کد مطلب: ۷۰۴۷۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در ایران می‌‍‌توان به اینترنت استارلینک وصل شد؟

در ایران می‌‍‌توان به اینترنت استارلینک وصل شد؟

هنوز آموزش نحوه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بدون نیاز به دیش ارائه نشده است اما به گفته برخی از کارشناسان این شرکت، با تغییر در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی می‌توان بدون نیاز به ابزار به این اینترنت متصل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در توییتی در پاسخ به یک کاربر گفت تلاش دارد از طریق رفع تحریم تجهیزات ماهواره‌ای، اینترنت استارلینک را به دست ایرانیان برساند.

کمی بعد هم وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در راستای دسترسی آزاد به اینترنت در ایران از تحریم خارج شده‌است. اما آیا می‌توانیم به اینترنت استارلینک دسترسی پیدا کنیم؟

سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که اسپیس‌ایکس و استارلینک چگونه می‌تواند برای مناطقی که مجهز به دستگاه‌های دریافت‌کننده این نوع اینترنت نیستند، اینترنت جهانی فراهم کند؟

همه موبایل‌ها امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای دارد؟

هنوز آموزش نحوه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بدون نیاز به دیش ارائه نشده است اما به گفته مسئولان این شرکت با تغییر در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی می‌توان بدون نیاز به ابزار به این اینترنت متصل شد.

محمدجواد آذر جهرمی، وزیر سابق فناوری و اطلاعات در کانال تلگرامی خود از ساختار و چگونگی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای بودن داشتن دستگاه‌های دریافت سیگنال نوشته‌ است.

طبق گفته‌ او ساختار احتمالی شبکه‌ فیلترگریز در دنیا به این صورت عمل می‌کند که هر گوشی تلفن همراه یک میکرو بی‌تی‌اس محسوب می‌شود.

او در این باره نوشت: «منظومه‌ ماهواره‌ای استارلینک، بار دیگر در ایران خبرساز شد. اگر پژوهشگر اینترنت هستید و یا مطلع از تحولات فناوری اطلاعات؛ پیشنهاد می‌کنم برای آگاهی از آنچه به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست، سه موضوع زیر را با جزییات بیشتری مطالعه کنید.

اول: ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک

دوم: ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مثل پروژه هلیوم

  • به گزارش تجارت‌نیوز، اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه و قابل درک این شبکه را به شما معرفی کنیم می‌توان گفت شبکه هلیوم یک سیستم غیرمتمرکز و به هم پیوسته از دستگاه‌های بی‌سیم است که از فناوری بلاکچین پشتیبانی م‌کند. توکن هلیوم HNT به منظور رشد و کارایی زیرساخت‌هایی که شبکه را تامین می‌کنند، طراحی شده‌ است. راه‌اندازی شبکه هلیوم در سال ۲۰۱۹ شکل گرفته‌ است و این شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های بی‌سیم کم مصرف با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌ و داده‌های خود را از طریق شبکه‌ای از نودها ارسال کنند.
  • این به بیان ساده‌تر به این معنی است که هر دستگاهی که به نوعی از اینترنت اشیا استفاده می‌کند؛ می‌توانند به اینترنت ماهواره‌ای نیز متصل شوند.

سوم: ساختار پیام‌رسان‌های P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

تلفیق این سه تکنولوژی، تشکیل‌دهنده‌ ساختار ‌ احتمالی «اینترنت فیلترگریز» خواهد بود.

به بیان ساده، برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود. بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست، چالش‌های پیش رو بیشتر در نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.»

اینترنت ماهوراه‌ای نیاز به مجوز دارد؟

اما از سوی دیگر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز به تازگی گفته‌ بود که بر اساس ضوابط «شورای عالی فضای مجازی ایران»، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند و این موضوع از سوی ایران به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) اعلام شده‌ است.

زارع‌پور ظهر روز چهارشنبه (۳۰ شهریور) ضمن اشاره به اینکه «کسی به دنبال قطع اینترنت نیست»، گفته‌ بود ارائه اینترنت ماهواره‌ای نیاز به دریافت مجوز از ایران دارد و از طرف دیگر به دلیل ناقص بودن پوشش استارلینک، بعید می‌داند اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد.

این در حالی است که در پروژه استارلینک، هزاران ماهواره کوچک در مدارهای پایینی زمین قرار می‌گیرند و سیگنال‌های اینترنت پرسرعت را به سمت زمین مخابره خواهند کرد. انتقال دیتا با سرعتی نزدیک به سرعت نور انجام خواهد شد. براساس آنچه ایلان ماسک اعلام کرده‌ است نیز در حال حاضر اینترنت استارلینک در هر نقطه از زمین قابل دسترسی است.

همچنین، طبق گزارش‌ها شرکت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک جهت فعالسازی این پروژه در ایران دکل‌هایی با بُرد ۸۰۰ کیلومتر را در ترکیه مستقر کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قرار نیست اینترنت قطع بشه؟؟ الان اینترنت قطع هست ولی. قرار نمیخواد. از قبل انجام شده

  • ناشناس

    اینترنت پس کی وصل میشه مردیم دیگ

    • رسول

      سلام، متشکرم، عالی بود، خدا قوت

  • ناشناس

    اینا دیگه از ترس ننیدونن جی‌کار کنن خودشونم‌میدونن وقتی این مروژه ها فعال بشه دیگه کاری از دستشون بر نمیاد این اخرین تلاش شما برای محدود کردنه به زودی کمتر از چند ماه دیگه راه گریزی ندارین اون موقع دکلهاتونو اصن بکنین ….

  • مجید

    حالا خوب شد از کار وزندگی مردم را انداختید براتون هم مهم نیست اگه از همان اول نسبت به موضوع مرحومه خانم امینی شفاف سازی میکردید کار به اینجا نمیکشید با بستن اینترنت کاری درست نمیشه بجز اینکه کشور را عقب می اندازید با این مردم رفاقت کنید بهتره

    • ناشناس

      👍

  • ناشناس

    با‌قطع‌کردن‌اینترنت‌مثلا‌میخان‌کار‌درست‌کنن.؟؟.؟؟

  • ناشناس

    اینترنت رو وصل کنید ملت رو از زندگی انداختین خدایا خسته شدیم

  • ناشناس

    معمولاً در تمامی کشورها هر مسوولی در هر رده خدمتی، حقوق و مزایا میگیره که خدمات بیشتر جدیدتر جهت سهولت زندگی مردم ارایه بدن، ولی در کشور ما نه تنها هیچ خدمتی جدید یا تکنولوژی نمیتونن ایجاد کنن در هر حوزه خدمتی هرسال چه زمین ،مسکن ، اقتصاد ارتباطات هرساله زندگی رو بر مردم سخت تر میکنن.

    • سجاد

      دیگه کم کم دارن متوجه میشن البته به شکل واضح

  • ناشناس

    با ارزوی بهترینها برای ایلان ماسک

  • ناشناس

    در سایت satellitemap.space میتوانید وضعیت ماهواره های استارلینک و مقدار ارتفاع آن ها از زمین را ببینید.جای آن ها مانند برخی از ماهواره های بزرگ ثابت نیست و در حال حرکت اند. با زوم کردن روی ایران، می‌بینید که به طور تقریبی ۱۰ ماهواره استارلینک در ایران حظور دارند. مشکل ما تهیه تجهیزات و قیمت بالای اشتراک است (مجوز هم که بماند)…