کد مطلب: ۶۷۶۱۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح صیانت،کابوس کسب و کارهای آنلاین/ کسی صدای استارتاپ‌ها را می‌شنود؟

طرح صیانت،کابوس کسب و کارهای آنلاین/ کسی صدای استارتاپ‌ها را می‌شنود؟

در حالی که مدیرعامل بیمه‌بازار معتقد است که اجرای طرح صیانت لطمه‌ای به کسب و کارهای آنلاین نمی‌زند اما مدیرعامل از کی‌بیمه معتقد است این طرح نفس استارتاپ‌های کشور را خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطرح شدن طرح صیانت و مساله اینترنت ملی، موجب شد که بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به ویژه استارتاپ‌ها نگران آینده خود باشند. چرا که به عقیده کارشناسان و صاحبان کسب و کارها اجرای این طرح باعث متضرر شدن آن‌ها خواهد شد.

«در این طرح؛ کسب‌وکارها زیاد متضرر نمی‌شوند»

اما در کنار سیل مخالفان، برخی موافق اجرای این طرح هستند. از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها که بگذریم، برخی از مدیران کسب و کارها معتقدند که هرچند طرح صیانت از فضای مجازی به‌ضرر مردم خواهد بود، اما کسب‌وکارها آسیبی نخواهند دید! یکی از این موافقان؛ رضا فرخی، مدیرعامل بیمه بازار است.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید:«من عقیده دارم که اجرای طرح صیانت می‌تواند آسیب زیادی به حق دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات بزند.

او در این باره ادامه می‌دهد:«اما فکر می‌کنم که با توجه به تمهیداتی که در طرح صیانت و اینترنت ملی که برای کسب‌وکارهای آنلاین انجام شده، آسیبی فراوانی به کسب‌وکارها وارد نمی‌شود. اما این تمهیدات از دغدغه ما درباره حق دسترسی آزاد به اطلاعات کم نمی‌کند.»

مدیرعامل بیمه بازار، اشاره‌ای به روند و رفتار رگولاتوری که موجب مشکلات جدی برای استارتاپ‌ها شده‌است، کرد و می‌گوید:« با این حال در ابتدای پیاده‌سازی طرح ممکن است که مشکلات فراوانی برای کسب‌وکارهای آنلاین به وجود بیاید و شش ماه یا یک سال طول بکشد. اما به دلیل جلب رضایت مردم، پس از آن مشکلات برای کسب‌وکارها کمتر خواهد شد. گرچه کسب‌وکارهای کشور، کسب‌وکارهایی نیستند که بتوانند شش ماه دوام بیاورند.»

طرح صیانت کسب‌وکار را محدود به یک بازار کوچک می‌کند؟

اما در فضای کسب و کارهای آنلاین، همه مشابه فرخی فکر نمی‌کنند. حامد ولی‌پور، مدیرعامل ازکی بیمه با اظهارات او کاملا مخالف است.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: «ابعاد این طرح هنوز خیلی نامشخص است و همین موضوع، ناامیدی زیادی به جامعه تزریق می‌کند. یکی از نتایج آن مهاجرت نخبگان است که امروزه به یکی از مشکلات جدی استارتاپ‌ها تبدیل شده‌است.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر با اجرای این طرح ممکن است استفاده از برخی از سرویس‌ها برای کسب‌وکارهای آنلاین محدود شود. ما بیشتر از آن که تمرکزمان بر روی مشکلات درونی کسب و کار باشد، دائم باید نگران این موضوع باشیم که از بیرون چه مشکلی برای ما ایجاد می‌شود.»

ولی‌پور در این باره توضیح می‌دهد: «کسب‌وکار ما در حال حاضر از سرویس‌های بین‌المللی مانند گوگل استفاده می‌کند. حال اگر با اجرای طرح صیانت قرار باشد که به مشکل بخوریم و جایگزین مناسبی برای این سرویس‌ها وجود نداشته باشد، کسب‌و‌کار نیز متضرر خواهدشد. چرا که سرویس‌های بین‌المللی به شدت هزینه‌های بالایی دارند و کشور ما از نظر اقتصادی نمی‌تواند سرویسی شبیه به گوگل طراحی کند یا توسعه بدهد. چرا که هزینه‌های نگهداری و توسعه این سروریس‌ها اساسا بزرگ‌تر از ابعاد اقتصاد ایران است.»

فضای کشور برای رشد استارتاپ‌ها فراهم نیست

مدیرعامل ازکی بیمه با اشاره به اینکه فضای کشور برای رشد استارتاپ‌ها فراهم نیست، می‌گوید: « یک استارتاپ کوچک در ارمنستان با ۷۰ نفر نیروی انسانی ارزشی بالاتر از یک میلیارد دلار دارند. در حالی که کل اکوسیستم استارتاپی ایران یک تا دو میلیارد ارزش دارند. این نشان می‌دهد که اگر استارتاپ‌ها محدود به یک بازار و فضای کوچک شوند، توسعه‌شان دیگر به‌صرفه نیست. همان‌طور که ما محدود به بازار ایران شدیم و با اجرای طرح صیانت شرایط بازار استارتاپی وخیم‌تر خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت برای بار دوم، در دستور کار مجلس قرار گرفته است. مشخص نیست که این طرح چه تغییراتی با نسخه‌های قبلی خود می‌کند. اما آنچه که مشخص است، ایجاد مشکلات زیاد دربرابر افرادی است که از طریق وب یا شبکه‌های مجازی درآمدزایی می‌کنند. در صورت ایجاد محدودیت در این فضا، اقتصاد کشور ظرفیتی برای جبران منابع درآمدی میلیون‌ها ایرانی ندارد و شرایط اقتصادی وخیم‌تر از گذشته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیرعلی

    والا طرح صیانت به ضرر مردم و نظام هست ببینید در حال حاضر مردم به گرانی مسگن ،معیشت ،ماشین و اجاره بشدت اعتراض دارند و مردم اعتراضاتشون رو توی فضای مجازی تخلیه میکنن و بعدش احساس ارامش میکنن ولی اگه نظام بیاد و این فضارو ازشون بگیره مجبور میشن بیان فضای حقیقی .