کد مطلب: ۶۴۲۵۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحریم‌ها عامل افزایش قیمت اینترنت/ قیمت‌های اینترنت خانگی چقدر افزایش می‌یابد؟

تحریم‌ها عامل افزایش قیمت اینترنت/ قیمت‌های اینترنت خانگی چقدر افزایش می‌یابد؟

قیمت تعرفه‌های اینترنت در بخش ثابت و همراه در حال افزایش است. چرا که مسئولان معتقدند که افزایش قیمت اینترنت برای توسعه و بهبود زیرساخت‌ها امری لازم و ضروری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت اینترنت در سال جدید رسمی شد و اپراتورهای کشور برای افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت اقدام کردند. همراه اول و ایرانسل که تعدادی از بسته‌های اینترنت خود را حذف کرده. باقی شرکت‌های خدمات‌دهی اینترنت منتظرند که افزایش قیمت رسمی اعمال شود تا آن‌ها نیز تعرفه‌های خود را بالا ببرند.

علاوه‌بر نارضایتی کلی عموم مردم نسبت به تمام خدمات اینترنتی کشور، طی ماه‌های اخیر ناراضیتی مشترکان شرکت اینترنتی مبین‌نت نیز نسبت به خدمات‌دهی آن‌ افزایش یافته است. چرا که بسیاری از مشترکان این شرکت معتقدند که کیفیت خدمات مبین‌ نت روز به‌روز کاهش می‌یابد.

چرا افزایش قیمت اینترنت؟

از سوی دیگر در سال جدید تعرفه‌های اینترنت برخی از شرکت‌ها و اپراتورهای خدمات‌دهی به صورت ناگهانی افزایش یافته است. بسته‌های اینترنت مبین نت نیز طی این زمان قرار است که گرانتر شود. اما چرا افزایش قیمت‌ها ناگهانی صورت گرفت؟

شایا فرخ یار مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین نت درباره دلیل افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: عوارض تحریم، کشور را به سمت ضعف اقتصادی پیش می‌برد. اما
وقتی در سال ۹۷ قیمت دلار افزایش پیدا کرد، نهاده‌های یک کسب‌وکار نیز افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل تولید کننده مجبور به افزایش قیمت می‌شود.

او در این باره ادامه می‌دهد: یکی از نهاده‌های اینترنت مسئله اجاره‌بها است. مبین نت ۱۳۰۰ دکل ارائه دهنده اینترنت در سطح کشور دارد که بر روی تعدادی از منازل نصب است. حالا اجاره بهای آن در چند سال اخیر، چند برابر شده است. همین باعث میشود هزینه‌های اپراتورها بالا برود.

فرخ یار از چند برابری شدن هزینه‌های زیرساخت گفت و توضیح داد: اگر قرار باشد که تعرفه‌ها ثابت بماند و هزینه‌های توسعه زیرساخت افزایش پیدا کند، شرکت مبین نت عملا برشکسته میشود. به عنوان مثال ما دائما نیرو انسانی از دست می‌دهیم چرا که برخی اوقات توان پرداخت‌های مالی نیز وجود ندارد.

مدیرکل بازاریابی مبین نت افزایش تعرفه‌های اینترنت را امری ضروری می‌داند و می‌گوید: سرمایه‌گذاری بزرگی در چند سال اخیر بر روی اینترنت بخش ثابت صورت نگرفته‌است. به همین خاطر همان بخشی از سرمایه‌گذاری که در ۱۰ سال گذشته بر روی adsl و اینترنت سیمی انجام شد نیز مستهلک شده‌است و اکنون با افزایش قیمت تعرفه‌ها این هزینه تا حدودی جبران می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بخش اینترنت بی‌سیم با تکنولوژی TD-LTE که حدود چهار سال که وارد کشور شده‌، قضیه کمی متفاوت است. چون سرمایه‌گذاری در این بخش در همان سال‌های نخست با افزایش تورم مواجه شد. در نتیجه شرکت‌ها نتواستند در میان هزینه‌ها و فایده‌ها تعادل ایجاد کنند در نهایت منجر به عقب ماندن از توسعه شد.

تحریم‌ها عامل اصلی گرانی اینترنت

مدیرکل بازاریابی مبین نت عوارض تحریم‌ها را عامل گرانی اینترنت می‌داند و می‌گوید: بزرگترین مشکلی که مبین نت دارد مشکلات ورود تجهیزات و خروج ارز است. ماه‌هاست این شرکت میخواهد برای بهبود شبکه ارز به خارج از کشور ارسال کند اما به سختی و کندی انجام میشود.

وی ادامه داد: همچنین، آمدن تجهیزات نیر زمان می‌برد. تجهیزاتی زیرساختی ۱۰۰درصد خارجی هستند. با این حال به تازگی یک الی دو شرکت وجود دارند که تنها آنتن تولید می‌کنند و کیفیت قابل قبولی دارند. اما به جز تعدادی از تجهیزات، تمام زیر زیرساخت‌ها خارجی هستند.

