کد مطلب: ۸۷۰۵۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معرفی بزرگترین مرکز استارتاپی جهان/ «استیشن اف» ایستگاه مخروبه قطار که قرارگاه نوآوری شد

معرفی بزرگترین مرکز استارتاپی جهان/ «استیشن اف» ایستگاه مخروبه قطار که قرارگاه نوآوری شد

فرانسه برای اینکه بتواند ایده‌های استارتاپی را بهتر جذب کند، بزرگترین مرکز نوآوری جهان را تاسیس کرده است. این مرکز که استیشن اف نام دارد در اصل برای گرد هم آوردن مدیران استارتاپی و به اشتراک‌گذاری تجربه و حل مشکلات آنها به‌وجود آمده و همچنین محلی است برای افرادی که ایده دارند ولی امکانات لازم عملی کردن آن را ندارند. رکسانا ورزا، کارآفرین ایرانی_آمریکایی مدیرعامل این مرکز نوآوری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک ساختمان بزرگ در شهر پاریس فرانسه که قبلا یک انبار حمل‌و نقل ریلی بوده، پس از بازسازی به یکی از مهمترین نهادهای شاخص برای جامعه فناوری و اکوسیستم استارتاپی فرانسه و جهان تبدیل شده است.

در این ایستگاه که به «استیشن اف» (Station F) معروف است علاوه بر 40 صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و برخی شعب ادارات دولتی، تعدادی از شتاب‌دهنده‌های دانشگاهی هم حضور دارند. در واقع می‌توان گفت استیشن اف با هدف کمک به کارآفرینان و برنامه‌نویسانی که از امکانات لازم محروم هستند، طراحی شده است. هرچند الان بزرگترین کمپانی های تکنولوژی جهان در این ایستگاه استارتاپی دفتر کار دارند.

استیشن اف، بزرگترین مرکز استارتاپی جهان

1440x756 Startup station

به باور بسیاری از کارشناسان، استیشن اف فرانسه را می‌توان بزرگترین مرکز استارتاپی جهان دانست و با توجه به امکاناتی که در اختیار استارتاپ‌های نوپا قرار می‌دهد، نقش بسزایی در پیشرفت این شرکت‌ها دارد. نکته جالب در استیشن اف این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند اپل، آمازون و یوبی سافت در این محل شعبه دارند.

استیشن اف در زمینی به مساحت 34هزار متر مربع، توسط معماران فرانسوی با حمایت یک کارآفرین و سرمایه‌گذار میلیاردر به‌نام خاویر نیل و با هزینه 250میلیون یورویی طراحی شد. این محل در ژوئن 2017 برای فعالیت هزار استارتاپ که در مرحله شروع کسب‌وکار خود بودند آغاز به فعالیت کرد. ناگفته نماند که تقریبا بعد از حدود 4 سال از شروع فعالیت، مساحت این پروژه به 51 هزار مترمربع رسیده است. تقریبا نزدیک به 600 اتاق دارد و در سال بیشتر از 600 رویداد و کارگاه آموزشی در این محل برگزار می‌شود.

خاویر نیل ایده ساخت یک مرکز برای استارتاپ‌ها را مدت‌ها در سر داشت. او بعد از چند دیدار با رکسانا ورزا یکی از مدیران حوزه فناوری دنیا که ایرانی‌الاصل است و پیش‌تر در شرکت‌های مختلفی ازجمله مایکروسافت در حوزه استارتاپ‌ها کار کرده بود، این ایده را مطرح کرد.

ساخت سیلیکون‌ولی در فرانسه

رکسانا ورزا، مدیرعامل مرکز استیشن اف فرانسه می‌گوید: هدف ما از ایجاد مرکزی مشابه سیلیکون‌ولی در فرانسه، این بود که علاوه بر داشتن بزرگترین پردیس فناوری و استارتاپی جهان، فضایی ایجاد کنیم که بتواند کل اکوسیستم استارتاپی جهان را میزبانی کند. این یک پروژه جاه‌طلبانه بوده که فرانسه و اروپا را در راس حرکت‌های استارتاپ‌های بین‌المللی قرار می‌دهد.

ارزش استیشن اف صرفا به فضای کاری و امکانات رایگانش نیست. چیزی که باعث ارزشمندی این مکان می‌شود ارتباط کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و ایجاد شبکه‌ای ارتباطی قوی در اکوسیستم استارتاپی است. این باعث می‌شود تا مدیران عامل استارتاپ‌ها خیلی سریع‌تر، مطمئن‌تر و راحت‌تر بتوانند جذب سرمایه یا راهنمایی و کمک برای رشد خود را پیدا کنند زیرا در این پردیس حتی شرکت‌های بزرگی مانند پل، آمازون، فیسبوک، مایکروسافت، موتور جستجوی ناور و دیگر استارتاپ بین‌المللی دفتر دارند.

علاوه بر ساخت شبکه ارتباطاتی کارآفرینان، در استیشن اف مشکلاتی مانند مسائل مالیاتی، ثبت شرکت، هزینه بالای اجاره و 24 ساعته بودن محل استقرار، تغذیه تیم‌ها تا حد زیادی رفع می‌شود زیرا بیش از سه هزار میز کار، 100 آپارتمان اشتراکی، ۸ محل برگزاری رویداد، رستوران، آشپزخانه و کافه وجود دارد که همه‌ آنها در اختیار اعضای تیم‌ها و شرکت‌های حاضر در این مجتمع قرار دارد.

