کد مطلب: ۶۲۲۴۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دانشجو‌های خلاق به اتریش می‌روند/ ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار جهانی

دانشجو‌های خلاق به اتریش می‌روند/ ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار جهانی

استارتاپ‌های ایرانی در چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها موفق نشدند که در بازار‌های خارج از کشور حضور داشته باشند. اما به تازگی تعداد محدودی از استارتاپ‌هایی که براساس معیارهای مشخص برگزیده می‌شوند، می‌توانند خارج از مرزها فعالیت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌های ایرانی برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی با موانعی زیادی روبه رو هستند. چرا که امکان فعالیت در خارج کشور را به دلیل تحریم‌ها ندارند.

افزایش مهاجرت افراد با ویزای استارتاپی، باعث شده است که اتاق مشترک ایران و اتریش برای جلوگیری از خروج منابع انسانی از کشور، فرصتی را برای دانشجویان فراهم کند تا در عرصه جهانی دیده شوند.

اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش در رویدادی اعلام کرد که فرصتی به وجود آمده تا دانشجویان و افرادی که ایده‌های نوآوری دارند بتوانند سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند و عرصه جهانی شناخته شوند.

نریمان صدری، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش در این رویداد گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای حضور ایرانیان در رویداد جهانی استارتاپ اَونیو (Entrepreneurship Avenue)، بین ایران‌ و اتریش منعقد شده است.

در واقع «Entrepreneurship Avenue» به عنوان بزرگترین رویداد استارتاپی قاره اروپا، هر ساله توسط دانشگاه وین اتریش در این کشور برگزار می‌شود.

چه چیزی برای سرمایه‌گذار خارجی مهم است؟

استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. چرا که یک سرمایه‌گذار تا حدود زیادی باید از رشد و توسعه ایده مطمئن شود.

شهرام شکوری، یکی از سرمایه‌گذاران، درباره ویژگی‌های یک ایده موفق استارتاپی می‌گوید: تمامی سرمایه‌گذار‌ها به دنبال تیم‌های قوی هستند و ایده‌ قوی در ابتدا باید مسئله مهمی را در سطح جهانی شناسایی و حل کند.

او ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران استارتاپی بر روی ایده‌ای که مشکلی را از آینده حل کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. چرا که برای یک سرمایه‌گذار مهم است که رشد یک استارتاپ تکرار‌پذیر باشد.

از سوی دیگر عوامل متعددی از جمله تحریم‌ها و عدم ثبات و تورم بالای اقتصادی مانع سرمایه‌گذاری خارجی بر روی استارتاپ‌های داخلی می‌شود.

مسیر بین‌المللی شدن استارتاپ‌های ایرانی

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش معتقد است که کسب‌وکارهای نوآور و استارتاپ‌های ایرانی باید بتوانند از طریق روش‌های مختلف در منطقه و سراسر جهان شناخته شود.

صدری در این باره می‌گوید: اکوسیستم استارتاپی ایران باید به فکر رشد جهانی و بین‌المللی باشد. به عنوان مثال یک ایده باید برای هشت میلیارد نفر سراسر جهان طراحی شود.

وی یکی از راه‌های تعامل با کشورهای خارجی را طراحی یک استارتاپ را به زبان‌های مختلف می‌داند. به طوری که وب‌سایت یک شرکت استارتاپی باید به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی طراحی شود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش می‌گوید: صادر کردن راه‌حل‌های دیجیتالی به خارج از مرز‌ها، منجر به این می‌شود که دانشجویان و استارتاپ‌ها به بازارهای بیرون از کشور فکر کنند.

سنجیده شدن با استاندارهای بین‌المللی

قوانین کشور در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها، قوانینی سخت و پیچیده‌ای هستند که از یک سو باعث جذب نشدن سرمایه‌گذار خاجی می‌شود و از سوی دیگر ناامیدی افراد خلاق را به دنبال دارد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش متعقد است که دانشجویان و تیم‌های استارتاپی با شرکت در این رویداد با استاندارهای بین‌المللی غربالگری ‌می‌شود تا زمینه پیشرفت آن‌ها ایجاد شود.

صدری همچین از جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: دانشجویان با ایده‌های استارتاپی می‌توانند با شرکت در این رویداد جهانی در کنار حامیان داخلی، حامیان خارجی نیز یافت کنند.

سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند اثراتی مانند افزایش اشتغال، توسعه اقتصادی، افزایش تولید داخلی، انتقال دانش و تجربه فناوری و همچنین حفظ و نخبگان را به دنبال داشته باشد.

شرایط ورود استارتاپ‌های ایرانی به رویداد جهانی چیست؟

مریم نجفی، مدیرعامل فینووا درباره شرایط ورود به رویداد اونیو توضیح داد: استارتاپ اونیو در ایران یک رویداد محلی است که پیش از رویداد اصلی در ایران برگزار می‌شود. در رویداد محلی گروه‌های استارتاپی پس انتخاب شدن به رویداد اتریش می‌روند.

مدیر عامل فینووا می‌‌گوید که برای سرمایه‌گذاران و اعضای داوران مهم است که ایده، قابلیت اجرا یعنی مبتنی بر مشکلات واقعی باشد. چرا که ایده‌های غیرقابل اجرا و غیرممکن، ارزش سرمایه‌گذاری نخواهند داشت.

نجفی در این باره توضیح می‌دهد که موضوعات در استارتاپ اونیو (Entrepreneurship Avenue) محدود نیست و شرکت تمامی دانشجویان اعم از دانشجویان علوم انسانی و مهندسی و همچنین موسسان و سرمایه‌گذار استارتاپ‌ها و غیردانشجو در این رویدا آزاد است.

حالا که به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی ندارند، شرکت در این رویداد اروپایی می‌تواند این امکان را فراهم کند تا سرمایه‌های زیادی از طریق ایده‌های استارتاپی به داخل کشور وارد شود.

تیم‌ها می‌توانند درخواست خود را از طریق وب‌سایت برای ارزیابی ارسال کنند. کلیه تیم‌ها تا پایان روز شنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ فرصت دارند تا درخواست خود را ارسال کنند. تا مورد ارزیابی تیم متخصص غربالگری قرار بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فراتر از اقتصاد

    یکی گفت میخوام فضا نورد بشم گفتمش توپ رو زمینه دنبالش تو فضا نگرد. تو کشور خودت نتونی موفق باشی هر جا بری نمیتونی . قبلا با الان فرق داره.

    • امیرحسین

      اهنگ یاس
      و همچنین منظورت پول بود دیگه??