کیفیت اینترنت با گران شدن بهبود می‌یابد؟

طی ماه‌های اخیر ناراضیتی مشترکان شرکت اینترنتی مبین‌نت نسبت به خدمات‌دهی آن‌ افزایش یافته است. چرا که بسیاری از مشترکان این شرکت معتقدند که کیفیت خدمات مبین‌نت روز به‌روز کاهش می‌یابد. مبین نت چه می‌گوید؟

فرخ یار درباره تاثیر پهنای‌باند بر روی اینترنت مبین نت توضیح داد: تاکنون مبین نت مشکلی با پهنای باند نداشته است. هر میزانی که درخواستی که داشیتم به‌وسیله شرکت زیرساخت تامین شده است.

مدیرکل فروش انبوه مبین نت از بهبود کیفیت اینترنت این شرکت خبر داد و گفت: چیزی که ما از نظر سنجی ماهانه مبین نت که از ۳۸۶ نفر از مشترکان کشور دریافت کردیم، نشان می‌دهد که کیفیت اینترنت خیلی کاهش نیافته‌است. ولی در دی ‌۱۴۰۰ اوضاع مبین نت زیاد خوب نبود و این شرکت مشکلاتی مانند تهیه قطعه مورد نیاز را تا دوم بهمن‌ماه حل کرد.

او در این باره توضیح داد: از دوم بهمن ۱۴۰۰ یکسری تجهیزات خریداری شد و کیفیت اینترنت کمی بهبود پیدا کرد. هر پورت فیبر ۱۰۰ دلار آب می‌خورد و هزینه‌های واردات بسییار زیاد است و اپراتور باید برای بقا، رشد سرعت و کیفیت اینترنت منبع مالی داشته‌‌باشند.

فرخ یار راجع به عواملی که بر روی کیفیت اینترنت تاثیر می‌گذارد، می‌گوید: کرونا مهم‌ترین متغییری است که بر روی کیفیت اینترنت تاثیر گذاشت. دو یا سه برابر مصرف اینترنت در دوران کرونا افرایش یافت. به همین علت باید ظرفیت باید افزایش پیدا کند، چرا که تا پیش از آن اپراتورها یک ظرفیت را در نظرگرفته بودند. اما با افزایش استفاده مردم از اینترنت و نبود ظرفیت کافی، کیفیت اینترنت به شدت کاهش یافت. با وجود این اما به دلیل اینکه منابع مالی کافی وجود نداشت، ظرفیتی اضافه نشد.

وی افزود: هر دکل یک میزان خروجی دارد و وقتی تعداد از این تعداد بیشتر شود، سهم هر کاربر از اینترنت کمتر می‌شود. همچنین، ذات اینترنت بی‌سیم است که با تغییر مکان و دور شدن از دکل کیفیتش کاهش می‌یابد. متغیرهایی مثل دوری و شلوغی یک دکل بر روی کیفیت تاثیرگذار است.

قیمت‌های مبین نت چقدر افزایش می‌یابد؟

مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین نت درباره میزان افزایش قیمت‌های این شرکت، گفت: قیمت‌ها رقابتی است. به نسبت کشش بازار قیمت‌ها افزایش می‌یابد. سرویس مبین نت منتظر است تا لیدرهای اصلی بازار یعنی همان اپراتورهای مسلط، رایزنی‌های لازم را انجام دهند تا جایگاه ما پیدا شود. با این حال قطعا قیمت گذاری اینترنت مبین نت چیزی پایین‌تر از قیمت تعرفه‌های اپراتورها و بیشتر از adsl خواهد بود.

او می‌گوید: پیشبینی من این است حالا که سهم استفاده تلفنی در حال کاهش است، اما سهم اینترنت در حال افزایش است. در نتیجه قیمت اینترنت بالا میرود. این احتمال وجود دارد که مانند کشورهای غربی تماس تلفنی و پیامک به صورت ارزش افزوده و همراه با بسته‌های اینترنت به مردم تعلق بگیرد. «بسته‌های ا‌پراتورها در کانادا» در بسته‌های اینترنت به صورت ارزش افزوده تماس تلفنی نیز وجود دارد.

البته وضعیت اپراتورهای دیگر مانند ایرانسل و همراه اول از شرکت‌های خدمات‌دهی اینترنت بهتر است. چرا که این شرکت‌ها میتوانند از طریق‌ و منابع مختلف مثل تماس تلفنی و پیامک کسب‌درآمد داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ترانه

    فکر کردن ما بیسوادیم در واقع تحریم هیچ دخالتی با اینترنت ندارد. شرکت زیرساخت حجم میخرد بعد بهisp می‌فروشد تحریم کجاست؟