کد مطلب: ۳۰۵۸۹۷

استارت‌آپ‌های بزرگ بورسی می‌شوند

استارت‌آپ‌های بزرگ بورسی می‌شوند

چند شرکت استارت‌اپی بزرگ تا یک سال آینده وارد بورس خواهند شد؛ این خبری است که مدیرعامل فرابورس در آخرین جلسه فین‌تاک (نشست ماهانه استارت‌اپ‌های فین‌تک) اعلام کرد.

امیر هامونی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: سال گذشته وقتی برای نخستین بار سراغ شرکت‌های استارتاپی رفتیم، آنها مشکلاتی از جمله آشنا نبودن با صورت‌های مالی حسابداری شده داشتند؛ در اصل تصور می‌کردند اگر حساب‌های مالیاتی دارند مشکلی ندارند اما صورت‌های مالی حسابداری شده کاملا با حساب‌های مالیاتی متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: استارتاپ‌ها برای اینکه وارد بورس شوند باید صورت‌های مالی حسابداری شده داشته باشند؛ بورس روی این موضوع تاکید بسیاری دارد و این امر قابل گذشت نیست.

به گفته مدیرعامل فرابورس برای عضویت در فرابورس لازم نیست که حتما سه سال سودآور باشند بلکه یک سال بعد از آغاز فعالیت می‌توانند وارد فرابورس شوند و نام شرکت‌شان روی تابلو قرار گیرد اما بورس روی صورت‌های مالی حسابداری شده تاکید فراوان دارد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که بسیاری از شرکت‌های استارتاپی با آن دست به گریبان هستند حاکمیت شرکتی آنها است؛ بسیاری از استارتاپ‌ها پدیدآورنده ایده و مدیرعامل و حتی در بسیاری از شرکت‌ها کارمند خود همان یک نفر است از سویی بسیاری از آنها ثبت شرکتی نشده‌اند و قائم به فرد است اما این روند درست نیست بلکه استارتاپ‌ها باید ساختار شرکت خود را اصلاح کنند.

هامونی در پاسخ به اینکه فین‌تک‌ها در کدام بخش می‌توانند فعالیت کنند به موضوع رگ‌تک به‌عنوان یکی از حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: سامانه کدال هم‌اکنون یکی از بزرگترین مراکز داده شرکت‌ها به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که اگر دولت و بانک مرکزی نیز بخواهند از وضعیت اقتصادی شرکت‌ها مطلع شوند به این سامانه مراجعه می‌کنند؛ در شرایط فعلی اطلاعات بیش‌از دو هزار شرکت و اطلاعات 10 هزار مدیر اقتصادی کشور در آن قرار دارد؛ این سامانه نمونه یک رگ‌تک در این حوزه است.

او اعلام کرد: در شرایط فعلی هنوز هم 10 شرکت برتر بورس شرکت‌هایی هستند که با زور بازو اداره می‌شوند اما می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های فناوری محور نیز جزو پنج شرکت برتر بورس قرار گیرند.

هامونی براساس گزارش مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در پاسخ به این سوال که بورس چه امکاناتی در اختیار استارتاپ‌ها قرار خواهد داد؟، گفت: تصمیم گرفته شده استارتاپ‌هایی که در فین‌استارز شرکت می‌کنند امکان دسترسی سه ماه به دیتای باز کدال و همچنین دیتای معاملاتی را داشته باشند در این صورت می‌توانند بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های خود را روی آن پیاده کنند.

او همچنین تصریح کرد: فین‌تک‌ها نیز می‌توانند روی برخی از اپ‌ها که امکان گسترش سرویس‌دهی کارگزاری‌ها را فراهم می‌کنند، فعالیت کنند.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این سوال که آیا بورس برنامه‌ای برای پذیرش ارزهای رمزنگاری شده و بیت کوین دارد؟، گفت: ما در این بخش دنباله‌روی دستورالعمل‌هایی خواهیم بود که بانک مرکزی صادر خواهد کرد اما اگر از بیت‌کوین صرف‌نظر کنیم در حال بررسی سایر ارزهای رمزنگاری شده برای پذیرش آنها در بورس هستیم.

بر اساس اظهارات او شرکت‌هایی که در حوزه ماینینگ نیز فعالیت می‌کنند می‌توانند وارد بورس شوند.

هامونی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون شاخص بورس 80 درصد رشد کرده است اعلام کرد: اگر کسی از ابتدای امسال در بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد می‌توانست 80 درصد سود کند.

منبع‌: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.