ایجاد فرهنگ استارتاپی

ایجاد فرهنگ استارتاپی جدید با بیش از یک دهه تجربه در بخش فناوری فرانسه، یکی از بزرگترین ماموریت های رکسانا ورزا در استیشن اف است.

ورزا خاطرنشان می‌کند: بر اساس برخی آمارها، 60 درصد از جوانان ساکن فرانسه می‌خواهند کسب و کار خود را ایجاد کنند. این کشور در حال حاضر از نظر حجم سرمایه‌گذاری در اروپا پیشرو است و بالاتر از بریتانیا و آلمان قرار دارد. با این حال، نوآورترین بازیگران کشور قبلا کوچک و پراکنده بودند و نمی‌توانستند جمعیت متنوع فرانسه را منعکس کنند.

او همچنین می‌گوید: «ما باید مطمئن شویم که نوآوری‌های مهمی انجام می‌دهیم و تنها راهی که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم این است که همه نوع آدمی در همه نوع پروژه‌ها کار کنند. "اگر همه افراد در محوطه دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد یکسانی از یک نوع مدرسه داشتند، همه آنها روی پروژه های مشابهی کار می کردند و این چندان جالب نبود."

چگونه به استیشن اف راه پیدا کنیم؟

راه های زیادی برای پیوستن به استیشن اف وجود دارد ولی با این حال، استیشن اف هنوز باید اکثر برنامه ها را رد کند. در حال حاضر فقط حدود 9 درصد از کارآفرینانی که برای این مکان درخواست می‌دهند، پذیرفته می‌شوند. به همین دلیل است که ایستگاه F Launch را راه‌اندازی می‌کند.

استارتاپ‌ها به چند شکل می‌توانند وارد استیشن اف شوند اما مهمترین مسئله این است که ایده داشتن مهم نیست بلکه کسی که در استیشن اف ثبت‌نام می‌کند باید در مرحله Seeding باشد. یعنی حداقل یک پروتوتایپ از محصولشان را آماده کرده باشند.

استیشن اف به دو طریق از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند. برنامه ویژه بنیان‌گذاران و برنامه ویژه مبارزان.

رکسانا ورزا در معرفی Founders Program چنین می‌گوید: در این شیوه آموزش یک به یک وجود دارد. ما تعداد زیادی کارآفرین فوق العاده از سرتاسر جهان را گرد هم جمع می‌کنیم و آنها را به گروه هایی به نام «اصناف» تقسیم می‌کنیم. شرکت‌های نوپا (استارتاپ‌ها) در اصناف خود با یکدیگر همکاری می‌کنند و منابع، دانش، ارتباط، مهارت و موارد دیگر را به اشتراک می‌گذارند. اگر کارآفرینی مشکل داشته باشد یا با مشکلی مواجه شود احتمالاً برخی از کارآفرینان اطراف آنها با موانع مشابه برخورد کرده باشند و می‌توانند آنها را راهنمایی کنند.

برنامه ویژه مبارزان

این برنامه برای افراد جنگ‌زده، پناهندگان و افراد بیمار است که توانسته‌اند مشکلات و سختی‌ها را پشت سر بگذارند و حالا به‌دنبال ایده و کسب‌و‌کار خود هستند. بسیاری از مدیران استارتاپی افرادی هستند که از طریق خانواده، دوستان یا اطرافیان سرمایه‌شان را تامین کرده‌اند اما افراد بااستعداد زیادی هستند که این امکانات را در اختیار ندارند. در این برنامه مدیرعامل استارتاپ، یک فرم مربوط به شرکت در برنامه‌ ویژه مبارزان استیشن اف را تکمیل می‌کند. در این فرم تمامی اطلاعات مربوط به استارتاپ، کاتالوگ معرفی، چگونگی کسب‌و‌کار و راه درآمد خودشان را می‌نویسند و تحویل واحد جذب می‌دهند. استیشن اف داوران و مربیانی دارد که طرح و فرم ارسالی را چک می‌کنند و بعد از بررسی و مصاحبه‌های مربوطه در صورتی که تیم و ایده شرکت نوپا دارای ارزش خاصی باشد استارتاپ را می‌پذیرند و به مدت یک سال از تمامی امکانات مجتمع به صورت رایگان بهرمند خواهند شد.

رکسانا ورزا مدیر ایرانی تبار استیشن اف

2016 05 27 16.51.49

رکسانا ورزا، قبل از اینکه پست مدیریتی فعلی خود را داشته باشد، رئیس فعالیت‌های آغازین استارتاپ‌های مایکروسافت فرانسه مثل Bizspark و Microsoft Ventures بود. او پیش از همکاری با مایکروسافت، در چندین شرکت استارتاپ اروپایی حضور داشت و سردبیر TechCrunch France بود که پس از نوشتن وبلاگ TechBaguette، پیشنهاد کار در این مرکز را دریافت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.