خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۵۰۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا آگهی‌دهنده‌های خودرو و مسکن احراز هویت می‌شوند؟ / نگرانی از کوچ کاربران به تلگرام

چرا آگهی‌دهنده‌های خودرو و مسکن احراز هویت می‌شوند؟ / نگرانی از کوچ کاربران به تلگرام

پلتفرم‌های انتشار آگهی، ملزم به احراز هویت کاربران خود در امتا شدند؛ این نگرانی وجود دارد که این اجبار باعث کوچ کاربران به پلتفرم‌های غیرقابل نظارت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مخاطب این اتفاق، در گام نخست، پلتفرم‌هایی هستند که در زمینه انتشار آگهی فروش خودرو و مسکن فعالیت می‌کنند؛ سایت‌هایی مانند دیوار، شیپور یا باما که باید از ابتدای مهر ماه به مفاد این نامه عمل کنند.

آنها تا چندی پیش متهم به تاثیر در بازار و افزایش قیمت‌ها بودند، حالا نیز با نامه دادستانی به اتحادیه کسب و کارها مجازی، موظف به احراز هویت کاربران خود در سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) شده‌اند.

احراز هویت به یک سامانه محدود نشود

موضوع تلاطم در بازارها، چند ماهی است که باعث فشار بر سایت‌های انتشار آگهی خودرو و مسکن شده است. حالا هم به گفته رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی دلیل اینکه در گام نخست، آنها ملزم به احراز هویت کاربران خود شده‌اند، همین است.

وی در گفتگو با تجارت‌نیوز در این مورد توضیح داد: احراز هویت موضوع بسیار مهمی است که پیش از این هم مورد توجه قرار داشت اما مرجعی برای آن اعلام نشده بود. بدون شک این موضوع می‌تواند به امنیت فضای مجازی کمک کند.

الفت‌نسب افزود: اتحادیه پیشنهاد داده بود که تعدادی از سامانه‌های احراز هویت برای این منظور اختصاص یابند از جمله شاهکار و امتا و هر سامانه جدیدی که در آینده ایجا شود، اما فعلا موضوع به امتا منحصر شده است؛ امیدواریم در مراحل عملیاتی به مشکلی برنخورد.

فضای مجازی عامل گرانی نیست

عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع از سایت‌های آگهی خودرو و مسکن آغاز شده است، گفت: متاسفانه دیدگاهی وجود دارد که این پلتفرم‌ها و فضای مجازی مقصر گرانی‌ها و تلاطم‌ها در چنین بازارهایی هستند.

الفت‌نسب افزود: اتحادیه تاکنون بارها اعلام کرده است که آمارها و شواهد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و از زمانی که برای درج قیمت در پلتفرم‌ها محدودیت ایجاد شد، قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن نه تنها کاهش نیافته، که تا چند برابر نیز افزایش یافته است. با وجود این، هنوز چنین دیدگاهی در کشور وجود دارد که فضای مجازی متهم ردیف اول در موضوعات مختلف است.

وی ادامه داد: بحث احراز هویت کاربران سایت‌ها از همین نگرانی کلید خورد و مسئولان شرط بازگشت قیمت‌ها را این موضوع دانسته‌اند که هویت افراد با شرایطی در سامانه امتا احراز شود.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: با وجود انتقادی که به بدبینی نسبت به سایت‌ها وجود دارد، اتحادیه و خود کسب و کارها از موضوع احراز هویت کاملا استقبال می‌کنند؛ هر چند که شاید بهتر بود موضوع به یک سامانه محدود نمی‌شد.

خطر آسیب به کسب و کارها

الفت‌نسب، موضوع چگونگی اجرای این دستورالعمل را بسیار مهم دانست و افزود: فرایند کار باید ساده و روان طی شود، به گونه‌ای که مانعی را برای فعالیت کسب و کارها ایجاد نکند.

وی تاکید کرد: هر مانع جدیدی برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی باعث می‌شود کاربران از این پلتفرم‌ها به فضای غیرقانونی مهاجرت کند.

به گفته این مقام صنفی، اگر فرایند کار به درستی طی شود، می‌تواند امنیت خرید و فروش در فضای مجازی را افزایش دهد.

الفت‌نسب با اشاره به اینکه نامه دادستانی فعلا شامل سایت‌های انتشار آگهی چون دیوار و شیپور می‌شود، بیان کرد: ممکن است در آینده پلتفرم‌های فروش چون دیجی‌کالا نیز مشمول این اجبار شوند اما باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می‌‌دهد.

واکنش‌های توئیتری

به گزارش تجارت‌نیوز برخی کاربران در توئیتر نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. برای مثال نیما اشرف‌زاده، فعال استارتاپی ابراز نگرانی نکرده کرده است که اجبار به احراز هویت کاربران، به کوچ آنها به تلگرام و اینستاگرام منجر شود.

محمد کشوری مدیرعامل گروه علمی- تحلیلی طیف اما این مقررات را خوب دانسته است به شرطی که منجر به حذف محدودیت‌های قبلی (مثل ممنوعیت درج قیمت) بشود؛ به اعتقاد وی نمی‌شود هر روز الزام یا محدودیت جدیدی را به پلتفرم‌های داخلی تکلیف کرد و باز هم از آنها انتظار رقابت و رشد را داشت.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطوره دوستان تجارت نیوز نظرات سایر خبرها رو سریع منتشر می کنید به این خبر که میرسه هیچی رو منتشر نمی کنید/ شاید نظرات بر وفق مراد شما و اون کسی نیست که این خبر رو براش با اون تیتر تنظیم کردید و ازش حمایت می کنید.

  • کامی

    نگران نباشید قراره شبکه ملی اطلاعات که نه شبکه گذرنامه ملی اطلاعات بالاخره به بهره برداری برسه و دیگر رقیبی خارجی برای شما وجود نخواهد داشت!

  • ناشناس

    ثروتمند شدن توی ایران فرق میکنه با جاهای دیگه.باید هزاران نفر بواسطه شما بدبخت بشن تا شما پولدار بشی.حالا وقتی این ثروت وجود داره عزیزم هر قیمتی دوس داری بزار تو سایت چون خریدار داره بدون مالیات