت‌های لازم را نیز ایجاد کرده است.

به گفته او، این کشور ابتدا مشابه چینی سرویس‌های خارجی را طراحی و پس از آن چنین ابزارها و سایت‌هایی را مسدود می‌کند؛ ایران نیز اگر می‌خواهد این طرح را اجرا کند، ابتدا باید چنین اقداماتی را انجام دهد.

اگر هدف این طرح، محدودیت دسترسی کودکان به اینترنت باشد، اکنون در کشورهای اروپایی روش‌هایی با هزینه‌های کمتر در حال اجرا است که برای مثال می‌توان به ابزارهایی مانند DNS اشاره کرد

راهکارهای ساده و کم‌هزینه برای صیانت از کودکان

دادگر، مبهم بودن این طرح و اعلام نکردن جزئیات آن را عاملی برای نگرانی بیشتر می‌داند و می‌افزاید: بهتر است افراد دسترسی آزادانه‌ای به اینترنت داشته باشند. در صورتی که دغدغه‌های فرهنگی باعث طراحی چنین پروژه‌ای شده است، راهکارهای ساده‌تری برای رفع آن وجود دارد.

به گفته او، اگر هدف این طرح، محدودیت دسترسی کودکان به اینترنت باشد، اکنون در کشورهای غربی روش‌هایی با هزینه‌های کمتر در حال اجرا است که برای مثال می‌توان به ابزارهایی مانند DNS اشاره کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منتظریم پوشش ماهواره ای اینترنت کامل بشه یه مودمش رو با هر قیمتی تهیه میکنیم از شر اینترنت ملی و کندی سرعت و دزدی ترافیک و بحث های همیشگی راحت بشیم
    شد یه تکنولوژی بیاد و به سادگی در دسترس مردم باشه؟

  • هیمن

    اینترنت ملی اصلاً ارزش نداره اصلاً کل امکانات ما در دست جهان هست چطور میشه به اینترنت ملی پشت ببندی الان حتی منبع های ما بر روی اینترنت جهانی قرار گرفته نمی دونم چجوری این قانونا تصویب میشن یک لحظه رجیستری میاد از مردم پول می گیره می گی ربطی به قیمت موبایل نداره این در حالی که کل قیمت صرفه رجیستری می شه از خریدار گرفته می شه کارخانه که از قیمت کم نمی کنه بگه شما رجیستر می کنین گوشیتونو پول رجیستری کم کنم حتماً ربط داره به خاطر حرف شما این حرف انکار نمیشه بعد برسیم اینترنت ملی وقتی اینترنت ملی هیچ امکاناتی نداره لزومی نداره از اینترنت استفاده کنی چون هیچ کاری رو برای آدم حل نمی کنه الان کل آگاهی و اطلاعاتی که هست بر بستر اینترنت جهانی هست اینترنت ملی در هیچ زمینه ای کامل نیست وگرنه ما خودمون الان ازش استفاده می کردیم دیگه نیازی هم نبود اینترنتو شخصی کنن
    اصلا کل هشتاد میلیون جمعیت ایران بیان یک سایت بزنن نمی تونن کاری بکنن اینترنت ملی ترقی بکنه مگر این که بگید حتماً شما ما می خوایم کار رو انجام بدیم شاید مردم استفاده کنن ولی بگید به کسی ربطی نداره بعد هم نزارید مردم استفاده کنن مثل طرح رجیستری
    الان همین قیمت برق رو برای متقاضیان ماینینگ به جایی بردین که انگار نمی خواین کسی که این کار رو انجام بده ازش بهره ببره فقط پولش به شما برگرده یک کیلو وات برق اگه صادراتی حساب کنی میشه 965تومان صادراتی از نوع دیگش حدوداً 1965تومان بیایید یکم به مردم ایران کمک کنید زیر ساخت ها رو قوی کنید بزارید مردم استفاده کنن محدودیت مانع از پیشرفت می شن اقتصاد رو تقویت نمی کنه بلکه مردم رو به سوی فقر و بی پولی می بره همین طرح که می خوان جلوگیری کنن از معامله ی ارز راه کسب درآمد رو برای مردم ازبین می بره شما دقت کنین ارزهای دیجیتال اگه بعضی اوقات کمی افت می کنن لحظه اییه در حالی که بعداً صدبرابر می شن شما فکر کنید یک آدمی که هیچی نداره بتونه استفاده کنه وضعیت مملکت بهتر میشه مگر این که شما نمی خواهید کسی پول پیدا کنه وکیل درآمد کنه خیلی راه های دیگه هست باعث پیشرفت کشور می شه .

  • payam

    چرا واقعیت نمیگن ولی ما میدونیم از ترس میخان اینترنت محدود کنند مثل کره شمالی

  • ناشناس

    نمیدونم اینها چه کاری به زندگی ما دارند! اینها مسئولین مملکت هستند یا خانواده ما؟! اصلا من میخوام برم جهنم. من میخوام بدترین چیزها رو توی اینترنت ببینم و به بچه ۶ ساله هم نشون میدم اصلا به کسی چه ربطی داره؟؟؟! برای انداختن مردم توی قفس بهانه ی بهتری بیارین لطفا. خیلی رک و راست بگین مردم باید توی قفس باشین بخدا کسی جرات نمیکنه حرفی بهتون بزنه

  • Nima

    خودتون میرید بهشون مشروعیت میدید و بعد هم ناراحت میشید چرا به دنبال کره شمالی شدن هستیم. ذات اکثر مردم ایران هم مشخصه چیزی نیست جز منفعت شخصی در گرو نابودی منفعت جامعه. تا وقتی این چیز هارو کنار نذاریم از این ادم نما ها بهتر راس کار نمیان.و ادم های درست حسابی از این کشور میرن یا خانه نشین و تباه میشن.

  • محسن

    غلط کردن اینترنت بین المللی رو قطع کنند

  • ناشناس

    مثلا ایران آیا متواند گوگل رو حذف کند ؟
    فقط کافیست گوگل بخواهد مثلا سیستم عامل اندروید که حذف کند دیگر هیچ بر نامه ایران روی گوشی نصب نخواهد شد

  • ناشناس

    فقط منجر به نارضایتی بیشتر و برشکست شدن خیلی از مردم که به نوعی از اینستا و وب سایت ها کسب در آمد می کردن خواهد شد. شرکت های چین پشت اینترنت ملی باشد ملی نیست فاجعه است.

  • ناشناس

    سایت های تحریمی کسب و کار چه می شوند؟

  • ناشناس

    اولا که خیلی غلط زیادی کردن دوما این کار باعث ورشکستگییه خود مخابرات میشه